• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194274
+
-

همزیستی موش‌ها و آدم‌ها؟

همزیستی موش‌ها و آدم‌ها؟

جواد نصرتی

همزیستی موش‌ها و آدم‌ها، داستانی به درازای شهرنشینی دارد. هر جا که آدم‌ها ساکن بوده‌اند، موش‌ها هم همسایه‌های ناخوشایندی بوده‌اند. موش‌ها و آدم‌ها، همیشه با وجود خصومت فراوان، در کنار هم زیسته‌اند. اما آیا همزیستی ما و موش‌ها شدنی است؟ به‌نظر می‌رسد که در پاریس، مقامات شهری حسابی به دنبال رسیدن به این جواب هستند تا سرانجام به یکی از بزرگ‌ترین معضلات زندگی شهری رسیدگی کنند.
در همین راستا، آنه ایدالگو، شهردار پاریس کمیته‌ای برای بررسی «همزیستی» موش‌ها و شهروندان تشکیل داده است. در واقع وظیفه این کمیته این است که مشخص کند تا موش‌ها و انسان‌ها تا چه حدی می‌توانند در کنار هم زندگی کنند. آن سوریس، معاون سلامت عمومی شهرداری، مسئول این کمیته شده است. او گفته که این کمیته ‌در پاسخ به انتقادهای شدید برخی مقامات شهری محلی تشکیل می‌شود. جفری بولارد، رئیس یکی از مناطق شهری و عضو حزب راست میانه جمهوری‌خواه، اخیرا انتقادهای شدیدی را متوجه شهرداری پاریس کرده و از دولت شهری خواسته بود تا اقدامات جدی‌تری برای مقابله با موش‌ها انجام دهد. او قبلا هم از ایدالگو که عضو حزب چپ میانه سوسیالیست است، به‌خاطر اینکه اقدامات کافی برای حذف موش‌ها انجام نمی‌دهد انتقاد کرده بود. بولارد گفته بود: «حضور موش‌ها در سطح  زمین به کیفیت زندگی پاریسی‌ها آسیب وارد می‌کند.» او این انتقادها را بعد از آنکه با «پروژه آرماگدون» آشنا شده بود مطرح کرده است. این پروژه، ماموریتی برای کمک به شهرها برای مدیریت جمعیت موش‌هاست و یکی از اهداف آن، زدودن پیش‌فرض‌های تعصب‌آمیز درباره موش‌هاست. هدف نهایی در این راستا این است که پاریسی‌ها بتوانند راحت‌تر با مسئله موش‌ها کنار بیایند و با آنها زندگی کنند. این تحقیق با حمایت دولت فرانسه انجام می‌شود و شهرداری پاریس یکی از مشارکت‌کنندگان آن است. سوریس گفته است چیزی که مورد تحقیق قرار گرفته این است که «انسان‌ها و موش‌ها تا چه حد می‌توانند به شکلی که کارآمد باشد و در عین حال تضمین کند شرایط برای پاریسی‌ها غیرقابل تحمل نیست» در کنار هم زندگی کنند.
او گفته است که این تصور عمومی که موش‌ها می‌توانند باعث سرایت بیماری‌های مرگبار شوند باید اصلاح شود؛ چون موش‌های مورد بحث در پاریس از آن نوع که باعث گسترش طاعون شدند نیستند. او در توییتر به پاریسی‌ها اطمینان داده است که موش‌ها، خطری چشمگیر برای سلامت عمومی در این شهر نیستند. او گفته که قرار است شورای‌عالی سلامت فرانسه در این‌باره نظر نهایی را بدهد؛ «ما به توصیه علمی نیاز داریم، ‌نه بیانیه سیاسی.» جزئیات زیادی از این پروژه منتشر نشده اما ایده همزیستی با موش‌ها، در پاریس چندان منطقی نیست؛‌ موش‌ها در پاریس‌چنان زیاد هستند که مردم به شوخی آنها را بخشی از دکور شهر می‌دانند. این شهر، بعد از دشنوک در هند و لندن و نیویورک، چهارمین جمعیت بزرگ موش‌ها را دارد تا حدی که موش‌های آن (6 میلیون) بیشتر از شهروندان آن (2.1میلیون نفر) هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید