• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 5 دی 1402
کد مطلب : 213483
+
-

خاطره‌بازی با سه تن از دوستان و همراهان نزدیک حاج‌احمد کریمی اصفهانی

مستقل انتقادپذیر و اخلاق‌مدار

مستقل انتقادپذیر و اخلاق‌مدار

سلوک و رفتار حاج‌احمد کریمی اصفهانی با ویژگی‌های بارز استقلال رای، انتقادپذیری و اخلاق‌مداری به‌گونه‌ای بوده است که اهل بازار و حتی سایر نهادهای دولتی او را به ریش‌سفیدی و زعامت در همه امور می‌شناختند و از این رو، ردای ریاست جامعه انجمن‌های اسلامی بازار در طول سالیان برازنده‌اش بود. در آستانه چهلمین روز درگذشت حاج احمد، خاطره‌بازی با 3 تن از دوستانش بر این خصوصیات روحی مرد شماره یک بازار صحه می‌گذارد و به ما یاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آور می‌شود که وزن و اهمیت بازار به مردان آن است.


    زعامت‌اش مو رد پذیرش همگان بود
دوستی دیرینه با حاج احمد کریمی برای  بهزاد یعقوبی  خاطرات بسیاری برجای گذاشته است. او 14ساله بود که وارد بازار شد و سال 1384به‌دلیل عضویت در شاخه جوانان حزب موتلفه با حاج احمد بیشتر آشنا شد. عضویت در هیأت امنا و جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در سال 1389فرصتی بود تا بیشتر با حاج‌احمد و خصوصیاتش آشنا و شیفته اخلاق نیک و منش او شود. بهزاد یعقوبی مهم‌ترین خصوصیت حاج احمد را ایجاد وحدت میان اصناف مختلف بازار می‌داند و او را فردی مستقل، انتقادپذیر و اخلاق‌مدار عنوان می‌کند.

از گفتن حرف حق ابایی نداشت
بازار تهران با وسعت ۱۱۰ هکتار و متشکل از ۶۰ هزار واحد صنفی و ۳۴۰ هیأت امنا و شوراست و بیش از ۵۰۰ سرا و پاساژ دارد. هماهنگی بین این افراد و صنوف با سلیقه‌های مختلف کار هر شخصی نیست الا کسی که زعامت او مورد پذیرش همگان باشد. «حاج احمد کریمی اصفهانی» به‌معنای واقعی زعیم بازار و نه‌تنها مشکلات و مسائل مربوط به صنف و بازار را پیگیری می‌کرد بلکه رابط بازار با دستگا‌ه‌های حاکمیتی نیز بود.
از سال 1392به بعد هر دو هفته یک‌بار با ایشان جلسه داشتیم و درباره مسائل مختلف بازار تبادل نظر می‌کردیم. یکی از ویژگی‌های حاج آقا این بود که آدم مستقلی بود و وامدار هیچ فرد و تشکیلاتی نبود. با روی باز انتقاد را می‌پذیرفت و از گفتن حرف حق ابایی نداشت. ممکن بود میان او و اعضای انجمن بازار یا تشکل‌ها اختلاف سلیقه حتی به لحاظ سیاسی وجود داشته باشد، اما فوق‌العاده انتقادپذیر بود و می‌گفت اگر حرف و استدلال منطقی باشد، قابل‌قبول است. سومین ویژگی‌ حاج احمدآقا، اخلاق‌مداری‌ بود. همیشه به بازاریان توصیه می‌کرد اگر از همکار خود ناراحت هستید یا گلایه‌ای دارید به جای غیبت و بدگویی یا دعوا و خدای نکرده بددهنی، سعی کنید مشکل را با هم و از طریق گفت‌وگو حل کنید.

حامی ازدواج جوانان
حاج آقا مؤسس و عضو هیأت مدیره چند صندوق‌ قرض‌الحسنه بود. هنگامی که متوجه می‌شد مراجعه‌کننده‌ای برای ازدواج یا تهیه جهیزیه وام لازم دارد، تلاش می‌کرد بیشتر از مصوبه صندوق به فرد مورد نظر کمک کند تا بتواند ازدواج کند یا جهیزیه دخترشان را فراهم کند. حامی ازدواج جوانان بود و شرایط وام را برای ازدواج جوانان مهیا می‌کرد.
حاج آقا کریمی خصوصیات خوب فراوانی داشت و من خاطرات بسیاری از او دارم. یادم هست یک روز همراه همدیگر در حال بازدید از بازار بودیم. فرد معتادی گوشه بازار در حال مصرف مواد مخدر بود. حاج‌آقا به او نزدیک شد و پرسید: چند ساله مصرف می‌کنی و آیا دوست داری ترک کنی؟ وقتی حاج‌آقا دید که آن فرد 60ساله تمایل به ترک دارد، به من گفت که سریع کارهای لازم را انجام بدهم تا در کمپ اعتیاد بستری شود و همه هزینه‌ها را هم خودش تقبل کرد. تا جایی که با خبرم آن فرد موفق شد اعتیاد را ترک کند و پاک شود.

کار باید برای خدا باشد
حاج آقا در زمان حیاتش اهل مصاحبه نبود و دوست نداشت خودش را مطرح کند. همیشه می‌گفت: کارهای بازار به‌صورت گروهی به ثمر می‌رسد و نمی‌خواهم اسمی از من در جایی برده شود. می‌گفت: کار که برای خدا باشد، همه‌‌چیز به‌خودی خود جور می‌شود و مزدش را هم از خدا می‌گیریم. حتی روزهای آخر حیاتش که در بیمارستان بستری بود، به من می‌گفت: چرا به بیمارستان آمده‌ای؟ برو به بازار و به‌کار مردم رسیدگی کن!
امنیت اقتصادی و آرامش بازار برای حاج آقا مهم بود. حتی بارها در دیدار با مسئولان اداره دارایی این موضوع را مطرح کرده بود که شما بروید سراغ گردن‌کلفت‌هایی که فرار مالیاتی انجام می‌دهند، تولیدکننده خرد را که کار تولید ایرانی را با مشقت و زحمت انجام می‌دهد تحت فشار قرار ندهید. در دوره‌های مختلف انتخابات و هر زمانی که موضوع حمایت از کاندیداها مطرح می‌شد، حاج احمد آقا مبنای حمایت را پیروی از ولایت و انقلاب اسلامی می‌دانست. معتقد بود اگر فردی این دو اصل را قبول دارد، از او حمایت و به او کمک می‌کنم.


    توصیه‌پذیر نبود
 حاج احمد کریمی اصفهانی برای ارزشگذاری فرش شیوه‌های منحصر به فردی داشت که فراتر از عرف بازار تهران بود. علی توسطی، رئیس سابق اتاق اصناف تهران، می‌گوید: «از بین 135اتحادیه فعال تهران 28اتحادیه در محدوده بازار واقع شده و کمتر صنفی را مثل صنف اتحادیه فرش سراغ داریم که فرمول قیمت‌گذاری کالای آن تا این حد پیچیده باشد. شیوه حاج‌احمد برای قیمت‌گذاری فرش منحصر به فرد بود و خیلی از فروشندگان فرش دستباف که منصف و متدین بودند از آن پیروی می‌کردند. در این شیوه قیمت‌گذاری حاج احمد به هیچ عنوان تحت‌تأثیر روابط دوستانه با بافنده‌ها قرار نمی‌گرفت و اساسا توصیه‌پذیر نبود و اینگونه نبود که نرخ غیرواقعی روی کالایی بگذارد. حتی یک‌بار هم پیش نیامد که حاج احمد نفوذش در بازار را با منافع شخصی‌اش گره بزند و این رفتار برای کاسبان منصف بازار الگو بود.»
 حاج احمد کریمی اصفهانی در هیأت امنا و جامعه انجمن اسلامی بازار نفوذ زیادی داشت و تصمیماتش برای اهالی بازار فصل‌الخطاب بود. توسطی معتقد است حاج احمد هرگز از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای که در بازار داشت برای منفعت شخصی بهره نبرد؛ «من برای مدت نسبتا طولانی مسئولیت اصناف تهران و کشور را بر عهده داشتم و افرادی را می‌دیدم که از جایگاه حقوقی‌شان برای تقویت منافع حقیقی‌شان سوءاستفاده می‌کردند اما حاج احمد به اصولش پایبند بود و در شیوه کسب‌وکارش خیلی مراقب بود که مال ناپاک وارد زندگی‌اش نشود.»


نقطه قوت تفکر سیاسی حاج احمد، تبعیت از ولایت فقیه بود
جواد امانی که اخیرا پس از فوت حاج احمد کریمی اصفهانی به‌عنوان دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار ایران انتخاب شده است، سال‌ها با او دوست و همنشین و شاهد خدمات و فعالیت‌های مؤثر سیاسی و اقتصادی‌اش بوده است.
جواد امانی به واسطه دوستی و همکاری پدرش در جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار ایران، مرحوم حاج احمد کریمی اصفهانی را خوب می‌شناخته است: «پدرم حاج سعید امانی و حاج احمد کریمی اصفهانی از ابتدای انقلاب در تشکیل انجمن اسلامی بازار به دستور آیت‌الله بهشتی نقش مؤثری داشتند و بعد از فوت پدرم مسئولیت دبیرکلی جامعه انجمن‌های اسلامی و اصناف بازار ایران را در سال 1380بر عهده گرفت و تا زمان فوتش در این سمت حضور داشت. به همین واسطه، قبل و بعد از انقلاب و جریانات بازار با ایشان ارتباط داشتم. نخستین وظیفه ذاتی انجمن حمایت تام و تمام از انقلاب است. این در همه عرصه‌ها ازجمله انتخابات و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی نمود دارد و حاج‌احمد به‌عنوان یک فرد اصولگرا همیشه خط‌مشی خدمت به انقلاب را پیگیری می‌کرد.»
امانی تأکید می‌کند: «بعد از انقلاب اتفاقات مختلفی در کشور داشتیم. به‌خصوص بعد از دهه ۸۰ حضور ایشان به‌عنوان دبیرکل انجمن نقش مؤثری در فعالیت‌های سیاسی و جلب مشارکت‌های مردمی داشت. اگر بخواهم نقطه قوتی از جنبه‌های سیاسی‌اش  ذکر کنم حمایت از رهبری و تبعیت از ولایت بود. همه دوستان بر این نقطه اتفاق نظر دارند که نقطه پایانی و خط قرمز حاج احمد در همه تصمیم‌گیری‌ها معطوف به ولایت فقیه بود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید