• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192926
+
-

تعامل مداح و شاعر برای پیشرفت شعرآیینی

ستایشگران جوان هیئت‌های کشور بر ابتکار و تحول توسط مداحان تأکید کردند

شعر آیینی
تعامل مداح و شاعر برای پیشرفت شعرآیینی

در سومین همایش ملی جمعی ‌از ستایشگران جوان هیئت‌های کشور که در اردوگاه سیدالشهدای آبعلی تهران برگزار شد، وضعیت شعر آیینی مورد بررسی قرار گرفت و برخی پیشکسوتان عرصه ادبیات آیینی تأکید کردند که امروز مداحی با تمام نواقص خود به‌مراتب از زمان طاغوت وضعیت بهتری دارد.

   شعر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
استاد سیدمهدی حسینی از سخنرانان این مراسم گفت: شاعر باید نسبت به شعر خود وسواس داشته باشد. وی با اشاره به اینکه بی‌تابی شاعر یکی دیگر از نقاط قوت اوست، مطرح کرد: وقتی یک موضوعی مطرح می‌شود اگر شاعر نسبت به آن بی‌تاب باشد، می‌تواند آثار فاخری را در راستای آن موضوع خلق کند. سخنران سومین همایش ملی جمعی‌ از ستایشگران جوان هیئت‌های کشور ادامه داد: در شعر امروز با بحرانی مواجه شده‌ایم و آن این است که مداح شعر ضعیف را با این توجیه که مردم آن را دوست دارند، انتخاب می‌کند. وی با بیان اینکه شعر باید عام‌فهم و خواص‌پسند باشد، عنوان کرد: شعر باید لایه‌های مختلفی داشته باشد که لایه بیرونی برای مخاطبان عام و لایه‌های درونی برای مخاطبان خاص باشد. حسینی با اشاره به اینکه نحوه بیان نیز در شعر یک موضوع مهم است، خاطرنشان کرد: همچنین موسیقی در شعر نیز یک نکته مهم است که شعر باید از موضوعاتی ازجمله سادگی، روانی، ردیف‌دار بودن، مکث درست و... بهره‌مند باشد. وی با بیان اینکه شعر باید ابعاد مختلفی داشته باشد، ادامه داد: این ابعاد شامل احساس، پند، موعظه و... است.

   مداح باید مبتکر باشد
ماشاالله عابدی سخنران بعدی این مراسم گفت: امروز مداحی با تمام نواقص خود به‌مراتب از زمان طاغوت وضعیت بهتری دارد. مداحان باید شغل و کسب‌وکار مشخصی داشته باشند. اگر مداحان شغل و کسب‌وکار مشخصی داشته باشند دیگر مجالس را انتخاب نمی‌کنند و به‌دنبال درآمد بیشتر از مداحی نیستند. یکی از اشکالاتی که امروز به مداحی وارد است هزینه بالای آن است. دعاخوان باتوجه به محتوایی که ارائه می‌کند در مرتبه بالاتری از مداح قرار دارد. او با بیان اینکه دعاخوان در میان دعا مردم را موعظه می‌کند، گفت: در نتیجه دعاخوان باید خودش در مرحله بالایی از این موعظه‌ها باشد و نکات بسیاری را رعایت کند. وی با بیان اینکه مداح نباید دائماً در جا بزند، یادآور شد: ابتکار و تحول 2عنصری است که توسط مداحان باید مورد توجه واقع شود.

مکث
تجلیل از استاد شفق

بخش ویژه این همایش، تجلیل از استاد محمدجواد غفورزاده (شفق) بود که با اهدای هدیه‌ و تصویری از سوی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری همراه شد. در این بخش استاد سیدمهدی حسینی و سیدمحمدرضا یعقوبی‌آل اشعاری از استاد شفق را خواندند و سپس به تجزیه، تحلیل و بیان نقاط قوت و مثبت این شعر برای مداحان پرداختند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید