• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201130
+
-

مأموریت: معرفی قهرمانان ایران

تجلیل از سازندگان سریال «سوران» و آغاز نگارش فیلمنامه ‌های «مهاجر سرزمین آفتاب» و «آب‌نبات هِل‌دار»

گزارش
مأموریت: معرفی قهرمانان ایران

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

به‌نظر می‌رسد یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های رئیس رسانه ملی، تولید سریال‌هاست؛ سریال‌هایی که در جذب مخاطب گاه موفق و گاه ناموفق عمل می‌کنند. به‌تازگی پخش سریال «سوران» از تلویزیون به پایان رسیده است؛ سریالی که هنوز مشخص نیست چقدر توانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند. با این حال، پیمان جبلی طی مراسمی میزبان همسر شهید امیر سعیدزاده، شخصیت محوری سوران و عوامل سریال و مدیران سازمان سینمایی سوره بود و از آنها تقدیر کرد.

پخش سریالی دیگر از کردستان
در این مراسم جبلی همچنین با اشاره به سریال سوران، از پخش سریال دیگری خبر داد و در ادامه بیان داشت: «کردستان گنجینه غنی فرهنگ و هنر ایران، دارای هنرمندان بسیاری در حوزه‌های شعر، ادب، موسیقی و... است؛ سوران دستاوردی مهم در تبیین تاریخ معاصر کشورمان در کردستان عزیز بود. کار دیگری هم مرتبط با قهرمانان کُرد در دست تولید داریم که به‌تدریج تا پایان سال در جدول پخش‌ قرار خواهد گرفت.»

اقتباس‌ها در راهند
بعد از صحبت‌های جبلی، جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره نیز با بیان اینکه در مرکز سریال سازمان از 2.5 سال قبل کار را آغاز کردیم و یکی از راهبردهای اصلی‌مان را بر اقتباس گذاشتیم و این رویکرد در حال گسترش است، توضیح داد: «از گنجینه غنی ادبیات پایداری در انتشارات سوره استفاده شده و 10 تا 12پروژه احصا شده است که سوران برگرفته از کتاب «عصرهای کریسکان» به قلم کیانوش گلزار راغب یکی از آنها بود. چند پروژه دیگر نیز وارد مراحل پیش‌تولید و تولید شده‌اند. به‌عنوان مثال، از این میان نگارش طرح‌هایی از کتاب‌های «مهاجر سرزمین آفتاب» و «آب‌نبات هِل‌دار» آغاز شده است.»

غنی‌سازی آثار نمایشی
همچنین مجتبی فراورده، تهیه‌کننده مجموعه نمایشی سوران نیز با اشاره به اینکه یکی دو تجربه در دل سوران شکل گرفته که اگر تجربه‌ها را به‌کار ببندیم بهره‌های مضاعفی در سریال‌سازی‌ و حوزه تصویر خواهیم برد، اظهارکرد: «نخست در حیطه طراحی و تولید و دوم در حوزه اقتباس است. اگر همه تولیدکنندگان آثار تصویری عزم خود را جزم کنند که از هر 10کارشان حداقل 80درصد به سمت اقتباس برود، در زمان اندکی غنای تصویری و تولیدی ما بیشتر خواهدشد. امیدوارم بیش از اینها شاهد ساخت آثار نمایشی اقتباسی باشیم.»
کیانوش گلزار راغب، نویسنده کتاب عصرهای کریسکان نیز در این آیین تجلیل گفت: دوره تحول در صداوسیما و حوزه هنری را به فال نیک می‌گیریم. از جانب خودم و خانواده‌ سعیدزاده از همه عوامل سوران قدردانی می‌کنم. با سوران پیوند خوبی میان ادبیات و حوزه تصویر برقرار شد که می‌تواند در آینده بهبود یابد و برآورنده انتظارات باشد.

مکث
تجلیل رئیس رسانه ملی از سورانی‌ها



جبلی درباره حساسیت کار دست‌اندرکاران سوران در ترسیم شرایط خاص برهه تاریخی روایت داستان و نیز افشای جنایات گروهک کومله توضیح داد: «به‌تصویر کشیدن این بخش از تاریخ معاصر، روایت‌های دروغین درباره گروهک‌هایی چون کومله و دمکرات را خنثی می‌کند و نسل‌ جوان و نوجوان امروز و حتی نسل‌های بعدی را از پشت پرده ادعاهای رنگارنگ آنها و ماهیت جنایت‌هایی که رقم زدند، آگاه می‌کند.» وی همچنین با عنوان این مطلب که اگر ما تاریخ واقعی را بازنمایی نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد، عنوان کرد: «دیگران با اهداف و نیاتی دیگر، تاریخ واقعی را ذبح می‌کنند و آن را به‌شکل دروغین می‌نمایانند. خوشبختانه سوران توانست تاریخ واقعی مبارزات مردم کُرد و قهرمانی‌هایشان مقابل دشمنان این آب‌وخاک را ‌به‌دور از شعارزدگی و به‌شکل باورپذیر به تصویر بکشد و یکی از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز سوران همین روایت باورپذیر تاریخ بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید