• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29976
+
-

موازی‌کاری، آفت فعالیت‌های فرهنگی کلانشهرهاست

تبریز، دیروز و امروز میزبان نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای کشور

موازی‌کاری، آفت فعالیت‌های فرهنگی کلانشهرهاست

 نشست دوروزه فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای کشور در تبریز با این هدف آغاز شد که وحدت رویه فرهنگی در مسائل کلان کشور و فضای کلانشهرها به‌وجود ‌آید و از موازی‌کاری فرهنگی به‌عنوان آفت فعالیت‌های شهری جلوگیری شود. به گزارش همشهری، مدیریت شهری البته برای توسعه اقدامات فرهنگی، در هر شهر نهادهای کالبدی و اجرایی خود را دارد اما اداراتی نظیر سازمان تبلیغات، اداره کل‌های فرهنگ و ارشاد، نمایندگان مجلس و هیئات مذهبی هر کدام سیاستی جداگانه دارند و بر شکاف‌های فرهنگی شهرها می‌افزایند. پرهیز از موازی‌کاری، مهم‌ترین پیام نشست فرهنگی تبریز برای کشور است. در این نشست، روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار اجتماعات شهرداری تبریز گرد هم آمده‌اند.

توجه به جایگاه شوراها
جایگاه شوراهای اسلامی به‌علت انتخاب اعضای آنها از سوی مردم از استانداری و فرمانداری بالاتر است. این نکته را رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نشست فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای کشور مطرح کرد. به گفته حجت‌الاسلام احمد مازنی، براساس اصل 7 قانون اساسی می‌توان مکانیسمی تعریف کرد تا مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مجلس ملی و شوراهای اسلامی به‌عنوان مجلس عمومی فعالیت کنند. وی به شرکت‌کنندگان در این نشست پیشنهاد داد در کمیته‌های تخصصی ماموریت‌ها و راهبردهای دستگاه‌های فرهنگی را احصا کنند تا از این طریق موازی کاری‌ها مشخص و راه برای هم‌افزایی هموار شود. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست‌ها باید برای ارتقای کیفی فعالیت‌های فرهنگی پیش‌بینی‌های لازم انجام و نسبت به مدیریت بودجه و منابع دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شود. حجت‌الاسلام مازنی، برنامه‌ریزی برای تقویت حوزه‌های فرهنگی، کاهش موازی کاری و افزایش هم‌افزایی را از برنامه‌های این نشست اعلام کرد.

ضعف زیرساخت‌های فرهنگی کلانشهرها
با وجود اینکه فرهنگ شهری و شهروندی پایه توسعه شهرها محسوب می‌شود اما در کلانشهرهای کشورمان بیشتر به حوزه‌های کالبدی توجه شده است و به موضوعات فرهنگی توجه کافی نداشته‌ایم. ایرج شهین باهر شهردار تبریز در این‌باره گفت: زیرساخت‌های فرهنگی باعث شده است بسیاری از هزینه‌ها کاهش یابد نمونه زنده آن کشور ژاپن است که با همکاری‌های شهروندان توانست روال عادی را به جامعه بازگردانند. وی ادامه داد: در تبریز نیز عنوان «شهر بدون گدا» و «شهر پاکیزه» در راستای همکاری شهروندان حاصل شده است. از سویی کمترین هزینه‌ها در حوزه زیست‌های فرهنگی می‌تواند انجام شود درحالی‌که بیشترین نتیجه‌ها حاصل می‌شود و هزینه‌های مدیریت شهری کاهش می‌یابد.

فرهنگ تعالی بخش است
 توجه به فرهنگ زمینه ساز توسعه کشور و عامل تعالی بخش همه است. حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، امام جمعه تبریز در این‌باره گفت: فرهنگ اساس ملیت یک ملت و اساس استقلال کشور است و  فرهنگ مبدا همه خوشبختی‌های یک سرزمین است؛ به همین جهت لازم است اصلاح و تقویت فرهنگ در راس امور باشد. فرهنگ، مهندسی فرهنگی و احیای ارزش‌های فرهنگی اقدامی بسیار مهم و ضروری است و آنگونه که امام جمعه تبریز گفته، سازمان‌ها و نهادهای مسئول در این امر در 2سطح عمومی و اختصاصی در تعامل با کارکردهای ذاتی خود می‌توانند فضا را در مواجهه و مقابله با جنگ نرم دشمنان تقویت کنند.

   تأکید بر مدیریت یکپارچه شهری

یکی از موضوعات مهم در نشست فرهنگی کلانشهرهای کشور، توجه به مدیریت یکپارچه شهری بود. احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی تهران و وزیر اسبق فرهنگ، در این نشست با اشاره به مدیریت یکپارچه شهری گفت: در روستاها یا شهرهای خیلی کوچک امکان مدیریت واحد شهری وجود دارد اما در کلانشهرها این امکان عملا غیرممکن بوده و شهرداری نمی‌تواند از پس این کار برآید. وی با بیان اینکه در مدیریت یکپارچه شهری دستگاه‌ها موظف می‌شوند برنامه کاری خود را به شوراها ارائه دهند، اظهار داشت: مدیریت واحد شهری با ذات کار مشارکت‌جویانه منافات دارد. عضو شورای اسلامی تهران با تأکید بر اینکه باید شورای شهرداری به شورای شهر ارتقا یابد، یادآوری کرد: در دوره‌های گذشته نشست‌های روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرها برگزار شده اما در این نشست با ابتکار جدیدی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور نیز حضور دارند. وی گفت: شهرداری‌ها می‌توانند از فعالیت‌های فرهنگی و هنری حمایت کنند و به کمک فرهنگ کشور بیایند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید