• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34070
+
-

جوانان کارآفرین، منتظر کارگشایی

استارت‌آپ‌ها و جوانان کارآفرین فارس برای رشد و توسعه به حمایت مسئولان نیاز دارند

 امیر عفاف| شیراز- خبرنگار:

 «استارت‌آپ» را به فارسی «شرکت نوپا» ترجمه کرده‌اند و با این‌که در تعریف آن بر لزوم فعالیت در حوزه تکنولوژی یا فناوری اطلاعات تاکید نمی‌شود، اما بسیاری از استارت‌آپ‌ها در این زمینه‌‌ها شکل گرفته‌اند. استارت‌آپ نوعی کسب و کار جدید و هدف اصلی آن کارآفرینی برای جوانان است؛ کسب و کاری که از ظرفیت رشد بالایی بهره می‌برد. در شرایط فعلی اقتصادی مسئولان فارس بر اهمیت حمایت از جوانان کارآفرین و استارت‌آپ‌ها تاکید فراوانی دارند، اما فعالان این عرصه موانع متعددی را پیش روی خود می‌بینند و همچنان چشم امید به پشتیبانی مسئولان دوخته‌اند.


فقدان حمایت دولتی

مدیر یکی از استارت‌آپ‌های فارس که در زمینه تولید و صادرات نرم‌افزار به صورت بین‌المللی فعال است، در این خصوص می‌گوید: طی سال‌های گذشته هیچ‌گونه مجوزی برای ما در نظر گرفته نشده است تا بتوانیم از مزایای صادرات استفاده کنیم. «سامان کاظم‌پور» به تنگناهای مالیاتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: بیشتر شرکت‌های نوپا فعالیت خود را با سرمایه شخصی آغاز و درآمد هر پروژه را صرف پروژه بعدی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که هیچ‌گونه حمایت دولتی در این زمینه انجام نمی‌شود، اضافه می‌کند: همواره به دنبال جذب سرمایه از شرکت‌های خارجی بوده‌ایم و تاکنون برای دریافت تسهیلات اقدام نکرده‌ایم.
این جوان 31 ساله که از 7 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌افزاید: سال گذشته 35 نفر در شرکت مشغول به کار بودند و امسال این تعداد به22 نفر رسیده که از دلایل کاهش کارمندان می‌توان به تعطیلی یکی از پروژه‌ها اشاره کرد.

کاظم‌پور از پیچیده و طولانی بودن مراحل دریافت مجوز صادرات به عنوان یکی از مشکلات مهم استارت‌آپ‌های حوزه نرم‌افزار یاد می‌کند و می‌گوید: مشکلات این حوزه در سطح کلان نیز پیگیری شده است، اما متاسفانه اقدام کارگشا و مثبتی را شاهد نبوده‌ایم.


بی‌توجهی مسئولان

یکی از فعالان این عرصه که 12 سال در هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه فارس عضویت داشته است، درخصوص وضعیت استارت‌آپ‌ها در استان می‌گوید: با این‌که در فارس به خصوص شیراز استعدادهای درخشانی به چشم می‌خورد، هنوز بسیاری از مشکلات به قوت خود باقی مانده است.
«مهرآفرین وثوقی» که اعتقاد دارد مسئولان از واژه استارت‌آپ بسیار استفاده می‌کنند اما با ماهیت و عملکرد آنها آشنا نیستند، می‌افزاید: بیمه تامین اجتماعی استارت‌آپ‌ها در سطح کشور پیگیری و قوانین لازم تصویب شده، اما در استان بی‌نتیجه مانده است.

وی به موانع مربوط به صادرات نرم‌افزار اشاره می‌کند و می‌گوید: اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس تاکنون برای بازگرداندن ارز صادرکنندگان راهکاری ارائه نداده است.

وثوقی با بیان این‌که استارت‌آپ‌ها برای راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری از اعتبارات دولتی استفاده نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: آنها با ورود به پارک علم و فناوری می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، اما با سنگ‌اندازی بانک‌ها مواجه می‌شوند.
وی می‌افزاید: یکی از شرایط بانک‌ها پرداخت تسهیلات در 3 قسط طی 3 سال است، در حالی که استارت‌آپ بعد از 6 ماه بنا به دلایلی مانند کپی توسط شرکت‌های دیگر، ارزش خود را از دست می‌دهد.

وثوقی با تاکید بر اهمیت ارائه محصولات شرکت‌های نوپا در بازار در زمان مشخص، می‌گوید: حدود 20 برنامه با موضوع تاکسی‌های آنلاین توسط جوانان شیرازی نوشته شد که برخی از آنها کامل‌تر از برنامه شرکت‌های فعلی بود، اما مجالی برای ارائه طرح‌ها نیافتند و غیربومی‌ها خدمات خود را در این زمینه گسترش دادند.


توجه به کسب و کارهای نوین 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز که اعتقاد دارد رویکرد انجمن جوانان کارآفرین فارس باید توجه به کسب و کارهای نوین باشد، می‌گوید: انجمن جوانان کارآفرین استان باید کانون فعالیت‌های خلاقانه و جدید در حوزه اقتصادی باشد و در اتاق بازرگانی از این تشکل‌ها و ایده‌ها حمایت می‌شود.

«جمال رازقی» با اشاره به این‌که در فارس کمتر به استارت‌آپ‌ها پرداخته شده است، می‌افزاید: اتاق بازرگانی و انجمن جوانان کارآفرین باید نقش خود را در زمینه شناسایی و هدایت استارت‌آپ‌ها ایفا کنند.
وی با یادآوری این‌که فارس یکی از 4 استانی به شمار می‌رود که اتاق بازرگانی آن انجمن جوانان کارآفرین را تشکیل داده است، اضافه می‌کند: لازم است انجمن با توجه به مباحث آموزشی بر روی تربیت نیروی کارآفرین جوان اقدامات موثری انجام دهد.رازقی با تاکید بر این‌که رسالت اتاق بازرگانی حمایت از فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه اقتصاد دانش بنیان است، ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین وظایف انجمن جوانان کارآفرین فارس اهتمام نسبت به موضوع استارت‌آپ‌ها بوده و باید بین صاحبان ایده و تولیدکنندگان ارتباط برقرار کند.


شناسایی و رشد ظرفیت ها

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با اشاره به این‌که تشکل‌ها باید اصالت وجودی و استقلال خود را بر مبنای توانمندسازی به منصه ظهور برسانند، می‌گوید: ایده‌های بزرگ، خلاقانه و تازه در اندیشه جوانان فارس وجود دارد و انجمن جوانان کارآفرین باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و مسیر آموزش و رشد آنها را هموار کند.
«محمدصادق حمیدیان» که باور دارد تبدیل کردن ایده‌ها به کسب و کار موفق اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود، اضافه می‌کند: بسیاری از ایده‌های جوانان می‌تواند یاری‌دهنده واحدها و بنگاه‌های بزرگ تولیدی استان باشد.
وی با بیان این‌که حضور جوانان در حوزه‌های اقتصادی فارس مغفول مانده است، می‌گوید: باید به این نکته توجه کرد که به دلیل ایجاد فرصت‌های شغلی در قالب استارت‌آپ‌ها، سن کارآفرینی در دنیا رو به کاهش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید