• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38510
+
-

سرپناهی برای بی‌پناهان

رئیس شورای شهر یزد: فرهنگسرای بهمن با پیشرفت بیش از 50 درصدی در حال ساخت است

جامعه
سرپناهی برای بی‌پناهان

سارا گلابگیریان|   یزد - خبرنگار:

 حضور متکدیان به‌ویژه کودکان کار در مرکز یزد سیمای شهر را نازیبا کرده و مشکلاتی برای شهر جهانی یزد ایجاد کرده است. در حال حاضر، کودکان بسیاری که عمده آنها نیز از اتباع بیگانه هستند، در مرکز شهر در مجاورت بناهای تاریخی همچون تکیه امیرچخماق، مسجد جامع، زندان اسکندر و مسیرهای منتهی به این بناها در حال تکدیگری هستند.

آنها نه‌تنها برای شهروندان یزدی و گردشگران داخلی مزاحمت ایجاد می‌کنند، بلکه در مسیر گردشگران خارج قرار می‌گیرند و سیمای نازیبایی از یزد به آنها نشان می‌دهند، در حالی که تکدیگری وصله ناجوری برای شهروندان یزدی است که به سختکوشی و تلاش شهره هستند.
تشخیص بومی یا غیربومی و تبعه غیرایرانی بودن این کودکان برای گردشگران خارجی دشوار است. از این رو گاهی شاهد انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی در مورد تکدیگری در شهر جهانی و گردشگرپذیر یزد هستیم .


چهره نازیبای شهر 

یکی از شهروندان یزدی به معضلات ناشی از حضور متکدیان به‌ویژه در مرکز شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: این وضعیت سیمای شهر جهانی و فرهنگ یزدی‌ها را در مقابل دیدگان گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی نازیبا کرده است.
«محمد اسماعیلی» ادامه می‌دهد: یزدی‌ها از گذشته به سختکوشی شهره هستند و تکدیگری اصلا معنایی در فرهنگ ما ندارد. اما افراد غیربومی و اتباع بیگانه که در بافت تاریخی سکنا گزیده‌اند، این وضعیت را ایجاد می‌کنند که در نهایت به نام یزدی‌ها تمام می‌شود.

وی خواستار برخورد با متکدیان به‌ویژه کودکان کار می‌شود و می‌افزاید: نهادهای مسئول باید ضمن جمع‌آوری این افراد از شهر به‌ویژه در مجاورت نقاط گردشگری و حتی مراکز درمانی و پزشکی، برای ساماندهی آنها و بازگرداندن آنها به شهر یا کشورشان اقدام کنند.


ضرورت ساماندهی

یکی دیگر از شهروندان یزدی با تاکید بر حضور متکدیان در نقاط مختلف شهر به‌ویژه در مراکز درمانی و دارویی به دلیل توجه ویژه بیماران از نقاط مختلف کشور به امکانات پزشکی یزد اشاره می‌کند و می‌افزاید: متکدیان حتی در بیمارستان‌های دولتی نیز حضور می‌یابند و با بهانه‌های مختلف از جمله درمان، تکدیگری می‌کنند.

«مرتضی رحیم‌پناه» ادامه می‌دهد: در این بین، آمار زنان متکدی غیربومی در حال افزایش است که با کودکان و حتی شیرخواران در نقاط مختلف شهر به‌ویژه مراکز درمانی و حتی تقاطع‌ها به چشم می‌آیند و نه‌تنها شهر را زیر سوال می‌برند، بلکه آینده فرزندانشان را هم در معرض خطر قرار می‌دهند. از این رو باید ساماندهی این افراد با جدیت از سوی مسئولان استان پیگیری شود.

وی می‌افزاید: البته اقداماتی برای جمع‌آوری این افراد صورت می‌گیرد، اما مدت کوتاهی بعد از دستگیری، شاهد حضور دوباره آنها در شهر هستیم که نشان می‌دهد در مسیر ساماندهی این افراد کاستی‌هایی وجود دارد و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مسئول ایجاد نشده است.


شهرداری؛ مسئول تامین محل نگهداری

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به تصمیم شورای شهر برای تغییر کاربری فرهنگسرای بهمن به مرکز نگهداری کودکان کار، زنان بی‌سرپرست و معتادان متجاهر می‌گوید: بر اساس برنامه ششم توسعه، شهرداری موظف است که مکان مورد نیاز را برای نگهداری کودکان کار، زنان سرپرست، متکدیان، معتادان متجاهر آماده کند.
«غلامعلی سفید» می‌افزاید: سازمان بهزیستی نیز موظف است هزینه نگهداری این افراد را تعیین و پرداخت کند. 

به گفته وی، سازمان‌های مردم‌نهاد در این بین می‌توانند متکفل امر شوند و سرپرستی این افراد را به عهده بگیرند. کما این‌که در حال حاضر نیز سمن‌ها وارد عمل شده‌اند و در حال فعالیت هستند.

سفید با بیان این‌که کمیته ویژه برای رسیدگی به وضعیت متکدیان در معاونت سیاسی - امنیتی استانداری یزد تشکیل شده است اظهار می‌کند: در امر ساماندهی متکدیان نیروی انتظامی موظف به دستگیر کردن و تحویل دادن آنها به مرکز نگهداری است، اما با توجه به این‌که تاکنون مرکزی از سوی شهرداری آماده نشده، شهرداری فرهنگسرای بهمن را برای ساماندهی این افراد پیشنهاد کرده است.

وی بیان می‌کند: در حال حاضر نیز که فضایی از سوی شهرداری تامین نشده است، اعلام آمادگی کردیم که اجاره‌بهای مکانی را که برای نگهداری این افراد در حال استفاده است پرداخت کنیم.


طراحی مجدد فرهنگسرای بهمن 

رئیس شورای اسلامی شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد اضافه می‌کند: فرهنگسرای بهمن با پیشرفت بیش از 50 درصدی در حال ساخت است و در حال حاضر، می‌توان با طراحی مجدد این مجموعه را به امر ساماندهی متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر اختصاص داد.

وی ادامه می‌دهد: می‌توان با در نظر گرفتن ورودی‌های مجزا و امکانات فرهنگی و ورزشی که برای این مجموعه پیش‌بینی شده است، مکان مناسبی را برای نگهداری کودکان کار، زنان بی‌سرپرست و معتادان متجاهر به صورت مجزا برای زنان و مردان ایجاد کرد.

سفید درباره محل نگهداری فعلی این افراد می‌گوید: در حال حاضر، یک ساختمان از سوی بهزیستی به این امر اختصاص یافته و یک سازمان مردم‌نهاد نیز مسئولیت ساماندهی افرادی را که در این مکان نگهداری می‌شوند بر عهده دارد.
رئیس شورای اسلامی یزد درباره شرایط جمع‌آوری متکدیان و کودکان کار می‌گوید: نیروی انتظامی وظیفه اصلی جمع‌آوری این افراد را بر عهده دارد. البته شهرداری نیز برای جمع‌آوری کمک‌های خوبی انجام داده است تا شهر از این مشکلات رها شود.
سفید با تاکید بر این‌که ساماندهی کودکان کار، متکدیان و معتادان یک کار جمعی است می‌افزاید: همه باید با تمام توان وارد شوند، هر کس به وظیفه خود عمل کند و استانداری نیز بر عملکرد دستگاه‌های مسئول نظارت کند. امید است شرایط بهتر شود، چراکه در حال حاضر کاستی‌هایی در ساماندهی‌ وجود دارد.


مزاحمت متکدیان در یزد بیشتر به چشم می‌آید

«غلامعلی سفید» رئیس شورای اسلامی شهر یزد، درباره وضعیت شهر یزد می‌گوید: تکدیگری در یزد نسبت به سایر شهرهای کشور اوضاع بدتری ندارد، اما حضور متکدیان به‌ویژه در مرکز شهر و در مجاورت بافت تاریخی باعث شده است که مزاحمت این افراد بیشتر به چشم بیاید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید