چفیه، فراتر از فرهنگ و سیاست
چفیه از دیرباز نمادی از ملیگرایی فلسطینی بوده و در طول تاریخ به نماد مقاومت در برابر استعمارگران و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است؛ به همین دلیل بود که پس از آغاز تجاوزهای نظامی اسرائیل به نوار غزه، تقاضا برای خرید چفیه در اغلب کشورهای اروپایی رکورد زد؛ بهویژه اینکه بسیاری از جوانان اروپایی از چفیه برای نشان دادن حمایت خود از فلسطین و مخالفت با نسلکشی فلسطینیان استفاده میکنند.
هرباوی آخرین کارخانه فلسطینی تولید چفیه در الخلیل در کرانه باختری اشغالی، اعلام کرده که با آغاز جنگ غزه تقاضا برای چفیه بیش از دوبرابر شده است.
نایل القاسیس، نماینده این شرکت در اروپا نیز اعلام کرده که این کارخانه با ظرفیت تولید 5هزار چفیه در ماه، سالها طول میکشد تا سفارشهای آنلاین خود را به اروپا تحویل دهد.
شرکت Jungle Scoutکه تجارت الکترونیک را تجزیه و تحلیل میکند نیز گزارش داده که در 2ماه ابتدایی جنگ غزه، فروش چفیه تنها در وب سایت آمازون 75درصد افزایش یافته است.
لوای حیاتله، فروشنده خردهفروشی در برلین، پایتخت آلمان نیز گفته که جنگ غزه تقاضا برای چفیه را 200درصد افزایش داده است.
مجموعه «روز چفیه»
عزیز بکاوی، طراح لباس مراکشی هلندی که در بسیاری از آثارش از چفیه و مقاومت الهام گرفته، معتقد است که چفیه به همان اندازه که یک نماد سیاسی است یک کالای فرهنگی هم هست.
او که مجموعهای با عنوان «روزچفیه» را طراحی کرده و با استقبال گسترده در اروپا مواجه شده، میگوید باید داستان فلسطین را روایت کرد. بکاوی به« میدل ایستآی» میگوید: «چفیه برای من، یک تکه پارچه نیست. چفیه مفهومی عمیق را منتقل میکند؛ داستان مقاومت فلسطین را روایت میکند. این تکه پارچه دارای قدرت عظیمی است که با سنت و صنعتگری در هم آمیخته است. نمادی است که از پرچم قویتر است. منسوجات حرفه و رسانه من هستند و میخواهم از آن برای کمک به مبارزه با بیعدالتی و تبدیل جهان به مکانی بهتر استفاده کنم.»