• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30701
+
-

چالش تولید با ارز گران

بسیاری از واحدهای تولیدی فارس تعطیل شده یا به حالت نیمه فعال درآمده است

فاطمه هاشمی| شیراز- خبرنگار:

 افزایش نرخ ارز و رکود اقتصادی تاثیرات نگران‌کننده‌ای بر واحدهای تولیدی گذاشته است. در ماه‌های اخیر بسیاری از این واحدها کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند یا در وضعیت نیمه تعطیلی قرار دارند. این در حالی‌است که طبق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی در ماه‌های آینده تورم افزایش خواهد یافت و اگر دولت تمهیدات و سیاست‌های کارآمدی برای معضلات موجود در نظر نگیرد، وضعیت بدتر نیز خواهد شد.


کاهش تولید و افزایش تورم

رئیس اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر این‌که بنگاه‌های کوچک و متوسط به دلیل افزایش نرخ ارز متضرر شده‌اند، می‌گوید: دولت با کمک به قدرت خرید کارگران می‌تواند خسارت آنها را جبران کند.
«جمال رازقی جهرمی» با اشاره به این‌که بخش خصوصی با کاهش شدید تولید و تعطیلی روبرو است، می‌افزاید: قدرت خرید کارگران در مقایسه با ابتدای سال به شدت کاهش یافته است و با توجه به تورم ماهانه 8/4 درصدی کشور، تا پایان سال به تورم بی‌سابقه ۶۰ درصدی خواهیم رسید.

به اعتقاد وی کارفرمایان بزرگ از جمله فولاد، پتروشیمی، خودرو، بانک‌ها و موسسات مالی به معضلات اقتصادی دامن می‌زنند.رازقی جهرمی با بیان این‌که درآمد دولت از نفت بر اساس قانون بودجه بشکه‌ای ۵۵ دلار و با دلار 3500 تومانی ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بوده است، می‌گوید: اکنون قیمت هر بشکه نفت ۷۶ دلار است و با دلار 7800 تومانی درآمد دولت ۵۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.وی ادامه می‌دهد: اختلاف این دو رقم ۳۴۷ هزار میلیارد تومان بوده و دولت در این شرایط سود کرده است و باید ضرر تولیدکنندگان و کارگران را جبران کند.


کاهش 40 تا 50 درصدی تولید

نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی کار با اشاره به این‌که در مهر و آبان امسال هزینه‌ها حداقل 2‌برابر سال گذشته خواهد شد، می‌گوید: باید دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه برای بهبود وضع اقتصادی اقدام‌های زیربنایی انجام دهند، در غیر این‌صورت هر ماه باید جلسه شورای‌عالی کار برگزار شود و کارگران بگویند حقوق ما را اضافه کنید. 
رازقی جهرمی اضافه می‌کند: نرخ تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است.

رازقی جهرمی با اشاره به این‌که تولید‌کننده و بخش خصوصی زیر فشار نقدینگی و کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تولید در آستانه تعطیلی هستند، اضافه می‌کند: امروز دولت از سیاست‌هایش درآمد نجومی دارد و باید به کارگران و اقشار آسیب‌پذیر و تولیدکنندگان کمک کند.
وی ادامه می‌دهد: از محل درآمد دولت باید برای کارگران بن خرید کالای اساسی تامین و وام‌هایی که بانک‌ها به کارفرمایان داده‌اند امهال شود.
رازقی جهرمی با تاکید بر این‌که باید قدرت خرید کارگران حفظ شود، می‌گوید: ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق پس انداز ملی به سپرده‌گذاران موسسات اعتباری پرداخت کردند، اما این، به کارفرمایان کمک نمی‌کنند.


تعطیلی کارخانه‌ها و افزایش بیکاری

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس نیز با بیان این‌که دولت باید نسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی هوشیار باشد، می‌گوید: با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی حاکم در کشور و مشکلات واحدهای تولیدی، به‌زودی شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری خواهیم بود.
«خسرو فروغان» می‌افزاید: بسیاری از تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی فارس مجموعه‌های خود را نیمه‌فعال کرده‌اند. وی که اعتقاد دارد وضعیت امروز ارز در کشور شرایط نامناسبی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است، اضافه می‌کند: دولت برای نجات اقتصاد کشور از وضعیت کنونی باید راهکارهای بیشتر و موثرتری را مد نظر قرار دهد.

فروغان با اشاره به صادرات محصولات فارس ادامه می‌دهد: عمده صادرات استان در بخش کشاورزی بوده که امروز در این بخش با مشکلات متعددی روبرو شده‌ایم.
وی می‌افزاید: صدور بخشنامه‌های مختلف از دستگاه‌های دولتی که عمده آنها یک مسیر واحد را طی نمی‌کنند به پیکره اقتصاد ضربه وارد کرده است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس با ترسیم وضعیت صادرات می‌گوید: در حال حاضر نگاه روشنی به آینده اقتصادی فارس وجود ندارد که به طور حتم ادامه این روند باعث بروز مشکلات فراوانی خواهد شد.فروغان می‌افزاید: این درحالی است که از زمان تحول و بروز مشکلات ارزی در کشور، اتاق بازرگانی شیراز راهکارهای مختلفی را به مدیران فارس و اتاق ایران ارائه کرد که بسیاری از آنها مبنای تصمیم‌گیری و رفع مشکلات ارزی در کشور شد.


جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها

مشاور استاندار فارس در بخش کشاورزی نیز مشکل امروز استان در بخش‌های اقتصادی را نبود نقشه راه علمی و اساسی می‌داند و می‌گوید: این ضعف باعث جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها شده است.
«امیررضا توکلی» می‌افزاید: جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها به صادرکنندگان و تولیدکنندگان آسیب‌های فراوانی وارد کرده است.
وی در خصوص ضعف در برند‌سازی نیز می‌گوید: در استان برند ملی نداریم و حتی تولیداتی مانند زعفران نیز در داخل کشور شناخته شده نیست.
توکلی اضافه می‌کند: در مباحث مربوط به صادرات و واردات با توجه به چالش‌های پیش رو برنامه‌ها باید به‌طور دقیق رصد شوند و صادرکنندگان فارس در زمان‌های تصمیم‌گیری حضور داشته باشند.
وی معتقد است: اگر صنعت و کشاورزی در فارس هماهنگ شوند، رونق اقتصادی و اشتغال را شاهد خواهیم بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید