• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39146
+
-

این پرسپکتیو داوینچی تا کجا می‌تواند برود؟!

علیرضا مجمع روزنامه‌نگار
امروز شاید هرگز از ذهن هیچ‌کدام از ما پاک نشود؛ روزی که بعد از 20 سال با شانس و غیرت رفتیم به جام جهانی 98 در فرانسه. با یک گل آفساید-گل اول کریم باقری- رفتیم به جایی که بازی قرن را رقم بزنیم. زمانی که هیچ خط پرسپکتیوی وجود نداشت برای اینکه دست ما را از رفتن به جام جهانی کوتاه کند. زمانی که پرسپکتیو داوینچی آقای فردوسی‌پور کارکردش فقط برای پشت میز دانشگاهی بود که داشت از آنجا فوق لیسانسش را می‌گرفت، نه فوتبالی که اصلا فلسفه وجودی‌اش-که به جذابیت و زیبایی‌اش کمک می‌کند- با خطای انسانی رشد کرده است. هرچند که گلی که این هفته در نود سالم اعلام شد، به قطع یقین آفساید بود و منطق عادل فردوسی‌پور به دلایل مختلف باطل است.

من تا الان هر جا بوده سعی کرده‌ام از نود و عادل در حد توان دفاع کنم، اما بعضی جاها دیگر نمی‌شود. دیگر نمی‌شود به روی خودت نیاری که این چه سوال نظرسنجی سطحی‌ای است که در برنامه می‌گذاری و مردم رسما ضایع‌ات کنند. سوال این است که از برد تیمت بیشتر خوشحال می‌شوی یا از باخت رقیبت؟ بعد خودت اعلام می‌کنی از باخت رقیب بیشتر خوشحال می‌شوم. حالا مردم رای بدهند. واقعا از باخت رقیب بیشتر خوشحال می‌شوند؟ اگر اینطور است که باید در فلسفه هواداری‌ات شک کرد. مثالی برایتان می‌زنم. در همین مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس با الدوحیل بازی داشت و استقلال با السد. حالا فرض کنید هوادار پرسپولیس به جای اینکه از برد پرسپولیس بیشتر خوشحال شود چون با این برد تیمش به نیمه نهایی می‌رود، از باخت رقیبش استقلال خوشحال‌تر بشود. هوادار باید از باخت استقلال بیشتر خوشحال باشد؟ چرا؟ این فرض از اساس سوراخ دارد. اصلا بیا همان لیورپول و منچستر را تصور کنیم که عادل مثالش را زد. در بازی همزمان لیورپول با چلسی و منچستر با سیتی، دوست دارید سیتی، منچستر را ببرد و لیورپول به چلسی باخت هم باخت؟ این فرض در کجای دنیا طرفدار دارد که می‌شود سوال نظرسنجی برنامه مهم فوتبالی ما؟ ایراد اصلی این است که بیش از اندازه می‌‌خواهیم منطقی جلوه کنیم.

پرچم ژاپن به ورزشگاه آزادی آمد. ایرادی ندارد. هواداری تعریف خودش را دارد. من می‌پذیرم که تراکتوری‌ها برای کری‌خوانی پرچم ژاپن را آوردند، نوش جانشان. اما کتمان چرا؟ اصلا فرض را بر همین کتمان بگذاریم و بگوییم به گفته مدیر عامل و مربی و کاپیتان، پرچم ژاپن برای بازیکن ژاپنی است. بسیار خب. تا پایان لیگ حدود 18 هفته مانده است. بازی‌های دیگر هم پرچم ژاپن را ببینیم در یادگار امام و بازی‌های دیگر. شاید هم فقط برای بازی با پرسپولیس می‌خواستند بازیکن ژاپنی‌شان را تشویق کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید