• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192840
+
-

خوزستان چطور و چگونه در بخشش اول شده است؟

جلب رضایت برای 106متهم

مریم باقرپور؛ روزنامه‌نگار

افزایش 49‌درصدی مصالحه در پرونده‌های قصاص نفس سال 1401استان خوزستان، باعث شده تا این بخش از ایران در گروه بیشترین آمار بخشش قرار بگیرد. مصالحه‌ها در نتیجه پیگیری‌های مستمر اعضای شورای حل اختلاف و با استفاده از ظرفیت ستاد صبر، همیاران صلح، سران عشایر، بزرگان، شیوخ طوایف و معتمدان منطقه بوده و همچنان ادامه دارد. به‌طوری‌که 28اردیبهشت‌ماه با تاسی به پویش «به حرمت امام‌‌رئوف می‌بخشم»، یک محکوم دیگر به قصاص پس از ۷ سال با گذشت اولیای‌دم در دزفول، به زندگی بازگشت.
براساس آمار‌ سال گذشته 91پرونده قصاص نفس در شوراهای حل اختلاف استان خوزستان و 15پرونده قصاص نفس در کمیته سازش اداره کل زندان‌های این استان منجر به سازش شد. بسیاری معتقدند که این سازش‌ها در نتیجه مشارکت بوده است. در همین زمینه حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان گفته است: «پیشگیری از گسترش اختلافات و ایجاد آرامش در جامعه، از مواهب برقراری صلح میان طرفین دعواست که جز با تلاش مصلحان، اعضای ستاد صبر و شوراهای حل اختلاف
محقق نمی‌شود.»

خشمی که جنایت آفرید
براساس آمار‌ و مستندات بخشی از قتل‌های استان خوزستان در نتیجه نزاع‌ها رخ داده است. نمونه‌اش نزاعی است که اسفند‌ماه سال گذشته بین 2طایفه در شهرستان حمیدیه خوزستان رخ داد و در نتیجه‌ 2نفر از 2 طایفه به قتل رسیدند و چند خانه و خودرو هم در آتش سوخت. این پرونده گرچه 12اردیبهشت‌ماه با برپایی جلسه‌های مختلف در شورا حل اختلاف و همراهی بزرگان طوایف به حرمت بزرگان و امام‌رضا(ع)، ختم به‌خیر شد اما عامل اصلی‌اش خشم بود.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان خوزستان می‌گوید: «افراد هنگام خشم، ممکن است مرتکب اعمال خلاف قانون و عرف شوند و این نافرمانی مدنی به‌ویژه هنگامی که یکی از عزیزان خود را به ناحق از دست داده باشند، بیشتر بروز می‌کند و چه بسا می‌تواند منشأ اتفاقات و حوادث ناگوار بیشتری شود. در این مواقع سران، شیوخ و بزرگان طوایف هستند که با ورود بموقع خود به دعوا، آرامش ایجاد می‌کنند.»

تلاش شبانه‌روزی
بخشش فرد محکوم به قصاص در دزفول پس از ٢٣ سال حبس به حرمت امام رئوف در 23اردیبهشت امسال، گذشت اولیای‌دم از قصاص متهم در میان‌آب از توابع شهرستان شوش در اواخر فروردین امسال، رضایت اولیای‌دم، یک محکوم پس از 6سال در شهرستان کارون در اوایل فروردین‌ماه و ده‌ها مورد دیگر، نمونه‌هایی است که توسط شوراهای حل اختلاف استان پیگیری شده و اولیای دم رضایت داده‌اند. حجت‌الاسلام بهبهانی دراین‌باره معتقد است: «خانواده‌هایی که به حرمت قرآن از حق قصاص خود گذشتند، قابل احترام و قدردانی هستند و بدانند که با این کار پسندیده، دری از بهشت را به‌روی خود گشوده‌اند. چرا که با بخشش، از گسترش خشم و ناراحتی در جامعه پیشگیری کرده‌اند.» در استان خوزستان 32حوزه قضایی وجود دارد که در هر حوزه هم چند شورای حل اختلاف فعال هستند. این شوراها برای افزایش مصالحه و افزایش آمار بخشش‌ها در تلاشند. رئیس توسعه حل اختلاف استان خوزستان می‌گوید:«در کنار تلاش مدیرکل زندان‌ها و شوراهای حل اختلاف، بزرگان و مصلحین در حل و فصل 87فقره پرونده قصاص، شورای حل اختلاف استان هم در سال گذشته با 90فقره سازش در پرونده‌های قصاص، رتبه خوبی در کشور کسب کرده است. از طرفی سال گذشته پویش‌های متعددی در این شورا اجرایی شد که مورد توجه مردم شریف استان قرار گرفت و نتایج خوبی به‌دنبال داشت.» به‌گفته او، شهرستان‌های‌ آبادان و خرمشهر جزو شهرهای برتر کشور در ایجاد صلح و سازش هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :