• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27754
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vLLV
+
-

اشکورات از عطش می‌سوزد

اشکوری‌ها هرروز 2 تا 10 کیلومتر برای تامین آب، مسیر چشمه‌ها را طی می‌کنند

گزارش
اشکورات از عطش می‌سوزد

فرشته رضایی|  رشت -خبرنگار:

 «روزی 10 کیلومتر با اسبم به یکی از چشمه‌های اطراف می‌روم و برای خود و یکی دوتا از همسایه‌ها آب برمی‌دارم و به خانه برمی گردم. من کشاورزم. این حال و روزمن است. تا دیروز برای دو لقمه نان می‌دویدیم تا شاید گشایشی در زندگی ما شود، اما به نان که نرسیدیم هیچ، الان باید برای یک لیوان هم بدویم  .این حال و روز یکی از اهالی روستای اکبرآباد در اشکورات که به دلیل بی‌آبی روزی 10 کیلومتر می‌رود و 10 کیلومتر برمی‌گردد تا خانواده اش بی‌آب نمانند.
البته فقط اکبرآباد بی‌آب نیست اغلب روستا‌های اشکورات تشنه‌اند و مردم هر روستا روزانه کیلومترها برای آب پیاده‌روی می‌کنند آن هم در جایی که به سرزمین باران نامیده می‌شود. به تازگی در روستای صمدآباد هم با ماشین آتش‌نشانی آب‌رسانی کرده‌اند که بهداشتی بودن و نبودن منبع آب همین خودروها جای سوال دارد. با این وجود خشکسالی و بی‌آبی امسال بدجوری اشکورات را اذیت کرده است. 


 بحران آب در گیلان

بحران آب در گیلان بیداد می‌کند. روستاهای گیلان منابع آبی‌شان ته کشیده است و هجوم جمعیت مهاجر به استان به تشدید این روند دامن می‌زند. روستاهای تالش، رضوانشهر، سیاهکل، اشکورات و... همچنان با کمبود آب مواجه‌اند. چندی پیش از روستاهای بحرانی تالش گزارشی تهیه کردیم و اکنون در اشکورات هم مردم بی‌آب‌اند. مردم برای کمبود آب به چشمه‌های اطراف مراجعه می‌کنند، اما مسیر چشمه‌ها بسیار دور است ولی برای لوله کشی آب به این روستاها اقدامی نمی‌شود.  چندی پیش فرماندار رودسر خبر از بحران آب در 16 روستای این شهرستان داده بود که شامل 3 هزار خانوار می‌شود. حالا اشکوری‌ها هم به این جمع پیوسته‌اند و در انتظار آب هستند، البته می‌توان از طریق لوله کشی از چشمه‌های اطراف که شاید از نظر عمرانی کار چندان سخت و پیچیده‌ای نباشد جمعی از خانواده‌های ساکن در این منطقه را از بحران کم آبی نجات داد. 


چشمه‌ها در حال خشک شدن هستند

یکی از اهالی روستای دشتک از توابع دهستان شوئیل رحیم‌آباد می‌گوید: آب چشمه از بس که از سوی اهالی برداشت شده در حال خشک شدن است و مسئولان هم اقدامی برای بهبود وضعیت نمی‌کنند.  «محمود صادقپور» بیان می‌کند: اغلب مردم این روستا سالخورده هستند و برایشان واقعا سخت است که مسیرهای زیادی را بپیمایند تا به آب دسترسی پیدا کنند. چند بار برای رفع نیاز مردم آب معدنی در روستا پخش شده است، اما نمی‌توانیم با مصرف آب معدنی سر کنیم و بهتر است به صورت ریشه‌ای این مشکل حل شود.
«راضیه اسدی» یکی دیگر از اهالی روستای اکبرآباد هم می‌گوید: برای نیاز روزانه خود به آب با مشکل مواجهیم. اینقدر باید با دقت آب مصرف کنیم تا کم نیاوریم. بچه‌هایم را هفته‌ای یکبار حمام می‌کنم و نمی‌دانم چرا مسئولان مشکلات ما را نمی‌بینند. این‌که با تانکر و آب معدنی آب می‌آورند خوب است، اما بهتر است به وعده هایشان عمل کنند. 
وی می‌افزاید: با اسب و قاطر از دورترین نقطه تا اینجا که حدودا 10 کیلومتر فاصله دارد، باید برویم و از چشمه آب بیاوریم. این در حالی است که باغ‌ها و مزارع ما در معرض خشک شدن است و همواره خسارت می‌بینیم. 
اینها مشکلات مردمی است که هر روز با بحران کم‌آبی مواجه‌اند. به گفته اهالی، روستاهای لات محله، دشتک، زراکی، صمدآباد، اکبرآباد، تلابنک، تلیسن، برمکوه و بسیاری دیگر با مشکلات حادی روبه‌رو هستند و تاکنون اقدامی برای بهبود وضعیت آنان نشده است. 


کسی توجه نمی‌کند

در این زمینه رئیس شورای روستای زارکی می‌گوید: در این مورد بارها به مسئولان استان نامه نوشته‌ایم و موافقت هم کرده‌اند که از چشمه لوله کشی کنند تا آب به مناطق محروم برسد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و البته چشمه‌ها هم در حال خشک شدن هستند.  «عیسی نوروزی»، بیان می‌کند: در این زمینه اهالی و شوراهای روستای دشتک، زارکی، صمدآباد، اکبرآباد تلابنک و تلسین نامه‌ای به مسئولان استان و شهرستان نوشته‌اند، اما اقدامی جدی نشده است. هر یک از روستاهای ما در حدود 2 تا 10 کیلومتر با چشمه فاصله دارند و تهیه آب از چشمه‌ها سخت است.

170 خانوار در این روستاهای سخت‌گذر زندگی می‌کنند که گذران زندگی آنها کشاورزی است، اما متاسفانه به جز زندگی روزمره، کار کشاورزی آنها نیز به مخاطره افتاده است. به غیر از کمبود آب آشامیدنی، باغ‌ها و زمین‌های زراعی منطقه از بی‌آبی در مرز خشک شدن قرار دارند. به گفته نوروزی، اکنون چشمه‌هایی در منطقه کوه کلمازی در فاصله حدود 20 کیلومتری شناسایی شده است که 2 چشمه از آنها انتخاب و پس از استعلام از ادارات مربوطه گزارش کارشناسی و طرح نهایی مجتمع آب‌رسانی روستاهای نامبرده تهیه و به استان ارسال شود که با مخالفت متولیان امر رو به رو شده است.

وی ادامه می‌دهد: چشمه‌های فعلی در حال خشکیدن است و مسئولان می‌توانند قبل از آن‌که دیر شود فکری به حال مردم کنند. زیرا اکنون زندگی و سلامت آنها به مخاطره افتاده است. امیدوارم که مسئولان مربوطه برای جلوگیری از بحران آب و ممانعت از مهاجرت جوانان منطقه فکری برای این معضل کنند. 


تهیه آب از چشمه ها

«قاسم پوررمضان» از اهالی روستای لات محله کاکرود می‌گوید: ما همیشه با دبه‌های کوچک و بزرگ از چشمه آب می‌آوریم و 2 سال پیش مسئولان به ما وعده آب آشامیدنی را داده بودند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید