• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192320
+
-

اولین جام مخترع دوباره فوتبال

امروز گواردیولا می‌تواند سه‌گانه‌اش را آغاز کند

اولین جام مخترع دوباره فوتبال

امروز گواردیولا می‌تواند نخستین جام از سه‌گانه پیش‌رو را برای منچسترسیتی به ارمغان بیاورد. تنها یک پیروزی دیگر قهرمانی لیگ برتر را برای سیتی قطعی می‌کند و این پنجمین قهرمانی در 6فصل اخیر خواهد بود. گواردیولا 4سال پیش در همین روزها چهارگانه داخلی را برای این باشگاه فتح کرده بود. بازی در زمین چلسی دیگر مثل قدیم سخت نیست؛ هرچند در سال‌های اخیر آبی‌های لندن به آبی‌های کمرنگ منچستر خوب باخته‌اند. آخرین باری که منچسترسیتی مقابل چلسی گل خورده، به فینال 2021 لیگ قهرمانان برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون 5‌دیدار را با مجموع گل 9 بر صفر پیروز شده است.

  مخترع فوتبال
جالب اینکه گواردیولا در این فصل هنوز یک‌بار هم جایزه مربی ‌ماه را نبرده است. سرمربی اسپانیایی در 3‌فصل اخیر بارها فوتبال را از نو اختراع کرده. او 3‌فصل پیش یاد گرفته بود فقط با تیکی‌تاکا کار تیمش راه نمی‌افتد. زمانی که آرتتا دستیارش بود با هم به این نتیجه رسیده بودند که در برخی مسابقات باید چرک بازی کنند و به بازیکنان بگویند روی بازیکنان حریف خطا انجام دهند. وقتی آرتتا به آرسنال رفت، گواردیولا این کار را ادامه داد. فصل پیش بدون مهاجم نوک تیمش را قهرمان لیگ برتر کرد؛ درحالی‌که کوین دی‌بروینه و گوندوغان را به‌نوبت به‌عنوان مهاجم کاذب به میدان می‌فرستاد. امسال هم که هالند به ترکیب اضافه شده، تاکتیکی رو کرده که همه انگشت به دهان مانده‌اند. او 2‌مدافع کناری را در کنار روبن دیاز نگه می‌دارد و جان استونز را که مدافع وسط است به میانه میدان می‌فرستد. به این ترتیب تعداد هافبک‌ها بیشتر می‌شود. گوندوغان و دی‌بروینه آزادی بیشتری به‌دست می‌آورند و همزمان 3‌مهاجم هم در ترکیب حضور دارند. گواردیولا در همین فصل رؤیایی تیمش هم برخی بازی‌ها را با فوتبال چرک به نتیجه رسانده، ازجمله بازی رفت با آرسنال که به اعتراف خودش خوب بازی نکردند و به بازی مستقیم و ارسال توپ‌های بلند برای هالند روی آوردند. فصل پیش در بازی برگشت مقابل اتلتیکو‌مادرید که سمبل فوتبال چرک و دفاع اتوبوسی است، به همان شکل بازی کردند و بازیکنان سیتی با بازیکنان حریف دست به یقه شدند و درگیری‌ها حتی به رختکن و راهروی ورزشگاه هم کشیده شد. می‌توان گفت در حال‌حاضر گواردیولا بهترین مربی جهان است، حتی اگر هیچ جامی به‌دست نیاورد. او فوتبال را هر بار از نو اختراع می‌کند، برای هر بازی پلن‌های زیادی دارد و هر فصل سبک جدیدی رو می‌کند.

  دعوا با دی‌بروینه
دی‌بروینه در بازی با رئال در پاسخ به گواردیولا که مدام می‌گفت پاس بده، گفته بود «خفه شو، خفه شو!» البته هنگام تعویض، دوطرف با هم آشتی کردند. گواردیولا در توجیه این دعوا گفته است: «ما سر همدیگر فریاد می‌زنیم. او را دوست دارم. در برخی بازی‌ها، گاهی اوقات ممکن است بدون تنوع باشد و من این انرژی را دوست دارم. شما نمی‌بینید که او چندبار در زمین تمرین بر سر من فریاد می‌زند. در بین دو نیمه (مقابل رئال مادرید) در مورد کنترل بازی صحبت کردیم، آنها را رها کنید و آنها را برگردانید. ما این کار را نکردیم. کوین آرام می‌ماند و یک پاس‌گل می‌دهد. جک گریلیش برعکس این کار را انجام داد. او می‌توانست بدود اما به تیم کمک می‌کند و پاس ارسال می‌کند. این فوتبال است، ما می‌توانیم آن را انجام دهیم. این چیزها باید اتفاق بیفتد تا هیجان‌انگیز باشد.» پپ با کوین دی‌بروینه شوخی‌هایی هم کرده که به مذاق این بلژیکی خوش نیامده. یک‌بار وقتی از سرمربی منچسترسیتی پرسیدند چه وقت می‌فهمد دی‌بروینه خسته است، گفته بود: «وقتی رنگ صورتش قرمزتر می‌شود!»
به‌هرحال کوین دی‌بروینه در بهترین دوران فوتبالش به‌سر می‌برد. او در لیگ برتر و اروپا مقابل تیم‌های بزرگ، بزرگی کرده؛ 3گل و 4پاس‌گل مقابل من‌یونایتد، 4گل و 8پاس‌گل مقابل لیورپول، 5گل و یک پاس‌گل مقابل چلسی، 8گل و 4پاس‌گل مقابل آرسنال، 3گل و 6پاس‌گل مقابل تاتنهام، 3گل و 4پاس‌گل مقابل رئال‌مادرید، یک‌گل مقابل بارسلونا، یک‌گل مقابل اتلتیکو، 3گل و 4پاس‌گل مقابل بایرن‌مونیخ، 3گل به پاری‌سن‌ژرمن و 2‌گل و 2‌پاس‌گل مقابل اینترمیلان.

  صدای پای پوچتینو
عملکرد فرانک لمپارد در بازگشت به چلسی افتضاح بوده. او تنها یک‌برد در این مقطع که جانشین گراهام پاتر شده به‌دست آورده. از شروع فصل گذشته تاکنون چلسی هرگز در دیدارهایی که با تیم‌های بالای جدول انجام داده برنده نبوده و 4تساوی و 10‌شکست متحمل شده. آنها هر 3‌بازی آخر را هم مقابل این تیم‌ها باخته‌اند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد لمپارد آخرین روزهایش را روی نیمکت چلسی سپری می‌کند. چلسی با ناگلزمان و لوییس انریکه به توافق نرسید اما گفته می‌شود پوچتینو با این باشگاه توافق رسمی کرده تا در پایان فصل هدایت این تیم را در دست بگیرد. سرمربی آرژانتینی سابق تاتنهام و پاری‌سن‌ژرمن قرار است کار خود را به‌طور رسمی در چلسی از اول ژوییه آغاز کند. مائوریسیو پوچتینو این هفته به لندن پرواز کرد و روز جمعه مشغول مذاکره نهایی بر سر قراردادی 3‌ساله شد. برنامه‌های او برای باشگاه به این ترتیب است که ابتدا چند بازیکن پابه‌سن‌گذاشته را آزاد کند. این آرژانتینی با تجربه‌ای که در کار با مسی، دی‌ماریا، نیمار و چند ستاره مسن در پاریس داشت، تصمیم دارد روی جوانان تمرکز کند چون معتقد است آنها حرف گوش می‌کنند. او می‌گوید تغییر ذهنیت یا عادات بازیکنان قدیمی دشوار است و بنابراین گاهی اوقات نمی‌توانند با روش‌های خود سازگار شوند. پیرامریک اوبامیانگ، متئو کواچیچ، کریستین پولیسیک، حکیم زیاش، ادوارد مندی، کالوم هادسون اودوی و روبن لوفتوس چیک همگی قرار است از چلسی جدا شوند زیرا پوچتینو به‌دنبال ساده‌سازی تیم است. میسن ماونت هم که از لیورپول پیشنهاد دارد، احتمالا جدا می‌شود.

گواردیولا هر چند وقت یک‌بار با ستاره‌ای در تیمش به مشکل می‌خورد. آخرین نمونه قبل از درگیری با دی‌بروینه مربوط به کانسلو بود که با وجود نمایش‌های درخشان سال‌های اخیر از تیم رانده و به بایرن مونیخ قرض داده شد. پیش‌تر ستاره‌هایی مثل زلاتان، یحیی توره و چند بازیکن دیگر که در فصل‌های اخیر از سیتی بیرون رانده شدند با او به مشکل خورده بودند. دلیل آن گفته می‌شود نگاهی است که پپ به بازیکنان دارد و آنها را به چشم مهره و نه انسان می‌بیند. او انگار پلی‌استیشن بازی می‌کند. پپ عادت دارد بازیکنان را در پست‌های غیرتخصصی و نامتجانس به بازی بگیرد. به‌طور مثال می‌توان به بازی دادن کیمیش که هافبک دفاعی است در دفاع راست، یک دفاع راست به نام فیلیپ لام در پست هافبک دفاعی، یک هافبک به نام زینچنکو در پست دفاع چپ، کانسلوی مدافع راست در پست دفاع چپ و ده‌ها مورد مشابه دیگر اشاره کرد. او خودش و تاکتیک‌هایش را بیش از بازیکنانش دوست دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید