• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37293
+
-

تولید ثروت از نخاله‌های ساختمانی

شهردار: کارخانه پردازش شرق تهران روزانه 3300تن نخاله را به مصالح تبدیل می‌کند

شهر
تولید ثروت از نخاله‌های ساختمانی

محمد سرابی- محمود مولایی | خبر‌نگار

هر روز حدود 40تا 42هزار تن نخاله ساختمانی در شهر تهران تولید و جمع‌آوری می‌شود، هر روز 5هزار تن نخاله به آرادکوه منتقل می‌شود تا روی محل دفن زباله‌ها را بپوشاند و 10هزار تن نیز به گودهای اطراف تهران برده می‌شود تا این چاله‌های بزرگ را پر ‌کند.نزدیک به 27هزار تن از این نخاله‌ها به مرکزی در منطقه آبعلی منتقل می‌شود که از این پس با شروع به‌کار کارخانه 3300تن نخاله‌ها به مصالح ساختمانی تبدیل خواهد شد. در سال‌های گذشته که ساخت‌وساز رونق داشت، مقدار نخاله‌های ساختمانی تهران به 100هزار تن نیز رسیده بود.در یک صبح بارانی و در منطقه آبعلی، سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران در مراسم افتتاح و شروع به‌کار مرکز بازیافت و پردازش نخاله‌های ساختمانی و عمرانی شرکت کرد. افشانی با بیان اینکه یکی دیگر از نعمت‌هایی که آن را معضل می‌دانیم، زباله است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در مدیریت شهری دنبال می‌شود بهبود کیفیت زندگی مردم است که یکی از شاخص‌های مهم آن شهر پاک است؛ شهری که عاری از نخاله و پسماند خانگی باشد. زباله اگر درست استفاده شود، به جای تخریب منابع طبیعی می‌تواند درآمدزا باشد. وی درباره اینکه شهرداری در هنگام عقد قرارداد با کارخانه پردازش نخاله‌های ساختمانی بخشی از درآمد حاصل از فروش مصالح به‌دست آمده را طلب کرده است، گفت: اینکه چنین کارخانه‌ای در حریم 120کیلومتری شهر ساخته شده به‌دلیل همکاری شهرداری بوده و به همین دلیل است که شهرداری باید از این محل درآمد‌ داشته باشد و در غیر این ‌صورت باید به شهرفروشی روی بیاوریم.هزینه راه‌اندازی این کارخانه 67میلیارد تومان بود و در آن مصالحی مانند کفپوش پیاده‌رو و سایر مصالحی که عمدتا در شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید می‌شود؛ کارخانه‌ای که می‌تواند روزانه 3هزار و 300تن نخاله ساختمانی را به مصالح ساختمانی تبدیل کند.

9000تن پسماند روزانه

روزانه به‌طور میانگین 9000تن پسماند شهری تولید می‌شود. 6500تن از این مقدار زباله شهری از ایستگاه‌های میانی به آرادکوه منتقل می‌شود. 1300تن آن زباله ارزشمند است که از سوی پیمانکاران به‌صورت تفکیک شده جمع‌آوری می‌شود. 700 تن از این مقدار زباله حجیم مانند شاخ و برگ درختان و 300تن زباله‌های مربوط به شهرها و مناطق مسکونی اطراف تهران است و دست آخر 200تن زباله پزشکی و صنعتی جمع‌آوری می‌شود. مجموع زباله‌های شهری در بعضی روز‌ها به 12هزار تن در روز هم می‌رسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در مراسم افتتاح مرکز بازیافت و پردازش نخاله‌های ساختمانی با بیان اینکه 60هزار مخزن جمع‌آوری زباله در تهران وجود دارد، گفت: 122پیمانکار کار جمع‌آوری زباله‌ها و 22پیمانکار طرح تفکیک زباله خشک را برعهده دارند که فرایند جذب و پرداخت مالی آنها برعهده مناطق است.

«رضا عبدلی» با بیان اینکه حدود 50سال است که زباله‌های تهران به‌ آرادکوه منتقل می‌شود، تصریح کرد: این حجم زباله گاز متان ایجاد کرده و قراردادی به امضا رسیده است که از این گاز، برق تولید شود. امیدواریم علاوه بر ایجاد درآمد، روند تولید این گاز ساماندهی شود تا شهرداری مشمول جرایم قراردادهای بین‌المللی نشود.عبدلی گفت: سال گذشته فراخوان ساخت کارخانه زباله‌سوز را منتشر کردیم که 40شرکت اعلام آمادگی کردند و از این میان 5 شرکت انتخاب شدند و سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در حال بررسی شرایط مالی و حقوقی است تا بتوانیم قرارداد زباله‌سوز 3200تنی را به نتیجه برسانیم.

هدفگذاری بازیافت نخاله‌ها

رئیس هیأت‌مدیره مرکز بازیافت و پردازش نخاله‌های ساختمانی و عمرانی نیز در این مراسم اظهار کرد: در سال 1395حدود 297هزار تن مواد تجدیدناپذیر از منابع طبیعی برداشت و 50میلیون تن نخاله در کشور تولید شده است؛ درحالی‌که در اروپا برای بازیافت 70درصدی نخاله‌ها هدفگذاری شده است.مددی گفت: قرارداد ساخت این مرکز زمانی بسته شده بود که ساخت‌وساز بیشتر از امروز و قیمت دلار کمتر بود. علاوه بر این، اکنون با مشکل تحریم هم روبه‌رو هستیم و تعدادی از شرکت‌های خارجی طرف قرارداد از همکاری سر باز زده‌اند؛ به همین دلیل ما مجبور شدیم با استفاده از نقشه‌های موجود و اطلاعاتی که به‌دست آوردیم کارخانه را راه‌اندازی کنیم.زیر بارش باران صبحگاهی 3 خط نقاله خرده‌سنگ‌ها و شن حاصل از نخاله‌های ساختمانی را که در ابعاد مختلف تولید شده بود از سوله کارخانه نوساز خارج و روی هم انباشته می‌کردند؛ مصالحی که تا‌کنون با برداشت از طبیعت تامین می‌شدند و برداشت آنها از سطح خاک، معادن یا بستر رودخانه‌ها عاملی برای به خطر انداختن محیط‌زیست بود اکنون به مواداولیه ساخت بلوک‌های سیمانی، آجرفرش و بتن تبدیل می‌شوند.



   افشانی: با شادی فراوان از مسئولیت خداحافظی می‌کنم

سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از 21پروژه شهری در منطقه 2تأکید کرد که احتمالا در جای دیگری درباره پایان کار خود در شهرداری صحبت خواهد کرد. به گزارش همشهری، افشانی اما درباره فلسفه پذیرفتن مسئولیت شهرداری تهران گفت: «از همان روز اول که در شهرداری مسئولیت را بر عهده گرفتم همواره بر 3  اصل عمل به قانون، رعایت حقوق انسان‌ها و تعامل منهای تحمیل تأکید داشتم. از همکاران خود نیز خواستم که همواره حداقل روزی یک‌بار نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر را بخوانند که در جزئیات و کلیات همه‌‌چیز را درباره مدیریت گفته است. من در همه سمت‌هایی که داشته‌ام مبنای عملم رفتار عادلانه بوده است و امروز هم با شادی فراوان با مسئولیت خداحافظی می‌کنم. البته همکاران من در شورا با اصرار از من خواستند که تا پایان مهلت قانونی در مسئولیت بمانم و استعفا ندهم که من هم پذیرفتم.» او ادامه داد: «مسئله‌ای که در شهر تهران جا افتاده و برای آینده نویدبخش است، موضوع هوشمندسازی شهر تهران است. همواره پروژه‌ها را بر مبنای اعتبار تخصیص داده شده به آن می‌سنجند درحالی‌که پروژه‌ها را باید بر مبنای میزان تأثیرگذاری بر زندگی شهروندان سنجید. پروژه‌هایی که امروز در منطقه انجام شده پروژه‌هایی هستند که بیشتر از اعتباری که برای آن درنظر گرفته شده است رضایت مردم را به‌دنبال دارد.» شهردار تهران با اشاره به شعار خود گفت: «شعار «شهر زیست‌پذیر، شهروندن مشارکت پذیر» به‌دنبال بهبود کیفیت زندگی و رضایتمندی شهروندان است و نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که امروز ایجاد شده‌اند در راستای تحقق این شعار بوده و می‌توانند زندگی مردم را بهبود بخشند. زیست‌پذیرکردن شهر هم امروز در سطح جهانی به‌عنوان یکی از بحث‌های مربوط به حکمرانی مدیریت شهری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. در مدت کوتاهی که در شهرداری بودم 5 ایستگاه و 6کیلومتر خط مترو افتتاح شد و قرار بود تا پایان سال آینده 50کیلومتر و 21ایستگاه به این رقم اضافه شود. به همین منظور 700میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط 7 مترو که از منطقه 2عبور می‌کند، منتشر کردیم.» افشانی در ادامه پل معلق آسمان را افتتاح و تأکید کرد: «پل معلقی که امروز (دیروز) در این منطقه افتتاح شد سبب نشاط و شادی مردم خواهد بود.» در این مراسم رسول کشت‌پور، شهردار منطقه2 گفت: «21پروژه تفریحی، گردشگری، آموزشی، ترافیکی و... با هزینه 55میلیاردتومان به بهره‌برداری رسیدند.» مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس نیز گفت: «وقتی متوجه شدم آقای افشانی امروز(دیروز) به اینجا می‌آیند، خودم را رساندم تا از زحمات ایشان تقدیر و تشکر کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید