• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38505
+
-

115 طرح جدید کشاورزی در همدان

گزارش
115 طرح جدید کشاورزی در همدان

سجاد سیف - فاطمه رحمتی|‌  همدان ـ خبرنگار:
سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان همدان و شهرستان‌های ملایر و نهاوند در مجموع ۱۱۵ طرح و پروژه بخش کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیارد و 969 هزار تومان و تسهیلات بانکی 19 میلیارد تومان و اشتغالزایی ۵۸۸ نفر افتتاح شد. 


طرح‌های نهاوند

روز پنج‌شنبه (1 آذر) کلنگ کارخانه تولید قند در روستای «وسج» نهاوند با حضور وزیر جهاد کشاورزی به زمین زده شد. 
این کارخانه به منظور ایجاد زنجیره تولید و افزایش صنایع فراوری محصولات کشاورزی با ظرفیت ۷۲ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۲۲۰ نفر ساخته خواهد شد. 

در ادامه سفر محمود حجتی به نهاوند، طرح ۸۲ هکتاری سیستم آبیاری نوین (کلاسیک ثابت زیرزمینی) در روستای گره‌چغای بخش خزل نهاوند افتتاح شد. همزمان با این طرح ۱۰۹ طرح آبیاری نوین با مساحت ۲۲۰۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۱۸۷ میلیارد ریال و تسهیلات بانکی ۱۵۹ میلیارد ریال و همچنین طرح شبکه فرعی آبیاری و زهکشی انهار فرعی نهر شعبان در روستای کوهانی نهاوند به مساحت ۳۰۰ هکتار و سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. 

وزیر جهاد کشاورزی در آیین کلنگ‌زنی واحد تولیدی قند نهاوند اظهار کرد: تحقق زنجیره تولید از مهاجرت روستاییان جلوگیری می‌کند و سبب توسعه مناطق مختلف می‌شود. با افتتاح این واحد تولیدی بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزان چغندرکار این شهرستان و استان همدان رفع خواهد شد. 
وی با اشاره به این‌که در ۲ سال گذشته در بحث تحویل چغندر در مناطق غرب و جنوب غرب مشکل داشتیم، گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته این مشکل رفع شده است و در حال حاضر هیچ مشکلی برای بهره‌برداران این حوزه وجود ندارد. 
حجتی با اشاره به بروز مشکلاتی در خصوص توزیع کود شیمیایی بیان کرد: در بحث کود شیمیایی، پتروشیمی‌ها به دنبال افزایش قیمت بودند اما با مصوبه دولت مجبور به ارائه کود با همان قیمت قبلی شدند. 


طرح‌های ملایر

وزیر جهاد کشاورزی 2 طرح تولیدی و کشاورزی را نیز در ملایر افتتاح کرد. واحد صنعتی کشمش‌پاک‌کنی امین معراجی‌فر به نمایندگی از 3 طرح دیگر در شهرک صنعتی سهند با اعتبار 17 میلیارد و 150 میلیون ریال افتتاح شد. 
ظرفیت تولید این واحد 1200 تن در سال است که برای 15 تن اشتغال ایجاد کرده است. 

همچنین طرح آبیاری بارانی سیستم کلاسیک ثابت زیرزمینی و آبیاری نواری (تیپ) عزیزالله ساکی با اعتبار یک میلیارد و 39 میلیون ریال در بخش سامن ملایر به بهره‌برداری رسید. 
رئیس جهاد کشاورزی همدان در این برنامه از وجود 750 هزار هکتار باغ در استان همدان خبر داد و گفت: میزان تولیدات محصولات باغی همدان 740 هزار تن در سال است و از تولیدات باغی همدان 404 هزار تن مربوط به تولید انگور است. از این میزان 250 هزار تن در سطح شهرستان ملایر تولید می‌شود. 

منصور رضوانی‌جلال با بیان این‌که انگور و کشمش ملایر از نظر کیفیت رتبه و جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد، افزود: با پیگیری‌های صورت‌گرفته آخرین مراحل ثبت جهانی انگور ملایر انجام شده است و منتظر نتیجه نهایی هستیم. 


سیستم‌های نوین کشاورزی

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات امروز بخش کشاورزی در حوزه انگور ملایر کاشت و برداشت این محصول به روش سنتی است، گفت: همه تلاش نمایندگان و مسئولان شهرستان ملایر ایجاد سیستم‌های نوین کشاورزی با همکاری خود کشاورزان در اراضی و باغ‌هاست. 
محمد کاظمی در آیین افتتاح طرح‌های کشاورزی ملایر با درخواست از وزیر کشاورزی برای پیگیری مشکلات کشاورزان ملایر از همکاری نکردن بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به کشاورزان انتقاد کرد و افزود: بانک‌های ما با تولید هماهنگ نیستند. 
وی با بیان این‌که مسائل ریز و درشت کشاورزی ملایر نیازمند توجه ویژه مسئولان وزارتخانه است از وزیر کشاورزی خواست برای تشکیل کارگروه ویژه به منظور بررسی مسائل بخش کشاورزی ملایر دستور ویژه بدهد. 
دیگر نماینده مردم ملایر نیز به مشکلات پیش‌آمده در تخصیص کود شیمیایی به کشاورزان در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: باغداران ما امسال برای تهیه پودر کربنات پتاسیم بسیار اذیت شدند و حتی این مواد را به سه برابر قیمت در بازار آزاد خریدند. 
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه بر راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این شهرستان تأکید کرد و گفت: انگور همچنان در این شهرستان تک‌محصولی است و موانع صادراتی دارد که باید وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه کمک کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید