• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200883
+
-

اثرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای بر روان نوجوانان

وقتی غرق بازی رایانه‌ای می‌شوند، آن‌قدر محو شخصیت‌های بازی می‌شوند که خود را در قالب آن‌ها می‌بینند. کافی است صدایشان کنی، ترجیح می‌دهند جواب ندهند و به بازی خود ادامه دهند. دوست ندارند از فضایی که در آن حضور دارند بیرون کشیده شوند. بازی‌های رایانه‌ای شاید اوقات فراغت بچه‌ها را پر کند، اما می‌توان گفت سرگرمی مناسبی برای آن‌ها نخواهد بود؛ چرا که اثرات بدی مثل گوشه‌گیری، کاهش اعتماد به نفس و پرخاشگری را به‌دنبال دارد. «علی صفاریان» روان‌شناس کودک و نوجوان در این‌باره نکته‌های مهمی را به نوجوانان می‌گوید: «شما نوجوان عزیز باید توجه داشته باشید بازی‌های فکری یا گروهی ، در رشد و خلاقیت شما تأثیر زیادی دارند؛  اما تا زمانی که وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنید، نباید انتظار خلاقیت از خودتان داشته باشید. اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی به‌مراتب بیش‌تر از تأثیر مثبت آن‌هاست؛ چرا که شما را وابسته می‌کند و کم کم کار به جایی می‌رسد که بازی، جای همه چیز را برای شما پر می‌کند. همین باعث می‌شود کم‌خواب شوید. کم‌خوابی مداوم ضررهای زیادی به بدن شما می‌رساند. هم رشد جسمی‌تان کم می‌شود و هم قدرت تمرکزتان کاهش پیدا می‌کند.  بعضی از بازی‌ها نیز خشونت‌آمیز هستند و ناخواسته شما هم خشونت را یاد می‌گیرید. باید بدانید استرس بیش از حد، آسیبی جدی به سلامت جسمی شما می‌زند.

بازی‌های پرتنش ممنوع
موضوع دیگری که باید دقت داشته باشید، این است ‌که اگر سرگرم بازی‌های هیجانی و پرتنش شوید، ذهنتان درگیر شده  و سعی می‌کنید برنده شده و به مرحله‌ی بعدی بروید؛ اما معمولاً  این اتفاق نمی‌افتد و شما شکست می‌خورید. باخت‌های پی‌درپی، شما را عصبی کرده و به مرور زمان شما را افسرده می‌کند.
مهم‌تر این‌که چون برای بازی‌کردن خلاقیتی به‌کار نمی‌برید، به مرور زمان اعتماد به نفستان کم می‌شود.  بعد از مدتی با مشکل جدی‌تری مواجه می‌شوید و آن صدمات مغزی است. این بازی‌ها روی قسمت‌هایی از مغز تأثیر می‌گذارند که به بینایی و حرکت اختصاص دارد. برای همین نقشی در تکامل نواحی دیگر مغز ندارند. بچه‌هایی که ساعت‌های زیادی پای رایانه می‌نشینند یا با گوشی بازی می‌کنند،  رفتارهای خشونت‌آمیز  بیش‌تری انجام می‌دهند و کمتر روی رفتارشان کنترل دارند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید