• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220137
+
-

تفاهمنامه حفاظت از لاک‌پشت فراتی

تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و شرکت مهندسی و توسعه نفت برای حفاظت از گونه در معرض خطر انقراض لاک‌پشت فراتی در تالاب هورالعظیم به امضا رسید. نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: جنس مشارکت باید متناسب با هر اقلیم باشد. امیدواریم دیگر صنایع و شرکت‌های خصوصی و دولتی که در حوزه توسعه‌ای در کشور فعالیت می‌کنند، با عمل به مسئولیت اجتماعی خود برای حفظ محیط‌زیست گام‌های عملی بردارند. در این جلسه همچنین ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه رعایت الزامات محیط‌زیستی ازجمله الزامات این شرکت در طول انجام پروژه‌ها محسوب می‌شود، گفت: ازجمله اقداماتی که در پروژه‌های ما صورت‌گرفته رساندن ضریب انتقال در ۲میدان نفتی به ۹۸درصد است که همین امر باعث کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در پروژه‌ها می‌شود.
وی حفاظت از لاک‌پشت فراتی را نقطه‌عطفی در توجه این مجموعه به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال محیط‌زیست دانست و افزود: تمام تلاش ما این است که توسعه و محیط‌زیست را در کنار هم داشته باشیم و تحقق این امر تنها با توجه به حفاظت از محیط‌زیست امکان‌پذیر است. شریفی گام بعدی این مجموعه را احیای تالاب هورالعظیم دانست و از انجام مطالعات لازم برای اجرای این پروژه در آینده نزدیک خبر داد.
باربد صفایی، پژوهشگر و خزنده‌شناس نیز انجام طرح‌های پژوهشی در مورد حفاظت از گونه‌های ارزشمند کشور ازجمله لاک‌پشت فراتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ما آسیب‌های متعددی را برای این گونه در منطقه هورالعظیم شناسایی کرده‌ایم که مهم‌ترین آنها تخریب زیستگاه و حمله سگ‌های ولگرد به این گونه است که توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.
لاک‌پشت فراتی گونه‌ای لاک‌پشت نرم‌لاک از خانواده لاک‌پشت‌های 3انگشتی است.  زیستگاه این گونه رودخانه‌های دجله و فرات و انشعابات آنها در عراق، ایران، ترکیه و سوریه است و به‌علت تخریب زیستگاه، آلودگی و معدوم شدن توسط ماهیگیران در خطر انقراض قرار دارد. این لاک‌پشت تنها گونه لاک‌پشت‌های 3‌انگشتی در ایران است. پراکندگی این لاک‌پشت در استان خوزستان شامل حوضه‌آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آنها است. این گونه اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در رده در معرض خطر انقراض قرار دارد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید