• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 29 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192148
+
-

اخطار برای حقابه هیرمند

رئیس‌جمهور در سفر به جنوب‌شرق کشور پیگیر مصوبات سفرهای قبل شد و چندین پروژه را افتتاح کرد

اخطار برای حقابه هیرمند

سرزمین معادن ایران، سیستان و بلوچستان، روز پنجشنبه(۲۸ اردیبهشت‌ماه) میزبان سیدابراهیم رئیسی بود که سفر یک‌روزه‌ او به این استان، با هدف پیگیری مصوبات گذشته و ارزیابی میزان پیشرفت پروژه‌های سواحل مکران برگزار شد. اولویت برنامه‌های این سفر دیدار با نخست‌وزیر پاکستان، افتتاح بازارچه مرزی پیشین و افتتاح طرح‌های وزارت نیرو بود که همگی انجام شد. سفری متفاوت که رئیس‌جمهور در ابتدای حضور در این استان و در فرودگاه کنارک تأکید کرد بیش از اینکه سفر استانی یا دور دوم تلقی شود عنوان این سفر پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های استانی به‌ویژه در منطقه مکران بود. وی ضمن عذرخواهی از مردم به‌علت حضور نیافتن در سایر شهرهای سیستان و بلوچستان به آنها وعده داد تا در اسرع وقت به شهرهای مختلف استان سفر و با مردم دیدار می‌کند. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پس از مراسم افتتاح بازارچه مرزی مند - پیشین و خط تبادل برق از چابهار به پاکستان، با شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

میثاق با مردم
رئیس جمهور در این سفر توسعه سیستان و بلوچستان را از اولویت‌های برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های فراوان گردشگری و اقتصادی در سواحل مکران وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود. او با بیان اینکه اجرای عدالت در تمام کشور مهم است و باید به آن توجه شود، افزود: مبنای ما آمایش سرزمینی و این نقطه از کشور به‌کار بیشتری نیاز دارد و جزو برنامه‌های دولت است. سیدابراهیم رئیسی گفت: ‌با مردم میثاق می‌بندم که تا حصول اطمینان از تامین ضرورت توسعه‌یافتگی در استان سیستان و بلوچستان و تا زمانی که مردم آن را احساس کنند این موضوع را پیگیری خواهم کرد. او با بیان اینکه سواحل مکران ظرفیت بسیار خوبی برای اقتصاد، گردشگری و اقتصاد دریا دارد، افزود: در این زمینه، اقدامات خوبی در سیستان و بلوچستان انجام شده، به برکت پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های خوبی در راستای توسعه استان برداشته شده و باید همه دستگاه‌های مرتبط با نظام در این زمینه تلاش کنند.

پیگیری حقابه هیرمند

حقابه هیرمند موضوع دیگری بود که رئیسی در این‌باره گفت:‌ حقابه هیرمند حق مردم و دولت مصمم است حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد. می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند. رئیسی افزود: به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌دهم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند. تا زمانی که آب به این منطقه برسد زمان طولانی نیاز است، البته دوستان و عزیزان ما که با انگیزه هستند تلاش می‌کنند این زمان را محدود کنند، ولی این حقابه، حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان است این مسئله مربوط به الان هم نیست، این در معاهدات و قراردادها هست و در تاریخ هم این آب همیشه برای منطقه می‌آمده و مردم استفاده می‌کرده‌اند و مربوط به یک دوره خاصی نبوده است. او گفت: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تأیید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود.

آبگیری سد کهیر کنارک
رئیس‌جمهور در این سفر همچنین دستور آبگیری سد کهیر، بزرگ‌ترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان در کنارک را صادر کرد، حجم کل مخزن این سد 343میلیون مترمکعب و ارتفاع آن 55متر است.

اهداف سفر به سسیستان و بلوچستان

بهره‌برداری از خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار
افتتاح 11پروژه با 41میلیارد تومان اعتبار در حوزه توزیع نیروی برق
کلنگ‌زنی انتقال آب از دریای عمان به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان
افتتاح بازارچه مرزی مند - پیشین شهرستان راسک به‌عنوان یکی از 6بازارچه در حال راه‌اندازی میان ایران و پاکستان
افتتاح خط تبادل برق از چابهار به پاکستان
‌پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران
عملیات آبرسانی روستایی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی
پیگیری حقابه هیرمند
آبگیری سد کهیر کنارک




 

این خبر را به اشتراک بگذارید