• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29234
+
-

نهادهای رسمی ما با مردم بیگانه‌ شده‌اند

نهادهای رسمی ما با مردم بیگانه‌ شده‌اند

عماد افروغ، جامعه‌شناس و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با ایرنا در تحلیل شرایط امروز کشور گفته است: نهادهای رسمی، دانشگاه و حوزه ما با مردم بیگانه‌اند. بخش‌هایی از مهم‌ترین سخنان افروغ را بخوانید:

  مثل اینکه مردم آمده و انقلابی کرده و نظامی را مستقر کرده‌اند و حالا دیگر باید حاکمان و آقایانی که در این نهادها هستند تقدیس شوند. ببخشید اینها بت‌هایی بوده‌اند که خود مردم تراشیده‌اند. مردم این بت‌ها را می‌شکنند. اما هم‌اکنون برعکس شده است. طبقه حاکم با اهرم‌های فرهنگی و سیاسی در اختیار، خود را بت‌هایی می‌دانند که مردم باید به پرستش آنها بپردازند. اینها در واقع باید خادم مردم باشند، برعکس شده است.

  از زمانی که جمهوری اسلامی شکل گرفته، شمار قابل توجهی از سیاست‌ها و رفتارهای دولتمردان ما ارتباط منظوم‌ و استراتژیکی با یکدیگر و با انقلاب اسلامی نداشته است.

  بنده از منظر یک نظریه‌پرداز انقلابی می‌گویم ساختار ما قفل کرده است. باید این قفل را بشکنیم، باید انبساط حاصل بشود. بالاترین شرط انبساط هم تحول در مجلس خبرگان است.

  آفت بی‌توجهی به مردم و بی‌توجهی به ظرفیت‌های منطقه‌ای، جغرافیایی و زیست‌محیطی که از زمان پهلوی باب شد همین تمرکزگرایی با تکیه بر اقتصاد نفتی است. نمی‌توانیم مظروف‌گران سنگ انقلاب اسلامی را در ظرف پهلوی بریزیم.

  مردم امروز به این نتیجه رسیده‌اند که حداقل برخی مدیران بی‌کفایت هستند. حالا آیا این فقط یک ذهنیت است؟ نه ذهنیت نیست. در اوج گرفتاری‌های اقتصادی مردم حسب گفته‌های رهبری معلوم می‌شود که 18میلیارد دلار هدر رفته است؛ پس این نارضایتی‌ها صرفا یک امر ذهنی نیست و مستند به داده‌های معتبر است. حالا ما یقه چه‌کسی را باید بگیریم؟

  این مردم نمی‌خواهند شورش کنند. توجه داشته باشید این وضعیت حال حاضر است. آینده دست ما نیست. اگر الان اصلاح صورت گرفت که هیچ، اگر صورت نگرفت شما فکر نکنید قضیه همینطور خواهد ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید