• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 10 خرداد 1402
کد مطلب : 193316
+
-

نسخه مجلس برای صحرایی

نمایندگان در گفت‌و گو با همشهری از نقشه راه وزارت آموزش و پرورش می‌گویند

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

رضا مراد صحرایی در حالی سکاندار یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور شده که دردهای زیادی گریبان آموزش و پرورشی‌ها را گرفته است. از سویی رئیس و برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با همشهری برای این دردها نسخه درمانی پیچیده‌اند که در ادامه آن را می‌خوانید.

عدم‌نگاه سطحی به وزارت آموزش و پرورش

علیرضا منادی‌سپیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی: متأسفانه به وزارت آموزش و پرروش آنگونه که باید توجه نمی‌شود؛ این در حالی است که آموزش و پرورش بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه دولت است. وجود یک‌میلیون معلم و ۱۶میلیون دانش‌آموز نشان‌دهنده اهمیت و راهبردی بودن این وزارتخانه است. درحقیقت وزارت آموزش و پرورش به اندازه ۵ یا ۶ وزارتخانه کار دارد؛ به همین دلیل نباید به آن سطحی نگاه کرد؛ مخصوصا به معلمان باید نگاه ویژه‌ای داشت. البته مجلس و دولت در سال گذشته همکاری خوبی با هم داشتند و توانستند قانون رتبه‌بندی را تصویب و اجرا کنند و این‌گونه بخشی از حقوق واقعی معلمان به آنان بازگشت. پس به‌طور کل نباید فراموش کنیم که تمام مسئولان و مدیران از همین مدارس دولتی و غیردولتی رشد کرده‌ و توانسته‌اند پست‌های مدیریتی مهمی را برعهده بگیرند؛ از این‌رو بی‌اهمیتی به نظام آموزش و پرورش، بی‌اهمیتی به آینده کشور و تربیت مسئولان آینده است.

نیاز به تدوین یک سند تحول

محمد وحیدی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی: در کمیسیون آموزش مجلس چند عامل را به‌عنوان عدم‌ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش کشور ذکر کردم؛ مورد اول کوچک‌انگاری وزارت آموزش‌وپرورش است که رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیرشان با معلمان به آن اشاره کردند. علت این کوچک‌انگاری نیز دیربازده بودن آموزش‌وپرورش است؛ به‌طوری که نتایج آن چند سال بعد قابل مشاهده خواهد بود؛ به همین دلیل مدیران کشور رغبت ندارند بودجه مناسبی را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند. از سوی دیگر نبود یک برنامه مدون و مبتنی بر سند باعث شده تا این وزارتخانه به هدف‌های خود نرسد. اما اگر بحث حاکمیتی بودن آموزش و پرورش را جدی بگیریم و اینگونه می‌توانیم صفر تا صد کارها بر عهده خودمان بگیریم و یک سند مدون و متحول تنظیم کنیم.

تربیت نیروهای متخصص متناسب با نیازهای روز

علی بابایی‌کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی: یکی از ماموریت‌های مهم نظام آموزش و پرورش کشور، تربیت نیروهای متخصص متناسب با نیازهای روز است. با توجه به اینکه در جامعه اسلامی و ایرانی زندگی می‌کنیم، لازم است تا مدیران آموزش و پرورش کشور محتوای درسی را متناسب با این امور تنظیم و تدوین کنند، اما متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد مدیران متخصص در رأس امور آموزش و پرورش کشور نبوده‌ایم و این امر باعث عقب‌ماندگی جدی کشور در موضوع آموزش شده است. همچنین لازم است تا بازبینی جدی در نگاه به معلم در وزارت آموزش و پرورش به‌وجود بیاید؛ چراکه در سال‌های اخیر نوع نگاه به معلمان به دید خرید آموزشی بوده است؛ درحالی‌که یکی از رسالت‌های مهم نظام آموزش و پرورش، تربیت معلمان در کنار تربیت دانش‌آموزان است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید