• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27896
+
-

رایزنی برای خروج فرش دستباف از تحریم‌های آمریکا

صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا به لحاظ ارزش 80درصد و از نظر وزن 171درصد افزایش یافت

رایزنی برای خروج فرش دستباف از تحریم‌های آمریکا

علی ابراهیمی/روزنامه نگار

فرش دستباف در صدر فهرست تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران قرار گرفته ولی دست‌اندرکاران صنعت فرش از اتخاذ تدابیری برای خروج این صنعت از فهرست یادشده خبر می‌دهند.
به گزارش همشهری، فرشته دستپاک ، رئیس مرکز ملی فرش گفت: تشکل‌های بخش خصوصی راهکارهای قانونی برای خروج  فرش دستباف از فهرست تحریم‌های آمریکا را در دستور کار قرار داده‌اند؛ درنظر داریم همانند دور قبلی تحریم‌ها با همکاری سازمان توسعه تجارت پیمان‌سپاری ارزی در حوزه فرش دستباف را احیا کنیم و صادرات فرش در قبال واردات کالا و مواداولیه تولید مانند پشم و ابریشم را در دستور کار قرار دهیم. به گفته او جایگزینی بازار سایر کشورها با بازار آمریکا و تقویت بازار داخلی راهکارهای دیگر مقابله با این تحریم‌های یکجانبه است.

رشد 80درصدی صادرات فرش به آمریکا

رئیس مرکز ملی فرش ایران از رشد وزن و ارزش صادرات فرش دستباف در 4‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: مجموع صادرات فرش در این دوره 1938.8تن به ارزش 99.6 میلیون‌دلار بوده که این رقم در مقایسه با صادرات 1230.7 تن به ارزش ۸۹ میلیون‌دلاری سال 96 از نظر وزن 61.1درصد و از نظر ارزش 21.4درصد رشد داشته است.

او از رشد 2.5برابری وزن صادرات فرش دستباف به آمریکا در 4‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: در این مدت 792.7 تن فرش دستباف به ارزش ۳۸میلیون دلار به آمریکا صادر شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۷۱ درصد و از نظر ارزش 80.9 درصد افزایش داشته، درحالی‌که در 4ماه ابتدای سال گذشته 295.5 تن فرش دستباف به ارزش ۲۱میلیون دلار به آمریکا صادر شده بود. دستپاک یکی از دلایل رشد صادرات وزنی فرش به آمریکا را نزدیک شدن به دور جدید تحریم‌ها و تقاضای مصرف‌کنندگان و تاجران آمریکایی برای فرش‌های رج پایین و سنگین قلمداد کرد و افزود: آمریکایی‌ها غالبا فرش‌های ایرانی با رج‌شمار پایین را خریداری می‌کنند اما مصرف‌کنندگان اروپایی فرش‌های نفیس با وزن کمتر و رج‌شمار بالا را می‌پسندند. اما به‌رغم این تنگناها ایران همچنان رتبه اول تولید و صادرات فرش در دنیا را از آن خود کرده و با فاصله زیاد نسبت به هند که در رتبه دوم قرار می‌گیرد،۶۰درصد صادرات فرش دستباف دنیا را در اختیار دارد.

او گفت: صادرکنندگان احساس کرده‌اند با اجرای تحریم‌ها راه صادرات‌شان به آمریکا بسته خواهد شد. بر این اساس صادرات به آمریکا را افزایش داده‌اند. به گفته او در گذشته دورزدن تحریم‌ها برای صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا از طریق کشورهای ثانویه ازجمله کانادا، امارات و لبنان صورت می‌گرفت اما اکنون چنین امکانی وجود ندارد. رئیس مرکز ملی فرش در مورد بازارهای هدف صادراتی ایران گفت: بعد از آمریکا، آلمان با سهم 13.6 درصدی در جایگاه دوم، لبنان با سهم 7.1 درصدی در جایگاه سوم و انگلیس و ژاپن هر یک با سهم 5/5درصدی در جایگاه‌های چهارم و پنجم بازارهای هدف صادراتی فرش دستباف ایران قرار گرفته‌اند. همچنین با توجه به ممنوعیت واردات فرش، هیچ‌گونه واردات رسمی‌ای نداریم و میزان واردات فرش قاچاق نیز ناچیز است.

بیمه فقط 320هزار بافنده فرش 

رئیس مرکز ملی فرش در پاسخ به همشهری در مورد کندی روند بیمه قالیبافان، با بیان اینکه فرش دستباف نقش مهمی در توسعه و اشتغال دارد و اکنون براساس آمارهای رسمی 1.5میلیون نفر و آمارهای غیررسمی تا 2میلیون‌نفر مرتبط با صنعت فرش مشغول به‌کارند و ۶ میلیون‌نفر از حوزه فرش ارتزاق می‌کنند، گفت: در زمینه معیار قالیبافان شاغل برای بیمه با سازمان تأمین اجتماعی اختلاف نظر داریم و این سازمان قالیبافانی را که تمام‌وقت مشغول به‌کار هستند مشمول بیمه می‌داند؛ درحالی‌که اغلب شاغلان این صنعت به‌طور پاره‌وقت مشغول به‌کار هستند.
دستپاک، افزود: با این شرایط فقط 320 هزار قالیباف بیمه هستند درحالی‌که تا قبل از دهه90 بیش از 590 هزار قالیباف بیمه تأمین اجتماعی داشتند و امسال نیز در چارچوب قانون بودجه 776میلیارد تومان بودجه برای بیمه قالیبافان تصویب شده، اما بودجه واقعی مورد نیاز 1200میلیارد تومان است و این رقم در بودجه مصوب سال96 نیز 690 میلیارد تومان بوده است.

 فرش صلح و دوستی

فرشته دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف در ۳۰هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با780 غرفه و 70مهمان خارجی از 26 کشور جهان از 3شهریورماه امسال اعلام کرد: در افتتاحیه این نمایشگاه از فرش صلح دوستی در ابعاد 51در 1.5متر رونمایی می‌شود که محل نصب آن در مقر سازمان ملل در ژنو نیز جانمایی شده است و در واقع با رونمایی از این فرش دستباف، پیام صلح و دوستی مردم ایران در شرایط تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به دنیا اعلام می‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید