• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34076
+
-

شهروندان گلستانی در صف وام مسکن

در سال 96، نزدیک به200 میلیارد تومان تسهیلات مسکن در استان گلستان پرداخت شده است

مسکن
شهروندان گلستانی در صف وام مسکن

هما اخوان| گرگان -خبرنگار:


در حالی که این روزها، در بخش‌های مرتبط با ساخت‌و‌ساز و خرید و فروش مسکن رکود ایجاد شده و حتی در بخش‌های مرتبط مانند مصالح ساختمانی نیز رونقی دیده نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن به‌ویژه در بخشی که به صندوق پس‌انداز یکم موسوم است، افزایش چشمگیری داشته است. 

به گفته مدیر شعب بانک مسکن گلستان، در چند ماه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، این بانک رشد فزاینده و البته ادامه‌داری را ثبت کرده است. 
«محمد غفوریان» درباره تسهیلات بانک مسکن و صندوق پس‌انداز یکم که به طور ویژه بر پرداخت تسهیلات به خانه‌اولی‌ها تمرکز دارد، می‌گوید: میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن در سال 96، نزدیک 200 میلیارد تومان و برای ساخت و خرید بود. این رقم در ماه‌های نخست سال 97 بیش از 360 میلیارد ریال شد. 


پرداخت 690 فقره تسهیلات

مدیر شعب بانک مسکن گلستان بیان می‌کند: در صندوق یکم که به عنوان یکی از سیاست‌های مهم دولت در بخش مسکن بوده، بانک مسکن موفق شد 5100 فقره حساب صندوق با جذبی در حدود 700 میلیارد ریال باز کند. از این 5100 فقره حدود 690 فقره تسهیلات پرداخت شده است. حدود 420 فقره وام‌های انفرادی بوده و حدود 280 فقره تسهیلات هم به زوجین پرداخت شد. از مجموع سرمایه‌های جذب شده در بخش صندوق یکم حدود 500 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. میانگین سپرده‌ها در این بخش حدود 14 میلیون تومان بوده و میانگین تسهیلات هم 57 میلیون تومان محاسبه شده است. 

غفوریان ادامه می‌دهد: اما در حوزه تسهیل‌گری بافت‌های فرسوده و با توجه به سیاست‌هایی که در این بخش از سوی دولت ابلاغ شده است، براساس مصوبه هیات وزیران، بانک مسکن مکلف است که 30 درصد از ساخت و سازهای سالانه نیاز خانواده‌ها را در بافت فرسوده تامین کند. سیاست‌های بانک هم بر این اساس شکل گرفته است. بانک مسکن برای بافت فرسوده، بدون سود تسهیلات پرداخت می‌کند. در این بخش بدون اوراق هم تسهیلات پرداخت می‌کنیم و این جدا از 40 میلیون تومان تسهیلات ساخت در محدوده بافت فرسوده است.


تخصیص نیافتن یارانه
 
این مسئول با بیان این‌که بانک مسکن از محل منابع داخلی امکان پرداخت تسهیلات تا سقف 90 میلیون تومان برای شهر گرگان و تا سقف 70 میلیون تومان برای شهرهایی مانند گنبدکاووس را دارد، می‌گوید: نکته‌ای که مشتری‌ها در بافت فرسوده بر آن تاکید دارند و مورد ایراد هم هست، تخصیص نیافتن یارانه است. 
وی می‌افزاید: قراردادهای ما در بخش بافت فرسوده با نرخ 18درصد است، کما اینکه تسهیلات از محل منابع داخلی ما هم با نرخ 18درصد منعقد می‌شود. یارانه‌ای به این بخش تخصیص داده نشده و این موضوع از گلایه‌های مشتری‌هاست. 
گلستان مشکل تامین مسکن ندارد
 یک کارشناس اقتصادی نیز در مورد تضاد رشد مثبت و منفی در خرید و ساخت با تسهیلات مشارکتی توضیح می‌دهد: در گرگان 100 هزار خانوار و کمی بیشتر از این عدد واحد مسکونی وجود دارد. 41 درصد از این خانه‌ها استیجاری و بقیه در مالکیت افراد است.  «علی عبدلی» می‌گوید: در حال حاضر مشکل جمعیت به نسبت مسکن نداریم. در صورت سرمایه‌گذاری متمرکز بر ساخت مسکن، شهر مهاجر‌پذیر می‌شود یا با جابه‌جایی جمعیت درون شهری مواجه خواهیم شد. 


سود تسهیلات با ارزش افزوده ملک همخوانی ندارد

وی بیان می‌کند: طبیعی است که تقاضای دریافت تسهیلات با توجه به افزایش حدود هزار خانوار در سال به‌ویژه در مرکز استان زیاد باشد، اما آنچه مانع افزایش تقاضا برای مشارکت در ساخت به‌ویژه در بافت‌های فرسوده می‌شود، تنها تخصیص نیافتن یارانه و سود بالای تسهیلات نیست. بلکه به این دلیل است که دولت نتوانسته طرح‌های تشویقی قابل اعتنایی تدوین کند، یعنی سازنده که عموما در این موارد از انبوه‌سازان است، نفعی در ساخت‌و‌ساز در این منطقه نمی‌بیند و ترجیح می‌دهد که سود بیشتری دریافت کند. این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: مشخص است که ارزش افزوده حاصل از این ساخت‌و‌ساز با نرخ سود تسهیلات دریافتی همخوانی ندارد. بنابراین باید بر این نکته تمرکز کرد. 


ارائه تسهیلات مسکن به روستاییان 

 یکی از بخش‌هایی که به طور ویژه در مدیریت مسکن استان‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی است.  کارشناس تسهیلات بنیاد مسکن گلستان در این‌باره می‌گوید: براساس مصوبه اخیر که به ما ابلاغ شده این تسهیلات از مبلغ 18 تا 20 میلیون تومان به 25 میلیون تومان ارتقا یافت. روستاییان می‌توانند با استفاده از این تسهیلات نسبت به مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن خود اقدام کنند.

«محمد محسنی» ادامه می‌دهد: این تسهیلات بدون سپرده‌گذاری و نوبت‌دهی در اختیار واجدان شرایط قرار می‌گیرد و کاملا قرض‌الحسنه و دوران مشارکت آن 15ساله است. در راستای ابلاغیه‌ای که در دست ماست، پرداخت تسهیلات طرح ویژه به روستاییان و همچنین به شهرهای دارای جمعیت کمتر از 25 هزار نفر تعلق می‌گیرد. این افراد برای دریافت وام باید پروانه ساختمان داشته باشند و با مراجعه به بنیاد مسکن می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. 

وی توضیح می‌دهد: براساس سرشماری، 56درصد واحدهای مسکونی روستایی غیرمقاوم هستند و بالغ بر 127 هزار مسکن روستایی غیرمقاوم در استان شناسایی شده است. محسنی می‌گوید: تسهیلات طرح ویژه با همکاری 7 بانک عامل در گلستان پرداخت می‌شود. وام‌ها به صورت کاملا قرض‌الحسنه و با نرخ 5 درصد در اختیار افراد واجدالشرایط قرار می‌گیرد و دوران ساخت و بازپرداخت آن 15ساله است.

این خبر را به اشتراک بگذارید