• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192343
+
-

گذر بودجه حمل و نقل از صافی محیط‌زیست

هوای پاک
گذر بودجه حمل و نقل از صافی محیط‌زیست

ترافیک و آلودگی هوا در صدر معضلات پایتخت قرار دارند و حل آنها علاوه بر تأمین منابع مالی، نیازمند عزم جدی دستگاه‌های مربوطه است. شهرداری تهران هم یکی از دستگاه‌های متولی است که وظیفه نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را بر‌عهده دارد. براساس همین تکلیف قانونی در بودجه1402 بخش قابل‌توجهی یعنی سهم 45درصدی برای حوزه حمل‌ونقل پیش‌بینی شده است؛ موضوعی که به‌گفته مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، این اعتبارات علاوه بر حوزه حمل‌ونقل، حوزه محیط‌زیست را هم در برمی‌گیرد و از این‌رو می‌توان عنوان کرد که کف بودجه1402 شهرداری به نفع محیط‌زیست سنگین‌تر است.
به‌گزارش همشهری، براساس طرح جامع شهر تهران، در افق1404پایتخت، باید 11هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد، اما براساس آمارهای منتشره اکنون در تهران فقط 2هزار دستگاه اتوبوس فعال است و ناوگان مترو هم با کمبود 1500دستگاه واگن مواجه است؛ کاستی‌هایی که از یک‌سو تردد مسافران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و از سوی دیگر هم سبب افزایش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت می‌شوند؛ به همین دلیل مدیریت شهری در بودجه 1401 و 1402 بخش قابل‌توجهی از اعتبارات را به حوزه حمل‌ونقل اختصاص داده، اما به‌گفته مدیران شهری باتوجه‌ به عقب‌ماندگی یک دهه، حل معضلات این حوزه زمان‌بر خواهد بود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر در جریان تشریح تغییرات بودجه سال آینده گفت: «یکی از عمده‌ترین دلایل ایجاد آلودگی هوا وجود منابع متحرک است که سهم بیش از 60درصدی (براساس سیاهه انتشار سال1395) از آلودگی هوا را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ بنابراین تقویت حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یک راهکار مهم در حل بخشی از این معضل ضرورت دارد. متأسفانه به‌دلیل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی موجود، عملا اهداف متصور در این حوزه محقق نخواهد شد، اما در راستای کاهش آلودگی هوا بخش قابل‌توجهی از بودجه سال 1402 به بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انسان‌محور اختصاص ‌داده شده است.» به‌گفته مهدی پیرهادی 1401،  33درصد بودجه 50هزار و 370میلیارد تومانی به حوزه حمل‌ونقل تخصیص داده شده بود و سال آینده هم شهرداری تهران 45درصد بودجه 75هزارو990میلیاردتومانی را به این حوزه اختصاص داده است.

خرید اتوبوس‌های پاک
برای دستیابی مطلوب‌تر به اهداف محیط‌زیستی، مقرر شده شهرداری تهران توجهی هم به خرید اتوبوس‌های پایه گازسوز و برقی داشته باشد. پیرهادی با تأیید این مطلب تأکید کرد: «برای توسعه حمل‌ونقل مویرگی در سطح شهر و دسترسی و برخورداری بیشتر شهروندان، لازم است از انواع وسایط نقلیه عمومی متناسب با ضریب اشغال سفر بهره گرفته شود و در خطوط و مسیرهایی که ضریب اشغال پایین‌تری دارند از خودروهای سبک و ون استفاده شود. همچنین هزار میلیارد تومان هم برای خرید اتوبوس‌های 3کابین در مسیرهایی که حجم جابه‌جایی مسافر بالاتری دارند، پیش‌بینی ‌شده است.» به‌گفته این عضو شورای شهر تهران جهت خدمت‌رسانی بهینه، میزان 5درصد از عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک به‌عنوان عوارض حاصل از اجرای طرح‌های ترافیکی منحصرا برای توسعه و به‌روزرسانی تجهیزات مراکز معاینه فنی خودرو اختصاص می‌یابد.

اعتباری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل
رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر در پایان به موضوع توسعه ناوگان حمل‌ونقل هم اشاره کرد و گفت: «در نهایت مقرر شد از منابع مازاد بودجه به مبلغ 18هزار و 550میلیارد تومان، مبلغی معادل 11هزارو900میلیارد تومان در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک باهدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران با عناوین توسعه تکمیل خطوط مترو و پایانه‌ها و پارکینگ‌ها، توسعه و تأمین ناوگان و بهسازی تجهیزات خطوط مترو، توسعه موتورسیکلت‌های برقی، توسعه و نوسازی ناوگان سبک و ون و تاکسیرانی و اتوبوسرانی، توسعه سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل و ترافیک، احداث و توسعه پارکینگ‌های محله‌ای، تکمیل پایانه شرق، تجهیزات مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان رفت‌وروب اختصاص یابد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید