• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3005
+
-

گرم‌شدن زمین؛ بزرگ‌ترین عامل کاهش بارندگی‌ها

گزارش 2
گرم‌شدن زمین؛ بزرگ‌ترین عامل کاهش بارندگی‌ها

علت کاهش بارندگی در ایران گرم‌شدن کره‌زمین است.

گرم‌شدن کره‌زمین سبب کاهش بارندگی در مناطق کم‌باران و افزایش بارندگی در مناطق پرباران شده، به‌طوری که هفته گذشته در مرز آمریکا- کانادا 5/1متر برف بر زمین نشست.

 به گزارش تسنیم، پرویز کردوانی که از او به‌عنوان پدر علم کویرشناسی ایران یاد می‌شود، با بیان این مطلب افزود: اینکه برخی، عواملی مثل هارپ یا بارورکردن ابرها در کشورهای دیگر را عامل کاهش بارندگی در ایران عنوان می‌کنند، این موضوع واقعیت ندارد. 

  وی در پاسخ به اینکه چرا ترکیه برخلاف ایران از بارندگی قابل‌توجهی برخوردار است، گفت: بارندگی در ایران به‌طور کلی حدود یک‌سوم بارندگی در کل دنیاست و علت آن وجود هوای پرفشار است که مانع بالارفتن بخار آب می‌شود. هوای پرفشار، در واقع مانند بادبزن عمل کرده و رطوبت را به اطراف پخش می‌کند، درحالی‌که در هوای کم‌فشار، بخار آب، امکان صعود دارد و به بارندگی می‌انجامد.

این جغرافی‌دان، با تأکید بر لزوم مدیریت آبخیزداری گفت: در کشور ما از یک سو، سطح آب‌های زیرزمینی بسیار پایین رفته و از سوی دیگر زمینه برای جاری‌شدن سیل فراهم است؛ بنابراین در این شرایط که با بحران جدی آب مواجه هستیم، آنچه اهمیت دارد بهره‌برداری از بارش‌هاست تا هم کاهش سطح آب‌های زیرزمینی جبران شود و هم از خسارات سیل جلوگیری به عمل آید.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری باید با احداث سد و تأسیسات تغذیه مصنوعی، چاه و استخر، سیلاب‌ها را پیش از ورود به دشت به عمق زمین نفوذ بدهند، خاطر نشان کرد: از یک طرف برای جبران کاهش سطح آب‌های زیرزمینی چاه‌های کشاورزان را می‌بندند یا برداشت آب را برایشان محدود می‌کنند و از طرف دیگر تنها تدبیرشان در مواقع جاری‌شدن سیلاب، هشدار نسبت به آبگرفتگی است، درحالی‌که مهار همین سیلاب، با مدیریت صحیح، کمکی مؤثر به افزایش سطح آب‌های زیرزمینی خواهد کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید