• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40227
+
-

جدال «دیوانه» و «کودن»

آمریکا
جدال «دیوانه» و «کودن»

جواد نصرتی | خبرنگار

دونالد ترامپ، یک‌بار دیگر ثابت کرد که تحمل کوچک‌ترین انتقادها را هم ندارد و بلافاصله بعد از صحبت‌های انتقادی رکس تیلرسون وزیر سابق کابینه‌اش، در توییتر به او حمله کرد و ضمن زیر سؤال بردن دوران حضور او در وزارت امور خارجه، او را کودن و تنبل خواند.

به گزارش بی‌بی‌سی، تیلرسون بعد از حدود یک سال از برکناری غیرمنتظره‌اش در توییتر توسط ترامپ، ‌سکوتش را شکست و درباره همکاری با ترامپ صحبت کرد. او در این صحبت‌ها گفت که بارها مجبور بوده است به ترامپ توضیح بدهد که درخواست‌های او شدنی نیستند چون قانون را زیر پا می‌گذارند.

تیلرسون در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس در هیوستون گفت: «به او می‌گفتم، خب آقای رئیس‌جمهور، من متوجه هستم که شما چه چیزی می‌خواهید، اما نمی‌شود اینطور انجامش داد. این کار، قوانین را نقض می‌کند، تعهدها را نقض می‌کند.»

تیلرسون که ریاست شرکت اگزون را رها کرده بود تا به کابینه ترامپ بیاید، همچنین درباره ترامپ گفت: «او مردی بسیار بی‌انضباط است، مطالعه را دوست ندارد، خلاصه ‌گزارش‌ها را نمی‌خواند، دوست ندارد وارد جزئیات بسیاری از مسائل شود، اما فقط می‌گوید این چیزی است که به آن باور دارم.»

این صحبت‌ها بازتاب زیادی داشت و ترامپ را که در عکس‌العمل به انتقادها بسیار سریع است، دست به موبایل کرد.رئیس‌جمهور آمریکا، جمعه بعد از ظهر در مسیر برگشت از میسوری به واشنگتن، در یک توییت بسیار تند در پاسخ به تیلرسون نوشت: «مایک پمپئو (وزیر امور خارجه فعلی آمریکا) عملکرد خوبی دارد، من به او افتخار می‌کنم. سلف او، رکس تیلرسون، ظرفیت روانی مورد نیاز را نداشت. او مثل یک تکه سنگ کودن بود و من نتوانستم زود از دستش خلاص شوم. او بسیار تنبل بود. حالا شرایط کاملا فرق کرده و روحیه خوبی در وزارت امورخارجه حاکم است.»

بعد از استفاده ترامپ از این الفاظ زشت و زننده، کاربران توییت‌های قدیمی او را که در تمجید از تیلرسون نوشته شده بود بیرون کشیدند تا چند چهرگی ترامپ را نمایان کنند.

ترامپ و تیلرسون، شروع امیدوارکننده‌ای داشتند و زمانی که ترامپ او را انتخاب کرد، تیلرسون را یکی از رهبران تجاری بزرگ دنیا خواند. با این حال، ‌ماه عسل دو طرف خیلی زود تمام شد و بعد از چند تقابل آشکار بر سر موضوعاتی مانند کره‌شمالی، قطر، ایران، روسیه، چین و پاریس، ترامپ با یک توییت، تیلرسون را که در حال بازگشت از یک سفر خارجی به آفریقا بود برکنار کرد.

روابط شخصی دو طرف هم خیلی آرام نبود و بعد از آنکه رسانه‌ها گزارش دادند تیلرسون ترامپ را «دیوانه» خوانده، بدتر هم شد. تیلرسون بعد از انتشار این گزارش‌ها، استفاده از این واژه را تکذیب نکرد اما گفت که از ترامپ حمایت می‌کند.

تیلرسون در صحبت با سی‌بی‌اس، همچنین گفت که ترامپ احساسات خودش را بر واقعیت‌ها ترجیح می‌دهد و به‌طور غریزی رفتار می‌کند.

او همچنین در صحبت‌هایش، از وضعیت گفت‌وگوی سیاسی در کشورش در عصر شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرد؛ «من با شما صادق هستم، واقعا از اینکه به‌نظر می‌رسد مردم آمریکا فقط می‌خواهند چیزهای بسیار کمی از مسائل بدانند، از اینکه با 128کاراکتر (اشاره به حجم کاراکترهای توییتر) راضی می‌شوند، ‌اذیت می‌شوم.»

 او البته تأکید کرد که این مسائل را در انتقاد به رئیس‌جمهوری که به‌صورت مداوم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند مطرح نمی‌کند.

   رئیس، بدون محدودیت

سی‌ان‌ان در تحلیلی درباره صحبت‌های تیلرسون درباره ترامپ نوشته است که طرز برخورد رئیس‌جمهور آمریکا با مسائل نشان‌دهنده این است که او همچنان باور نکرده است که رئیس‌جمهور آمریکاست و خود را همچنان رئیس یک شرکت می‌داند. کریس سیلیزا تحلیلگر سی‌ان‌ان نوشته است که ترامپ بارها نشان داده است که هیچ درکی از محدودیت‌هایش به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا ندارد؛ «ترامپ هرگز تفاوت میان رئیس یک شرکت بودن و رئیس‌جمهور ایالات متحده بودن را متوجه نشده است. او اینطور فکر می‌کند که بقیه باید همان کاری را بکنند که او می‌گوید، چون او، خب به هر حال، فکر می‌کند که رئیس است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید