• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32914
+
-

گزارش 2 آدم‌ربایی

گزارش 2 آدم‌ربایی

دنیا هنوز در شوک مفقود شدن جمال خاشقجی بود که دیروز پلیس فرانسه هم اعلام کرد تحقیقات درباره مفقود شدن رئیس چینی پلیس اینترپل را شروع کرده است.

به‌گزارش رویترز، همسر منگ‌هونگ‌وی بعد از آنکه برای مدتی از همسرش هیچ اطلاعی نداشت به پلیس لیون، شهر محل اقامت او و دفتر مرکزی پلیس اینترپل، مفقود شدن او را گزارش داد و پلیس هم تحقیقاتش را شروع کرد.

هونگ‌وی آخر سپتامبر (حدود یک هفته پیش) دفتر محل کارش در لیون را ترک کرد تا به کشورش چین سفر کند. خبرگزاری فرانسه و همینطور آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود گزارش داده‌اند که او قطعا فرانسه را ترک کرده و به چین وارد شده است با این حال از آن زمان، اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست. روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، دیروز در خبری کوتاه از دستگیری این مقام اینترپل برای انجام تحقیقات خبر داده است. او حالا سرنوشت مشابهی با روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی دارد؛ جمال خاشقجی سه‌شنبه هفته گذشته برای انجام کارهای اداری مربوط به ازدواج با نامزدش در روزهای پیش‌رو، به کنسولگری کشورش در استانبول رفت اما ساعاتی بعد، نامزدش به پلیس اعلام کرد که ساعت‌هاست از او بی‌خبر است. پلیس ترکیه هم تحقیقات در این‌باره را شروع کرد و از آن زمان، این نویسنده مفقود شده به‌حساب می‌آید.

هونگ‌وی، نخستین رئیس چینی سازمان اینترپل، برخلاف خاشقجی، یک از معتمدین دولت چین به‌شمار می‌رود؛ او پیش از اینکه در نوامبر سال2016 به‌عنوان رئیس اینترپل مشغول به‌کار شود، رئیس سازمان دولتی اقیانوسی، رئیس گارد ساحلی و همینطور معاون وزیر امنیت عمومی در کشورش بوده است. پست آخر او، به او این امکان را می‌داده که بر پلیس مخفی کشورش نظارت کند و به همین‌خاطر وقتی به‌عنوان رئیس جدید اینترپل انتخاب شد، سازمان‌های حقوق بشری از انتخاب او انتقاد کردند. از نظر آنها، حضور یک چینی مورد اعتماد حکومت چین، کار این کشور را برای تعقیب مخالفانش در فراسوی مرزها تسهیل می‌کرد. چین از سوی برخی کشورهای غربی متهم است که عملیاتی پنهانی برای شکار مخالفان خود و همینطور مفسدان مالی فراری دارد. از سوی دیگر، خاشقجی که در تبعیدی خودخواسته در واشنگتن به‌سر می‌برد، یکی از سرشناس‌ترین منتقدان اصلاحات محمد بن سلمان به شمار می‌رود. او به‌صورت ویژه بر روابط بن سلمان با امارات و تأثیر امارات بر عربستان متمرکز بوده است.

عربستان و ترکیه، روایات متفاوتی از مفقود شدن این نویسنده دارند؛ درحالی‌که سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده براساس اطلاعات آنها خاشقجی همچنان در کنسولگری قرار دارد، رویترز به نقل از یک مقام سعودی نوشته است که او ساختمان کنسولگری را ترک کرده است. وزارت امور خارجه ترکیه، آخر هفته سفیر عربستان سعودی را در همین رابطه احضار کرد. هیأت دیپلماتیک عربستان سعودی در ترکیه هم اعلام کرده است که در این رابطه، با مقامات ترک همکاری می‌کند. هم در پرونده هونگ‌وی و هم در پرونده خاشقجی، قوی‌ترین احتمال، ربوده شدن هر 2نفر است.مفقود شدن هونگ‌وی در چین، یک‌بار دیگر پرونده جنجالی مفقود شدن ستاره سینمای این کشور را زنده کرده است؛ فان بینگ‌بینگ ستاره سرشناس چینی هالیوود، چند ‌ماه پیش بدون هیچ نشانه‌ای مفقود شد و همچنان اطلاعی درباره او در دست نیست. با این حال، اخیرا دولت چین او را ملزم کرده است که میلیون‌ها دلار به‌علت فرار مالیاتی بپردازد. دولت چین، البته اشاره‌ای به محل نگهداری یا سرنوشت این بازیگر نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید