• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224542
+
-

قسطی‌فروشی از کی شروع شد؟

از کالسکه تا فروشگاه‌های اینترنتی
قسطی‌فروشی به‌عنوان یکی از روش‌های متداول خرید کالا در ایران، سابقه‌ای طولانی دارد و تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته است. از نخستین جرقه‌های آن در دوره قاجار تا گسترش آن در دهه‌های اخیر قسطی‌فروشی همواره نقشی مهم در رونق بازار و تسهیل دسترسی مردم به کالاهای موردنیازشان ایفا کرده است.

آغاز قسطی‌فروشی
اطلاعات دقیقی درباره زمان دقیق ورود قسطی‌فروشی به ایران در دست نیست.برخی منابع حکایت از آن دارند که مظفرالدین‌شاه در سفر خود به فرنگ، 2 دستگاه خودرو رنو به همراه رانندگان فرانسوی به ایران آورد.این خودروها که به «کالسکه آتشی» معروف بودند، به‌صورت قسطی به ثروتمندان و درباریان فروخته می‌شدند.

توسعه قسطی‌فروشی
در دهه‌های 40و 50 شمسی، با افزایش تولید داخلی خودرو و همچنین رونق گرفتن بازار لوازم خانگی، قسطی‌فروشی به‌تدریج در ایران رواج پیدا کرد. در آن زمان بنگاه‌های معاملات ملکی و خودرو با دریافت چک، سفته و ضمانت، اقدام به فروش اقساطی این کالاها می‌کردند.

نقش ایران‌خودرو
تاسیس شرکت ایران ناسیونال در سال 1346نقطه عطفی در تاریخ قسطی فروشی ایران محسوب می‌شود.این شرکت برای نخستین‌بار در ایران، اقدام به فروش اقساطی پیکان کرد.طرح‌های قسطی ایران‌ناسیونال (ایران خودروی فعلی) با استقبال زیادی از سوی مردم روبه‌رو شد و به رونق گرفتن بازار خودرو در ایران کمک کرد.

تحولات دهه‌های اخیر
دهه‌های اخیر، با گسترش شبکه‌های بانکی و افزایش تمایل مردم به استفاده از تسهیلات بانکی، شاهد تحولات جدیدی در قسطی‌فروشی در ایران بوده‌ایم.
بانک‌ها با ارائه انواع وام‌های قرض‌الحسنه و تجاری، امکان خرید اقساطی کالاهای مختلف ازجمله لوازم خانگی، مبلمان و تجهیزات الکترونیکی را برای مردم فراهم کرده‌اند.

نقش فروشگاه‌های اینترنتی
 با ظهور فروشگاه‌های اینترنتی،در سال‌های اخیر،شاهد تحولات جدیدی در قسطی‌فروشی در ایران بوده‌ایم.
این فروشگاه‌ها با ارائه طرح‌های متنوع قسطی و همکاری با بانک‌ها، امکان خرید اقساطی کالاهای مختلف را با شرایط آسان‌تر برای مشتریان فراهم کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید