• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21247
+
-

رویایی که با داشتن فروشگاه اینترنتی تعبیر می شود

درآمدزایی 24 ساعته

درآمدزایی 24 ساعته

6 ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی

    علی‌رضا دهقانیان

کسب و کارهای سنتی به حاشیه می رود! این هشدار جدی کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک است؛ آن‌هایی که معتقد هستند باید متناسب با شرایط روز، شکل کسب و کار هم تغییر کند. درست هم می گویند؛ با این پیشرفت سریع تکنولوژی طی یکی دو دهه اخیر، مگر می توان بدون کمک اینترنت و فضای مجازی، در حوزه خرید و فروش ملک موفق بود! چه کسی می تواند ادعا کند برای فروش اتومبیلش به سایت های خرید و فروش مراجعه نکرده ؟ چند نفر از دوستان‌تان را می‌شناسید که دیگر برای خرید پوشاک و وسایل شخصی به جای گز کردن پاساژها، پشت رایانه یا داخل گوشی همراه‌شان فروشگاه‌های اینترنتی را جست‌و‌جو و سفارش ثبت می کنند؟ این‌ها همه یک پیام جدی دارد: کسب و کارهای اینترنتی رو به گسترش است و اگر فقط و فقط بخواهیم به شکل سنتی کاسبی کنیم درآمد‌مان بسیار محدود و شاید در آینده ای نه چندان  دور محکوم به شکست می شود. به همین دلیل این هفته قصد داریم شما را وارد دنیای تجارت الکترونیک کنیم؛ دنیایی که فاصله شما را با مشتریان به اندازه چند کلیک کوتاه می کند. فرقی ندارد الان یک فروشگاه پوشاک کوچک دارید یا سوپرمارکت یا نمایشگاه خودرو و ... یا اصلا یک تولید کننده یا واسطه و حتی بی‌کار هستید، شما به یک وب‌سایت فروشگاهی به عنوان ویترین 24 ساعته نیاز دارید. وب‌سایتی که با یک کلیک مشتریان را از نقاط مختلف شهر، کشور و دنیا به شما متصل کند.

1-پول زیادی ندارید تا یک فروشگاه کوچک خریداری یا اجاره کنید؟ فروشگاه دارید اما مشتریان‌تان محدود به یک محله یا رهگذران است؟ می خواهید مشتریان تان راحت تر به محصولات شما دسترسی داشته باشند؟ همه این کارها را یک فروشگاه اینترنتی برای‌تان انجام می دهد.

2-جزو کسانی هستید که نمی خواهید اول صبح بیدار شوید و سر کار ساعت بزنید و آخر ماه مبلغ اندکی حقوق دریافت کنید؟ می خواهید ساعت کاری‌تان را خودتان مشخص کنید؟ برای این اهداف، فروشگاه اینترنتی گزینه وسوسه انگیزی است! شما وقتی خواب هم که هستید مشتریان می توانند به فروشگاه شما مراجعه، محصولات را انتخاب و پول آن را پرداخت کنند. شما می توانید محصولات دانلودی مثل فیلم و عکس و فایل و آموزش هایی را به فروش برسانید تا کاربر بلافاصله پس از پرداخت اینترنتی وجه، محصول خود را دانلود یا آدرس خود را ثبت کند تا محصول را در  خانه تحویل بگیرد.

3-از این که ضرورت حضور در محل کار امکان سفر و گردش و تفریح را از شما گرفته خسته و دچار یکنواختی شده اید؟ کسب و کار اینترنتی هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نمی کند. وسط دریا و کوه هم که باشید به شرط داشتن یک گوشی هوشمند و اینترنت، می‌توانید با مشتریان‌تان از نقاط دور و نزدیک در تماس باشید و کالای‌تان را بفروشید.

4-هزینه یک فروشگاه اینترنتی بسیار اندک است؛ حتی با 90-80 هزار تومان می توان فروشگاه کاربردی و ساده ای راه اندازی کرد. شما به پرداخت پول آب و برق و گاز و اجاره مغازه و حقوق کارگر و مانند آن هم نیاز ندارید. تمام آنچه لازم دارید یک رایانه، اینترنت و یک خط تلفن است. از همان گوشه اتاق‌تان هم می‌توانید کسب درآمد کنید.

5-اگر وب‌سایت فروشگاهی شما محصولات یا خدمات خوبی ارائه دهد طی یک سال می‌توانید آن قدر کاربر جذب کنید که در کنار فروش محصول، از طریق ثبت آگهی در سایت‌تان هم کسب درآمد داشته باشید. این کسب و کار واقعا وسوسه انگیز و در حال توسعه است. بنابراین اگر امروز برای فروشگاه آنلاین هزینه نکنید، فردا باید چندین برابر برای رقابت با رقیبانی که شاید امروز از شما ضعیف تر باشند هزینه کنید.

6-اشتباه نکنید! شبکه های اجتماعی نمی توانند کار یک فروشگاه اینترنتی و وب‌سایت را برای شما انجام دهند. چه تضمینی هست که آن شبکه اجتماعی تا سال دیگر پابرجا بماند یا برای ادامه فعالیت‌تان از شما مبلغی ماهیانه دریافت نکند؟ شما در این شبکه‌ها نمی توانید محصولات را دسته بندی شده در اختیار کاربر قرار دهید و امکان ثبت سفارش آنلاین و پرداخت پول بدون نیاز به حضور 24 ساعته شما وجود دارد. سایت‌ را می توانید به شکلی تجهیز کنید که امکان سوءاستفاده هکرها پایین بیاید. با دریافت نماد اعتماد، کاربران با خاطری آسوده تر از شما خرید می کنند. امکان تغییر گرافیک وب‌سایت دست خود شماست اما در شبکه های مجازی اختیار زیادی ندارید. محصولاتی که شما در شبکه های مجازی منتشر می کنید در جست‌وجوگرهایی مانند گوگل نمایش داده نمی شود، اما اگر محصول روی وب‌سایت شما باشد از این فرصت ارزشمند بهره می‌برید. تفاوت هایی از این دست زیاد است. بنابراین اگر الان در شبکه های مجازی کسب و کار خوبی دارید پیشنهاد می‌دهیم که حتما یک فروشگاه اینترنتی هم راه اندازی کنید. البته به عنوان مکمل سایت‌تان حتما از این شبکه‌ها استفاده کنید. آنها فرصت خوبی برای معرفی محصولات شما و نقطه اتصال مشتری با فروشگاه شما هستند.

هفت‌خان تجارت الکترونیک

1-همان‌طور که برای راه اندازی یک فروشگاه یا سوپرمارکت باید به فکر جور کردن جنس و کالای آن باشید در فروشگاه اینترنتی هم باید از همان ابتدا تکلیف خودتان را مشخص کنید. قرار است فیلم، کتاب، پوشاک، فایل دانلودی یا چه چیز دیگری بفروشید؟ بررسی کنید کدام حوزه هنوز اشباع نشده و رقبای سرسختی ندارید. اگر بر کاری اصرار دارید که رقبای سرسختی در آن حضور دارند، باید به فکر خلاقیت و ارائه خدمات بهتر و تبلیغات گسترده تر باشید.

2-مشتریان گروه هدف خود و سن و جنسیت و شغل و موارد دیگر آنها را از ابتدا مشخص کنید. از خودتان بپرسید اصلا چرا یک نفر باید به سایت شما مراجعه و خرید کند. تفاوت سایت شما با رقبای تان چیست؟ قرار است چه نیازی را برای گروه هدف خود تامین کنید.

3-قبل از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، بحث ارزیابی ایده‌ اهمیت زیادی دارد. برای ارزیابی ایده‌تان، می‌توانید ابتدا به‌صورت مستقیم با مشتری ارتباط برقرار کرده و محصول‌تان را بفروشید. با این کار علاوه بر کسب درآمد جزئی، مطمئن می شوید که مشتری وجود دارد یا نه. شبکه‌های اجتماعی گزینه خوبی برای این آزمایش هستند. البته در نظر داشته‌باشید که این روش صرفا یک راه برای ارزیابی ایده، محصول و شناسایی بازار است. برای این که بتوانید بیشتر و بهتر بفروشید، حتما نیازمند وب‌سایت فروشگاهی هستید.

4-وقتی برای ساخت فروشگاه اینترنتی تصمیم قطعی گرفتید، باید یک سیستم مدیریت محتوا (cms) انتخاب کنید که امکانات لازم را برای یک فروشگاه اینترنتی در اختیار شما قرار دهد. با کمک سیستم هایی همچون جوملا، وردپرس، اپن کارت و... می توانید فروشگاه خوبی راه اندازی کنید. اینها سیستم های رایگانی هستند که البته توسعه آن مشمول هزینه می شود. حدود دو دهه می شود که با ورود سیستم مدیریت محتوا، طراحی وب‌سایت ساده تر شده و دیگر به صرف زمانی طولانی برای کدنویسی نیاز نیست. با کمی مهارت و هزینه اندکی برای خرید هاست و دامنه و آموزش های اولیه، می توان یک وب‌سایت فروشگاهی ساده یا متناسب با نیاز و توان خود، طراحی کنید. 

5-انتخاب یک نام و لوگوی مناسب را بسیار جدی بگیرید؛ فروشگاه‌ شما با این دو عنصر شناخته می‌شود و هر چقدر که در نام‌گذاری و طراحی لوگو، بهتر عمل کنید احتمال شناخته ‌شدن سریع‌تر فروشگاه بیشتر می شود.

6-بعد از ساخت فروشگاه، اگر تخصص کافی ندارید، نیروی انسانی متخصص استخدام کنید تا اموری مانند سئو و بهینه سازی، پشتیبانی سایت، تهیه محصولات، مشتریان، تحویل وامثال آن را انجام دهند. بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و تولید‌کننده محتوا را حتما در برنامه داشته باشید. اگر پولی برای پرداخت حقوق ندارید می توانید کارتان را شراکتی یا با پورسانت پیش ببرید.

7-پس از راه اندازی فروشگاه می توانید با تبلیغ در فضای مجازی و محیطی و ... کارتان را شروع کنید، اما بهتر است قبل از آن نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت و در و‌ب‌سایت قرار دهید. برای این کار ابتدا باید محصول را در فروشگاه قرار داده باشید و سپس به سایت enamad.ir  مراجعه و مراحل دریافت نماد را آغاز کنید. تمام مراحل در آنجا توضیح داده شده است. دریافت نماد اصلا کار دشواری نیست و داشتن آن باعث افزایش اطمینان مشتری می شود. از طرفی، برای دریافت درگاه بانکی از هر بانکی، به این نماد اعتماد نیاز دارید. وقتی نماد را داشته باشید طی یک هفته کد درگاه شما ارائه می شود. کافی است آن را روی فروشگاه خود نصب کنید تا از این پس مشتریان بتوانند خرید آنلاین هم انجام دهند.

آنچه نیاز داریم

برای این که وب‌سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کنیم به این امکانات نیاز داریم:

بسته نصبی: تهیه و دانلود بسته نصبی یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند جوملا، وردپرس، اپن‌کارت و موارد دیگر متناسب با سلیقه و آشنایی خودتان. در ادامه، لینک دانلود رایگان اپن کارت را که از پایه و اساس برای فروشگاه طراحی شده در اختیارتان قرار می دهیم.

هاست: به معنی میزبان است و به محیط مجازی اطلاق می شود که بر روی یک سرور برای یک وب‌سایت تدارک دیده شده است. میزان فضای مورد نیاز شما برای شروع کار، یک هاست لینوکس با 500 مگابایت فضا، 15 گیگا بایت پهنای باند است. با این فضا، می توانید بسته نصبی های مختلف را نصب و ده‌ها محصول را با تصویر در آن بارگذاری کنید. (سعی کنید حجم تصاویر را تا جایی که روی کیفیت آن تاثیر منفی نگذارد کم کنید. حجم هر عکس تا 50 کیلوبایت باشد تقریبا مناسب است. وقتی فضای کمتری اشغال کنید بارگذاری سریع تر انجام شود. این موضوع در سئو و بهینه سازی وب‌سایت شما اهمیت دارد) اگر تعداد محصولات خیلی زیاد نباشد، با هاست 500 مگابایتی، فضا برای بک آپ گیری هم دارید. قیمت چنین هاستی که سرور آن در ایران باشد حدود 50 تا 70 هزار تومان است. پس از خرید هاست، برای شما نام کاربری و گذرواژه و دی ان اس ها ارسال می شود که در مرحله بعد به آن‌ها نیاز دارید.

 دامنه:  (Domain) یا دامنه در لغت به معنی «گستره» است. به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترس بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد؛ مانند      hamshahrionline.ir دامنه ir را می توانید از سایت nic.ir تهیه کنید. زمان انقضای دامنه از طریق پست الکترونیک به شما اعلام می شود. به این نکته توجه داشته باشید که بلافاصله آن را تمدید کنید؛ چون افرادی هستند که منتظر می مانند دامنه ای مهلت آن به پایان برسد تا بلافاصله آن را خریداری کنند. در چنین شرایطی چاره ای جز این نخواهید داشت که دامنه منقضی شده خودتان را با قیمتی گزاف از او خریداری کنید تا مشتریان‌تان را از دست ندهید.  پس از خرید دامنه، باید در پنل کاربری nic «دی ان اس» هایی را که هنگام خرید هاست برای شما ارسال شده ثبت کنید. معمولا چند ساعت پس از این اقدام دامنه شما برای فعالیت آماده می شود.

مراحل کار

حالا که همه لوازم مورد نیاز آماده است، می‌توانید بسته نصبی خود را در هاست آپلود کنید. نام کاربری، گذرواژه و مسیر ورود، در هنگام خرید هاست برای شما ارسال شده است. در قسمت مدیریت فایل ها، با پوشه «Public_html» رو‌به‌رو 
می شوید. پس از ورود به آن، از طریق گزینه
upload files to current directory بسته نصبی را آپلود کنید. سپس گزینه اکسترکت را کلیک کرده تا فایل از حالت zip خارج شود. 

به صفحه اصلی هاست برگردید، از گزینه مدیریت دیتابیس، یک دیتابیس جدید بسازید. متناسب با نوع هاست شما، اینکه دایرکت ادمین باشد یا سی پنل، نحوه ساخت آن متفاوت است. بنابراین این کار را می توانید به عهده شرکتی بگذارید که هاست را از آن خریداری کرده اید. اگر هم خودتان می خواهید آموزش ببینید منابع آموزشی در اینترنت وجود دارد، اما یادتان باشد که پس از ساخت دیتابیس، اطلاعات و گذرواژه ای که ارائه می دهد را جایی ثبت کنید چون در مراحل بعدی به آن نیاز دارید.


حالا یک مرورگر جدید باز و نام دامنه خود را درج کنید. شما با یک صفحه جدید مواجه می شوید که کافی است مراحل آن را طی کنید. در مرحله ای از شما نام کاربری، پسورد و پایگاه داده را می خواهد. این همان اطلاعاتی است که شما هنگام ساخت دیتابیس به دست آورده اید و باید در فیلدهای موردنظر کپی کنید. گزینه های دیگر را تغییر ندهید. در قسمتی دیگر، شما یک نام کاربری و رمز عبور دیگر و آدرس پست الکترونیک را باید ثبت کنید. اطلاعات این بخش، هیج ارتباطی با اطلاعات ثبت شده در مراحل قبل ندارد. شما هر نام کاربری و گذرواژه و ایمیل معتبری را می توانید ثبت کنید. 

مرحله آخر، حذف پوشه ای به نام install از داخل هاست و همانجایی است که بسته نصبی را آپلود و اکسترکت کرده اید. البته برخی سیستم های مدیریت محتوا خود به خود این کار را انجام می دهند اما اگر این پوشه حذف نشود فروشگاه شما نمایش داده نمی شود.

حالا دو گزینه پیش روی شما قرار دارد؛ صفحه اصلی فروشگاه و مدیریت سایت.وقتی وارد صفحه اصلی شوید فروشگاهی با یکسری محصول پیش فرض خواهید دید که باید همه را تغییر دهید. این تغییر و جایگزینی، از بخش مدیریت قابل اجراست.

دانلود رایگان بسته نصبی
این هفته می توانید از صفحه دیجیتال یک بسته نصبی وب‌سایت فروشگاه اینترنتی را به شکل رایگان دانلود و طبق آنچه در این صفحه آموزش داده شد، برای خودتان یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید. برای دریافت لینک دانلود، عدد 67  را که در واقع همان همشهری 6 و 7 است را به شماره 50002177022350 پیامک کنید تا بلافاصله لینک دانلود به شکل خودکار برای‌تان ارسال شود. چنانچه ارسال پیامک را از طریق مخابرات ممنوع کرده اید می‌توانید با 
استفاده از QR code مقابل، دانلود را از طریق گوشی هوشمند انجام دهید.
سعی داریم هر هفته یک محصول یا امکانی دیجیتالی را رایگان در اختیار مخاطبان همشهری 6 و 7 قرار دهیم.

رنده های مسابقه پیامکی
پس از قرعه کشی از میان کسانی که پاسخ صحیح مسابقه دو شماره قبل را ارسال کرده بودند 3 برنده هفته این افراد هستند که جوایزشان اهدا خواهد شد.

 امیرحسین سویدایی، 18 ساله از استان گیلان، به شماره: ... 09112346
مجید جباری، 55 ساله از استان قم، به شماره ... 09370562...
علی اکبر خلیلی، 38 ساله شهرری، به شماره: ... 09031325

پاسخ صحیح مسابقه پیامکی شماره ۳۱۷: 
*بیشترین گل‌های تیم ملی فوتبال کشورمان در کدام جام جهانی ثبت شده است؟ 
در هر کدام از مسابقات 1978، 1998،2006  ایران به دو گل رسیده است.

*در بازی های پیشین جام جهانی، کدام تیم بیشترین گل را از ایران دریافت کرده و در چه سالی؟ 
جام جهانی 1998 آمریکا دو گل از ایران دریافت کرد.

  خرید مجازی به شرط و شروط 
برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی به خصوص زمانی که می خواهید اینترنتی هزینه را پرداخت کنید باید به چند نکته دقت کنید. نکته اول این که آن فروشگاه اگر ناشناخته است، بررسی کنید که آیا نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی را دارد یا نه. اگر این نماد یک ستاره هم باشد یعنی بالاخره جا و مکان فروشگاه مشخص است. اگر دو ستاره باشد امنیت خرید بالاتر است. داشتن پروتکل https  به جای http امنیت را بالا می برد. مهم‌ترین اهداف استفاده از HTTPS  اصالت‌سنجی، حفاظت از حریم خصوصی و یک‌پارچگی داده های انتقالی است. فروشگاه‌هایی که از این پروتکل امن انتقال ابرمتن استفاده کنند می توانند نماد دو ستاره دریافت کنند. 
نکته مهم دیگر این است که فقط به وجود تصویر نماد اعتماد اکتفا نکنید. باید روی آن کلیک کنید تا صفحه ای باز و اطلاعات مالک فروشگاه و نشانی و شماره تماس آن نمایش داده شود. اگر این اتفاق نیفتاد بهتر است در خرید خود بیشتر دقت و تا حد ممکن از پرداخت پول به شکل اینترنتی خودداری کنید. برخی از هکرها به روش های مختلف شماره کارت و رمز دومی را که وارد می کنید هک و از آن سوءاستفاده می کنند. شاید هم پس از پرداخت وجه کالای شما ارسال نشود و پیگیری‌ها به نتیجه نرسد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید