• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 21 دی 1402
کد مطلب : 215278
+
-

پیوست‌گزارش


فروش کیوآرکد روزنامه
 مایکل بلومبرگ که از 2002تا 2014شهردار نیویورک بود، طرحی برای یک شکل‌سازی دکه‌ها اجرا کرد و قوانین جدید برای آن گذاشت که باعث نارضایتی‌هایی شد. امروزه راه‌اندازی دکه جدید روزنامه‌فروشی در خیابان‌های قدیمی چنین شهر‌هایی مشکل است.
مساحتی که دکه روزنامه‌فروشی از پیاده‌رو اشغال می‌کند، تا یک اینچ به دقت اندازه‌گیری می‌شود تا مانع فضای رفت‌وآمد در پیاده‌رو نشود. اگر همه مراحل تأیید شود، باز هم متقاضی مالک کیوسک نخواهد شد، بلکه در ابتدا مجوز کسب‌وکار به‌مدت 2سال را به‌دست می‌آورد. هم ایجاد دکه جدید و هم جمع‌آوری دکه‌های قدیمی ممکن است با اعتراض ساکنان اطراف روبه‌رو شود که نمی‌خواهند فضای پیاده‌رو کوچک شود یا نمی‌خواهند یک نشانه از محله سنتی خود را از دست بدهند. مشکل تضاد آسمان‌خراش‌ها و کیوسک‌ها همچنان باقی‌مانده است.
امروزه حدود 300دکه روزنامه‌فروشی در نیویورک فعال هستند که طبق قانون باید نشریات چاپی را به فروش برسانند، اما در تابستان بطری‌‌های آب آشامیدنی و در زمستان چتر هم می‌فروشند. قبلا طرح‌های آزمایشی اجرا شده بودند که در آن دکه‌ها با ارائه کیو‌آر‌کد، نسخه الکترونیک روزنامه را به گوشی تلفن همراه مشتری‌ها وارد می‌کردند.
دکه‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته‌شده‌اند در اطراف خود صفحه‌های نمایشگر برای تبلیغات تصویری دارند تا از این راه منبع درآمدی داشته باشند.


آخرین روزنامه‌فروشی بروکسل
آخرین دکه روزنامه‌فروشی فعال در پایتخت بلژیک در ابتدای سال 2024بسته شد. این دکه در تقاطع خیابان‌های دلاتویزون و لوییس قرار داشت و فروشنده آن بعد از 28سال این کار را رها کرد. بنا به خبری که سایت بروسل‌تایمز منتشر کرد، این آخرین کیوسک مطبوعاتی از 52کیوسک فروش روزنامه بود که زمانی در بروکسل حضور داشتند.
 بهره‌برداران این کیوسک‌ها به‌دلیل نداشتن درآمد کافی به‌تدریج دست از کار کشیدند. شرکتی که مالکیت این کیوسک را در اختیار دارد، اعلام کرده است که نتوانسته بهره‌بردار جدیدی پیدا کند و فروشندگان قبلی هم نمی‌خواهند قرارداد خود را تمدید کنند. این شرکت قصد داشت 2کیوسک جدید هم در شهر احداث کند که برای آنها هم فروشنده‌ای پیدا نشد و در نتیجه اکنون می‌توان گفت که دیگر در بروکسل دکه روزنامه‌فروشی وجود ندارد.


مردم روزنامه‌دوست ژاپن
دکه‌های روزنامه‌فروشی در ژاپن همچنان مشغول به کار هستند؛ اگرچه ممکن است تعداد یا شیوه کار آنها تغییر کرده باشد. ژاپن در فهرست کشور‌هایی است که پرنفوذ‌ترین روزنامه‌ها را دارند و اگرچه اطلاعات و اخبار معمولا روی اینترنت منتشر می‌شود، اما منبع اولیه آن روزنامه‌ها هستند.
در سونامی سال 2011و انفجار نیروگاه فوکوشیما ثابت شد که خبرنگاران روزنامه‌ها توانستند معتبر‌ترین خبر‌ها را به‌دست بیاورند؛ به همین دلیل کیوسک‌‌‌های روزنامه‌فروشی همچنان در شهر‌‌های بزرگ این کشور به‌کار خود ادامه می‌دهند. برخلاف توکیو، در هنگ‌کنگ دکه‌های روزنامه‌فروشی با بحران روبه‌رو شده‌اند.
این بندر در سال‌های دور نشریات متعددی داشت که به زبان‌های چینی و انگلیسی چاپ می‌شد، اما از سال‌های 2000 سیر نزولی شروع شد و تا سال 2020کار به جایی رسید که 70درصد هنگ‌کنگی‌ها اخبار مورد نیاز خود را به وسیله گوشی تلفن همراه به‌دست می‌آوردند و دکه‌ها هم کالا‌هایی مانند دستگاه‌های شارژ را عرضه می‌کردند. امروزه سیگار اصلی‌ترین کالایی است که در کیوسک‌های هنگ‌کنگ فروخته می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید