• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4060
+
-

یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری ایران

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت که در 5سال گذشته، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری ایران صورت گرفته که طرح‌های آن نیز مصوب شده اما قیمت گران و کاذب زمین در کلانشهرها مهم‌ترین مانع برای تحقق کامل این سرمایه‌گذاری‌هاست.

سعید اوحدی همچنین درباره فرایند سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در صنعت گردشگری ایران در دوره پسابرجام به ایرنا گفت: همانطور که انتظار می‌رفت در صنعت گردشگری دوران پسابرجام شاهد تحول و استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در سرمایه‌گذاری بر صنعت گردشگری بودیم.

وی افزود: اقبال جهانی نسبت به جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و حتی صنایع‌دستی ایران، ظرفیت‌های بالایی در صنعت گردشگری ایجاد کرد و ایران را بین 10کشور از نظر جاذبه‌های گردشگری قرار داد اما متأسفانه هنوز در زمینه زیرساخت‌ها بین 136کشور، رتبه 116را داریم و در این حوزه باید به‌طور جدی کار کنیم.

اوحدی با اعلام اینکه قانون جذب سرمایه‌گذاری در ایران مترقی است و کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که دولت آن کشور همه ریسک‌های سرمایه‌گذاری خارجی را برعهده بگیرد، افزود: یکی از معضلات جدی که ایران با آن مواجه است مخصوصا در کلانشهرهای گردشگرپذیر، قیمت گران و کاذب زمین است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد: باید با شهرداری‌ها و شوراهای شهر به مصوبه‌ای برسیم که بتوان مشکل زمین در صنعت گردشگری را حل کرد. وی افزود: سرمایه‌گذاران در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز، حدود 30درصد از هزینه سرمایه‌گذاری را به‌صورت نقدی، صرف زمین می‌کنند؛ درصورتی که در کشورهای اروپایی و حتی ترکیه و مالزی که در گردشگری پیشرفته هستند، زمین به‌صورت اجاره درازمدت در بازه‌های زمانی ده‌ها‌ساله به سرمایه‌گذار این صنعت اختصاص می‌یابد.

اوحدی گفت: در آن کشورها زمین متعلق به دولت یا حاکمیت باقی می‌ماند اما با در اختیار قرار دادن چندین ساله آن، سرمایه‌گذار با خاطری آسوده و بدون دغدغه برای پول کلان زمین، در صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری کرده و موجب توسعه گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی آن کشورها و درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای مردم می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: باید به سمتی برویم که مصوبه‌های لازم را برای حل مشکل زمین بگیریم.  اگر این مشکل را حل کنیم زمینه سرمایه‌گذاری خارجی فراهم می‌شود؛ همین امروز سرمایه‌گذاران قدرتمندی از کشورهایی چون قطر، عمان، آلمان، فرانسه و ترکیه آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد زیرساخت‌های اساسی صنعت گردشگری ایران اعلام کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید