• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 7 دی 1402
کد مطلب : 213700
+
-

حمام کشوریه

حمام کشوریه

معرفی: 
حمام کشوریه نخستین حمام نمره تهران و تنها حمام اقلیت‌های دینی پایتخت به شمار می‌آید و به جز این به‌دلیل تزیینات گچبری، آیینه‌کاری، منبت‌کاری، آهن‌کاری و ... مورد توجه قرار گرفته و از آن با نام‌های حمام ممتاز، بی‌نظیر، سلیمانیه، یهودیان، محله، کلیمیان و... یاد می‌شود.

حمامی با جلوه متفاوت
در محله عودلاجان حمامی وجود دارد به نام کشوریه که یکی از صرافان یهودی محله‌ عودلاجان به نام آقای «سلیمان سنه» آن‌ را تاسیس کرد. او قسمت زنانه حمام را به یاد همسر متوفی خود کشور ‌خُداد، کشوریه گذاشت و قسمت مردانه را سلیمانیه نامید. در این حمام رو به خیابان مصطفی خمینی باز می‌شود که دری منبت کاری شده با رنگ روشن است و 4 لنگه دارد. بالای سردر هم روی کاشی‌هایی رنگارنگ نام حمام نوشته‌ شده است. بعد از ورود سالن انتظار و سمت چپ آن پلکانی قرار دارد که به یک طبقه دیگر ختم می‌شود و در گذشته محل استراحت کارکنان حمام بود. سمت راست سالن انتظار هم روزگاری میزی قرار داشت که آنجا اشیا و وسایل مراجعان تحویل گرفته می‌شد. در گذشته گرمابه‌های محله عودلاجان زیاد اما با پله‌های فراوان بود. به همین دلیل افراد مسن و خانم‌های باردار برای رفتن به آنها سختی زیادی متحمل می‌شدند، اما حمام کشوریه- سلیمانیه اینطور نبود و همین موضوع جزو ویژگی‌هایش به شمار می‌آمد.

جاذبه‌های حمام قدیمی
این حمام که از آن به نام تنها حمام اقلیت‌های دینی نام برده می‌شود، جذابیت‌های زیادی برای گشت‌و‌گذار دارد، به‌گونه‌ای که حوضچه‌ای مرمرین با آبنمای وسط و درهای سبز حمام با هنر منبت‌کاری تزیین شده، چشم‌نواز و متفاوتند، همچنین نورگیر‌هایی با شیشه‌های رنگی ظریف روی سقف قرار دارد و هنر کاشی‌کاری حمام که چشم‌ها را به‌خود خیره می‌کند از زیبایی‌های حمام کشوریه به شمار می‌آید. یکی دیگر از ویژگی‌های حمام کشوریه که آن‌ را ممتاز کرده، داشتن دوش بوده و از آن به‌عنوان نخستین حمام دوش‌دار نام برده می‌شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :