• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215390
+
-

چرخه خواب چیست؟

نکته
چرخه خواب چیست؟

بدن انسان‌ها برای بازسازی برخی سیستم‌ها و انجام فرایندهای خاصی در بخشی از شبانه‌روز به خواب نیاز دارد؛ خوابی که حتما باید در زمان شب برقرار شود و دارای یک چرخه مهم است که مراحل مختلف خواب را شامل می‌شود. برای درک بهتر وضعیت خوابی که برای سلامت بدن اهمیت زیادی دارد، آگاهی از این چرخه ضروری است.

مرحله اول، خواب سبک
این مرحله ،کوتاه‌است و معمولاً بیش از نیم درصد از کل خواب را هم تشکیل نمی‌دهد. بلافاصله هم پس از به خواب رفتن شروع می‌شود.

مرحله دوم، خواب عمیق‌تر
این مرحله حدود 45درصد از کل زمان خواب را تشکیل می‌دهد و این عدد با افزایش سن هم بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این مرحله در ذخیره‌سازی و یادگیری حافظه کلیدی است.

مرحله سوم، عمیق‌ترین خواب
این مرحله حدود 25درصد از زمان خواب را تشکیل می‌دهد و با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این مرحله مهم‌ترین مرحله برای نحوه بازیابی و حفظ خود است؛ زیرا مغز آن را در افراد مبتلا به کمبود خواب در اولویت قرار می‌دهد. بیدار کردن کسی از این مرحله بسیار سخت است و معمولاً تا 30دقیقه پس از بیدار شدن احساس مه‌آلودگی یا گیجی در فرد وجود دارد.

نکته: زمانی که به خواب می‌روید، معمولاً وارد مرحله اول و سپس وارد و خارج از مراحل 2و 3می‌شوید. پس از آن، به خواب REM می‌روید و شروع به رویا دیدن می‌کنید. REM مخفف «حرکت سریع چشم» است و زمانی که فرد در این مرحله قرار دارد، حرکت چشمان او زیر پلک‌هایش قابل مشاهده است.»
پس از نخستین چرخه REM، یک چرخه خواب جدید شروع می‌شود و به مرحله یک یا 2برمی‌گردید. یک چرخه به ‌طور معمول حدود 90تا 120دقیقه طول می‌کشد تا چرخه دیگری شروع شود. اگر خواب افراد 8ساعت طول بکشد، اکثر آنها در طول خواب شبانه 4یا 5چرخه را پشت سر می‌گذارند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید