• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200882
+
-

خوب و بد بودن بازی‌های رایانه‌ای زیر ذره‌بین یک نوجوان دهه هشتادی

بازی‌های ایرانی مناسب کودکان است

گفت‌و‌گو
بازی‌های ایرانی مناسب کودکان است

درباره‌ی بازی‌های رایانه‌ای و اثرات منفی آن، با روان‌شناس و کارشناس بازی‌های رایانه‌ای صحبت کردیم. هر کدام به نکات ارزنده‌ای اشاره کردند و روی سخنشان با نوجوانانی بود که بیش از اندازه خود را با بازی‌های رایانه‌ای سرگرم می‌کنند. اغلب بچه‌ها درباره‌ی اثر منفی استفاده‌ی بیش از حد از گوشی تلفن همراه و رایانه، حرف‌های زیادی شنیده‌اند و خوب می‌دانند این کار،  سلامت روانشان را به خطر می‌اندازد. با این حال روزبه‌روز بیش‌تر به بازی‌های رایانه‌ای وابسته می‌شوند. در این‌باره با «مهدی انشکانی»، دانش‌آموز پایه‌ی  نهم گفت‌وگو می‌کنیم.

  یکی از راه‌هایی که نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند، بازی‌های رایانه‌ای است. شما هم از این دسته نوجوانان هستید؟
بازی رایانه‌ای را همه‌ی نوجوانان دوست دارند،چون هیجان و جذابیت دارد. پسرها معمولاً بازی‌های اکشن دوست دارند. ولی من و برادرم بیش‌تر فوتبال بازی می‌کنیم. البته در طول سال تحصیلی، سرگرم درس‌خواندن هستیم و وقتی برای بازی‌کردن نداریم؛ اما خیلی از دوستانم روزی چند ساعت  بازی رایانه‌ای می‌کنند.

  چرا نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مند هستند؟ درصورتی که بازی‌های زیادی می‌توانند انجام دهند که باعث شادابی‌شان می‌شود؟
خود من دوست دارم عصرها با هم‌سالانم برای فوتبال یا بازی‌های گروهی، بیرون از خانه بروم. اما سروصدای بچه‌ها باعث ناراحتی همسایه‌ها می‌شود. برای همین مجبورم در ایام تابستان وقتم را در خانه و پای رایانه بگذرانم.

  اکثر بازی‌های غیرایرانی، اکشن و هیجانی است. استفاده از آن‌ها تأثیر منفی در روحیه‌ی نوجوانان می‌گذارد. برای همین کارشناسان بازی‌های رایانه‌ای کشورمان، بازی‌های جالبی را ساخته‌اند  که مناسب با فرهنگ ایرانی است. درباره‌ی این بازی‌ها  چه نظری دارید؟
تعداد بازی‌های ایرانی زیاد نیست. کیفیت‌شان هم نسبت به بازی‌های خارجی کمتر است؛ اما من بازی رایانه‌ای فصل قیام را انجام دادم. بد نبود. ایرادش این بود که مراحلش زود تمام می‌شد. نکته‌ی دیگر این‌که بازی‌های رایانه‌ای ایرانی بیش‌تر مناسب سن کودکان است.  باید برای نوجوانان، برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید