• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مرداد 1402
کد مطلب : 198038
+
-

احیای روضه‌های خانگی راه نجات است

گفت‌وگو با غلامعلی سماواتی، پیر غلام و مداح اهل‌بیت ع که همه زندگی‌اش را از برکت خاندان عصمت می‌داند

گزارش
احیای روضه‌های خانگی راه نجات است

ثریا روزبهانی-روزنامه‌نگار

 «از من ننویسید از اهل‌بیت (ع) بنویسید. من هر چه دارم از برکت نوکری برای اهل‌بیت(ع) است.» غلامعلی سماواتی، 88سال از عمرش می‌گذرد و همه این سال‌ها مدال نوکری اهل‌بیت(ع) را بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌اش می‌داند. پیرغلام اهل‌بیت (ع) اعتقاد دارد باید با اخلاص برای خاندان عصمت و طهارت کار کرد. او سال‌هاست که در حسینیه بنی‌الزهرا(س) برای امامان معصوم روضه می‌خواند و با نوای محزون و دلنشینش دل‌ها را مجنون اهل‌بیت(ع) می‌کند.‌

 3نسل خدمتگزاری اهل‌بیت‌ع
بعد از پایان روضه خوانی‌اش در حسینیه قصد رفتن می‌کند اما وقتی متوجه می‌شود برای گفت‌وگو آنجا رفته‌ایم می‌گوید«به جای من از اهل‌بیت(ع) بنویسید.» حاج‌غلامعلی سماواتی متولد 1314در شهر همدان است و از 8سالگی تا امروز برای اهل‌بیت(ع) نوکری کرده است. او می‌گوید: «ورود من به دستگاه عزای امام‌حسین(ع) ریشه داشته و علی‌اکبر سماواتی، پدر من که به شاطر علی معروف بود روضه‌خوانی می‌کرد. مرحوم پدرم نانوایی داشت و همیشه به کسب روزی حلال تاکید می‌کرد تا بچه‌هایش غیراز راه اهل‌بیت(ع) در راه دیگری پا ‌نگذارند.»
سماواتی می‌گوید: «برکت نوکری برای اهل‌بیت(ع) را در زندگی‌ام دیده‌ام و به همین دلیل «مهدی» پسرم را از کودکی با اهل‌بیت(ع) آشنا کرده‌ام و امروز او نیز روضه‌خوان و مداح است.»

خاطره شیرین مداحی پسرم مهدی
 از حاج غلامعلی از نخستین باری که روضه خوانده می‌پرسیم که می‌گوید:«از آن روز خیلی گذشته است و دقیق به‌خاطر نمی‌آورم.» اما حاج‌آقا خاطره نخستین مداحی مهدی را خوب به‌خاطر دارد و تعریف می‌کند: «مهدی برای نخستین بار در مقابل حسینیه همدانی‌های تهران روی دوش یکی از پیرمردها رفت و مدح اهل‌بیت(ع) را گفت. همانجا وقتی در میان عزاداران مهدی را دیدم که با وجود سن کم ذکر اهل‌بیت(ع) را می‌گفت خدا را شکر کردم.»

ادب هیئتی زنده است
شکی نیست که احترام پیرغلامی که عمری در خانه اهل‌بیت(ع) نوکری کرده بر همه به‌ویژه جوانان ضروری است. سماواتی در میان سخنرانی‌هایش به هر کس که با سلام وارد حسینیه می‌شود جواب سلام می‌دهد و این نشان‌دهنده توجه و احترام به دیگران است. او می‌گوید:«بی‌اغراق می‌گویم که تا امروز مودب‌ترین جوانان را در هیئت‌ها دیده‌ام. خدا را شکر می‌کنم و این همان مصداق شعور حسینی است؛ چرا که این احترام نشان‌دهنده معرفتی است که نسبت به سیره اهل‌بیت(ع) پیدا کرده‌اند.»

نام و یاد اهل‌بیت‌ع گره‌گشاست
قدیمی‌ها حتما به یاد دارند روضه‌های خانگی چقدر ساده و خودمانی شکل می‌گرفت اما آنقدر با صفا و گره‌گشا بود که همه مشتاق به برگزاری یا حضور در آن بودند. متأسفانه امروز در مقایسه با گذشته روضه‌های خانگی کمتری برگزار می‌شود و خیلی‌ها دلتنگ دو قطره اشک در روضه خانگی هستند. وقتی از سماواتی درباره روضه‌های خانگی می‌پرسیم، توضیح می‌دهد: «جایی که ذکر اهل‌بیت(ع) باشد ملائکه در آنجا حضور پیدا می‌کنند و منشأ خیرات و برکات می‌شود. از طرفی به حرمت برگزاری روضه، آنها به انجام واجبات و ترک محرمات توجه بیشتری خواهند داشت.» او در ادامه می‌گوید: «وقتی نام اهل‌بیت(ع) و سبک زندگی‌شان در خانه‌ای مدام گفته شود دیگر بی‌حجابی از آن خانه رخت برمی‌بندد.  نام و یاد اهل‌بیت(ع) گره گشاست.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید