• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192339
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/66zVV
+
-

مردم‌ محافظان میراث کشور

امروز 31 اردیبهشت به نام میراث فرهنگی، رسانه و تشکل‌های مردم‌نهاد است

گزارش
مردم‌ محافظان میراث کشور

گروه ایرانشهر

هفته میراث فرهنگی و صنایع ‌دستی در سال 1402 با پیام «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» شروع شد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، امروز، 31 اردیبهشت به نام میراث فرهنگی، رسانه و تشکل‌های مردم‌نهاد است. به گزارش همشهری، تشکل‌های مردم‌نهاد در حفظ آیین‌های تاریخی، مذهبی، صنایع ‌دستی و.... معمولا فعالیت‌های بسیاری دارند. کمک‌های مردمی در قالب انجمن‌ها در رونق کسب‌ و کار و حفظ صنایع ‌دستی در استان‌های مختلف کشور نقش بزرگی را ایفا می‌کند. به‌طور کلی حمایت‌های مردمی در حوزه میراث و صنایع‌ دستی از گذشته چشمگیر بوده است. اکنون مردم میراث‌دار صنایع ‌دستی کشور محسوب می‌شوند.

  نجات خانه‌های تاریخی از تخریب  
حفاظت از تخریب و حفظ خانه‌های قدیمی ارومیه، چند سالی است به همت انجمن مردم‌نهاد «جویندگان برنای ارومیه» انجام می‌شود. این انجمن که به همت 8جوان تحصیل‌کرده در رشته‌های مدیریت جهانگردی، باستان‌شناسی و مرمت ابنیه تاریخی از سال 96 کار خودش را شروع کرد، توانست ساختمان قدیمی صدا و سیما و عمارت نظری افشار را سال گذشته از تخریب حفظ کند.‌ «داوود صمدلویی»، مدیر انجمن به همشهری می‌گوید: «با همکاری اعضای انجمن و مردم ارومیه، توانستیم نخستین ساختمان صدا و سیمای ارومیه را از گزند تخریب نجات دهیم. جایی که به محلی برای نگهداری از گوسفندان تبدیل شده بود؛ ساختمانی با معماری ایرانی‌که‌ قرار شده موزه رسانه شود.» ‌همکاری مردم با این انجمن و جمع‌آوری امضا توانست خانه تاریخی مجیدی ‌افشار را به آثار ملی بازگرداند.»‌

  ‌تعامل روستاییان با گردشگران
درآمدزایی از صنعت گردشگری برای روستاییان، موضوعی است که از سوی یکی از انجمن‌های مردم‌نهاد در کردستان، پیگیری می‌شود. «کاوه پدیدار»، مدیر انجمن کردستان به همشهری می‌گوید: «کردستان علاوه بر آثار تاریخی و باستانی، طبیعت بکری دارد که انتخاب اول گردشگران است، اما آشنا نبودن روستاییان با شیوه تعامل با گردشگران، گاهی باعث می‌شود که حضور گردشگر را باعث سلب آرامش در روستا تلقی کنند.»   حالا اعضای انجمن به‌صورت خودجوش راهی روستاها می‌شوند و الفبای توریسم، درآمدزایی از صنعت گردشگری و چگونگی حفظ محیط‌زیست و آثار تاریخی روستا را با روستاییان در میان می‌گذارند‌.

  توسعه صادرات صنایع‌دستی
صنایع ‌دستی کرمانشاه به‌دلیل تنوعی که دارد، هنرمندان زیادی را هم در برمی‌گیرد؛ هنرمندانی که با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد گرد هم می‌آیند تا راهی برای عرضه هنر خود و صادرات به فراسوی مرزها پیدا کنند. رئیس انجمن هنرمندان صنایع‌ دستی کرمانشاه به همشهری می‌گوید: «مرز مشترک کرمانشاه و عراق، هنرمندان را به فکر صادرات محصولات صنایع‌ دستی مثل فرش‌بافی، ‌کپوبافی و ارغوان‌بافی می‌اندازد. انجمن‌های صنایع ‌دستی سعی دارند این مسیر را هموار کنند.» راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع ‌دستی در تهران و سلیمانیه عراق، دستاورد دیگری از انجمن‌های صنایع ‌دستی کرمانشاه است که «سیدشجاع الدین میرمعینی» با اشاره به آن می‌گوید: «برای حضور مؤثر در بازارهای جهانی علاوه بر کیفیت باید بسته‌بندی کالاهای صنایع‌ دستی نیز متناسب با آثار‌ و فاخر باشد‌.»‌‌

مکث
حفظ آیین‌ها و سنت‌های هرمزگان

آیین‌ها و سنت‌های هرمزگان با کمک و حمایت تشکل‌های مردمی حفظ می‌شود. این خبری است که مدیرعامل انجمن میراث‌داران فرهنگ هرمزگان می‌دهد. اسحاق برخوردارزاده به همشهری می‌گوید:‌ «استان هرمزگان دارای غنی‌ترین میراث فرهنگی در کشور است، زیرا آیین‌ها و سنت‌های استان در تمام شهر و روستا‌ها دیده می‌شود و ما با کمک مردم در حفظ و توسعه این آیین‌ها و سنت‌ها کوشش می‌کنیم.»  مدیرعامل انجمن میراث‌داران فرهنگ هرمزگان عنوان می‌کند: «گروهی به نام میراث‌داران فرهنگ بیش از 300نفر عضو دارد که از این تعداد بیشتر از 100نفر فعالیت زیادی در این انجمن دارند. در گروه، افراد مختلفی مانند استادان دانشگاه و روستاییان حضور دارند. ما از طریق مردم اطلاعات زیادی را از شمال، جنوب، شرق و غرب به‌دست می‌آوریم که بسیار ارزشمند است. با کمک مردم توانستیم بیشتر از 74مورد آثار خود را در اداره کل میراث فرهنگی استان ثبت کنیم که این موفقیت بزرگی است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید