• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 13 تیر 1402
کد مطلب : 196290
+
-

گفت‌و‌گو با نوجوان 17ساله‌ای که در سطح ملی ثبت اختراع کرده و اکنون کارگاه‌های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی را برای ۴۰دانش‌آموز محله اداره می‌کند

نویسنده 6کتاب با چشم‌بند سحرآمیز

زهرا بلندی

این نوجوان 17ساله در سطح ملی ثبت اختراع داشته، رتبه در المپیادهای علمی و پژوهشی کسب‌کرده وتألیف ۶کتاب و چند رکورد دیگر هم در کارنامه دارد، اما حضور مستمر در پژوهش‌سرای محله هاشمی و تلاشش برای ترغیب دانش‌آموزان به ثبت اختراع است که «نازنین‌زهرا امیری» را به قهرمان محله تبدیل کرده است.

کارنامه درخشان
«نازنین‌زهرا امیری» دانش‌آموز ۱۷ساله پایه یازدهم رشته علوم‌تجربی مسیر رشد استعدادها و علایقش را از دوران کودکی پیش گرفته و معتقد است خانواده‌اش با آگاهی از علاقه‌ او به دانستن درباره علوم و مباحث زیستی در مسیر درست هدایتش کرده‌اند: «در نخستین قدم ارتباطم با پژوهش‌سرای اندیشه پویای منطقه۱۰ را گسترش دادم. با حضور فعال در آنجا بیشتر در جریان کارگاه‌های علمی و پژوهشی قرار گرفتم. طی این‌ سال‌ها در مسابقاتی مثل خوارزمی، امیرکبیر، جام زیست‌فناوری، مسابقات علمی و پژوهشی سلول‌های بنیادی رتبه استانی و کشوری کسب کردم. با کمک معلمان مقالاتی در موضوعات مختلف نوشتم. از سویی هم مادرم مؤلف کتاب است و از ششم ابتدایی و آغاز دوره متوسطه در ترغیب من برای نوشتن کتاب خیلی تلاش کرد. همین دلگرمی‌ها باعث شد ۶ کتاب درباره دستگاه‌های بدن برای گروه سنی نوجوان و جوان بنویسم که در انتشارات «نگارش شرق» منتشر شد.»
این دهه هشتادی رتبه اول المپیاد علمی-پژوهشی کشوری و عنوان پژوهشگر برتر سال، برگزیده رویداد اینوتکستاپ جشنواره طب سنتی و گیاهان دارویی را کسب کرده است. سابقه انتشار ۲ مقاله در مجله زیست‌بوم خلاق معاونت علمی ریاست‌جمهوری، تدریس در کارگاه‌های مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، ویراستار کتاب علوم انسانی(مدیریت طلایی از اعظم رحمت‌اللهی)، طراحی کتاب حقوقی «حریم یک زن» از «فاطمه‌سادات امیری»، مجری‌گری در شبکه امید، طراحی پوستر و آرم ایثار دانشگاه علوم پزشکی ایران را دارد.

ساخت چشم‌بند برای بی‌خواب‌ها
علاقه‌ نازنین‌زهرا به زیست‌شناسی بهانه‌ای شد تا در سال ۱۳۹۸-۹۹ درنخستین دوره از مسابقات خلق ایده زیست‌فناوری، ایده «اولین چشم‌بند زیستی ملی» را مطرح کند: «با تحقیق و پژوهش چشم‌بندی ساختم بدون هیچ عارضه شیمیایی و مطابق با کارکرد بدن. عملکرد این دستگاه از طریق رایحه‌درمانی سینوس‌های داخل صورت است که باعث خواب‌آوری می‌شود. این چشم‌بند دارای فیلتر گیاهان دارویی است که هر فرد پس از قرار دادن آن به‌مدت ۱۵دقیقه روی چشمش خوابی راحت را تجربه می‌کند.»
او از این طریق رتبه اول بین دانش‌آموزان باشگاه زیست فناوری را در سطح ملی کسب کرد و این اختراع را به ثبت رساند. با چنین اقدامی او جزو نوجوانانی است که ثبت اختراع در سطح ملی داشته و اختراعش را در سازمان مالکیت معنوی قوه قضاییه به ثبت رسانده و از دانشگاه طب سنتی دانشگاه تهران تأییدیه گرفته است.

 دانش‌آموز شد مربی
نازنین‌زهرا کارگاه‌های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی برای بچه‌ها برگزار می‌کند و در حال حاضر تدریس به حدود ۴۰دانش‌آموز محله و ۶۰نفر از  دانش‌آموزان شهرهای مختلف را به‌عهده دارد و تأکید می‌کند که با این کار قصد دارد در تربیت هر چه بیشتر پژوهشگران منطقه۱۰ نقش داشته باشد. «فریده تاج‌ور»، کارشناس ارشد ادبیات و مدیر پژوهش‌سرای اندیشه پویا، در این‌باره می‌گوید: «این دانش‌آموز از دوران ابتدایی به‌دلیل استعدادهایش از طرف مدرسه به پژوهش‌سرا معرفی شد و با حضور فعال در کانون‌ها و پشتکار توانست افتخارات خوبی را رقم بزند.»

انگیزه دادن به همسالان

 «طناز رضایی» همسن و سال نازنین‌زهرا و ساکن منطقه۱۰ است که مدتی در کارگاه‌های آموزشی او در پژوهش‌سرا شرکت داشته است. او با بیان اینکه  از ۶سال پیش با امیری آشنا شده می‌گوید: «تلاش شبانه‌روزی او برای ثبت اختراع تأثیر قابل‌توجهی در گرایش من به موضوعات پژوهشی داشت و همیشه نه‌تنها من، بلکه همسالانش را به این سمت و سو سوق می‌دهد. نازنین‌زهرا واقعا برای انتقال دستاوردها و تجربیاتش به دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر و کشف استعدادهای آنها و آموزش روش پژوهش زحمت می‌کشد و به نوعی به بچه‌های محله در پژوهش‌سرا انگیزه می‌دهد.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید