• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 آبان 1402
کد مطلب : 209488
+
-

برگ سبزی تحفه علم

جهان‌نما
برگ سبزی تحفه علم

مهتاب خسروشاهی

باز هم پاییز است و سکون هوا و نفس‌تنگی ساکنان کلانشهرها. گرچه می‌گویند پاییز فصل باد و باران و رنگ است، اما سال‌هاست که برای اهالی کلانشهرها و حتی گاهی شهرهای کوچک، پاییز فصل بالا رفتن حجم آلاینده‌ها، تنگی نفس و ابتلا به بیماری‌های مختلف و بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هواست. در آن سر دنیا اما عده‌ای آستین بالا زده‌اند و قرار است با راه‌اندازی کارخانه‌های شناور خودکار، تولید بنزین و گازوئیل سبز را آغاز کنند. این کار توسط پژوهشگران دانشگاه کمبریج در بریتانیا انجام خواهد شد. به‌گفته این پژوهشگران با راه‌اندازی کارخانه‌های تولید سوخت خالص صفر، انتشار گازهای گلخانه‌ای کاملا متوقف خواهد شد و به این ترتیب انقلابی در صنعت تولید سوخت‌های سبز رخ خواهد داد.
پروژه کمبریج بر پایه یک عدد برگ مصنوعی شناور ساخته‌شده توسط پژوهشگران این دانشگاه آغاز شد. این برگ می‌تواند نور خورشید، آب و دی‌اکسید کربن را دریافت و آن را به سوخت مصنوعی تبدیل کند. این سیستم نازک و قابل انعطاف – برگ مصنوعی- قابل بهره‌برداری در مقیاس صنعتی و انبوه است.
به‌گفته اروین رایسنر، استاد انرژی و انرژی‌های پایدار این دانشگاه، اگرچه پنل‌های خورشیدی توانستند تا حد زیادی از حجم آلاینده‌های محیط‌زیست بکاهند، اما تولید سوخت سبز به‌صورت انبوه و با شکلی که گروه ما طراحی کرده است، می‌تواند جهان را به موفقیت بزرگی در راستای کاهش آلاینده‌ها برساند. این طرح قدم بزرگی در راستای سلامت انسان و موجودات دیگر کره زمین است.
رایسنر و همکاران او درنظر دارند از این فناوری برای ساخت فرش‌هایی از برگ مصنوعی استفاده کرده و این فرش‌ها را روی رودخانه‌ها شناور کنند. به این ترتیب از نور خورشید برای تبدیل آب و دی‌اکسید کربن به اجزای بنزین و سایر سوخت‌ها استفاده خواهد شد. به‌گفته رایسنر کربن، هنوز یک جزء کلیدی است و کاری که ما انجام می‌دهیم فسیل‌زدایی از اقتصاد است. درواقع تلاش می‌کنیم تا منابع باستانی سوخت – نفت، زغال سنگ و گاز- را از گردونه اقتصاد خارج و به جای آن، این فرش‌های سبز را جایگزین کنیم.
مزارع شناور برگ‌های سوخت خورشیدی امکان جاگذاری در نقاط مختلف را دارند و می‌توانند به‌ویژه در سواحل، از حجم آلاینده‌ها بکاهند. مرحله نهایی این طرح، تبدیل آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی است که نیازمند همکاری مهندسان و سرمایه‌گذاری کلان است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید