• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192126
+
-

کشته شدن 5/ 4میلیون نفر در جنگ‌های آمریکا

با وجود هزینه‌های سنگین انسانی و مالی مبارزه با تروریسم آمریکا، تعداد گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی 2برابر شده است

خبر
کشته شدن 5/ 4میلیون نفر در جنگ‌های آمریکا

4.5میلیون مرگ، سوغات جنگ‌های آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیا بوده است. به این فاجعه انسانی، فروپاشی‌های اقتصادی، ناامنی‌های غذایی، تخریب زیرساخت‌ها، آلودگی‌های محیط‌زیستی و ظهور دور باطلی از خشونت را نیز اضافه کنید تا دریابید که کمپین «مبارزه جهانی با تروریسم» واشنگتن چه نتایج فاجعه‌باری داشته است. در گزارش تازه‌ای که انستیتوی واتسون وابسته به دانشگاه براون منتشر کرده، آمده است که 3.6تا 3.7میلیون نفر در اثر تبعات جنگ‌های پس از 11سپتامبر جان خود را از دست داده‌اند.
آمریکا در سال 2001در واکنش به حملات 11سپتامبر سازمان تروریستی القاعده، به افغانستان تحت رهبری طالبان حمله کرد و در شرایطی که «اسامه بن لادن» رهبر القاعده در افغانستان زندگی می‌کرد، دولت طالبان را سرنگون کرد. وب‌سایت «میدل‌ایست‌ای» با اشاره به گزارش جدیدی که درباره هزینه‌های جنگ‌های آمریکا پس از 11سپتامبر منتشر شده، نوشته که تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از جنگ‌های آمریکا به‌دلیل ملاحظات سیاسی همواره محل بحث و جدل‌های بسیاری بوده است. در سال 2015نیز پزشکان مخالف جنگ تخمین زدند که بیش از یک میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در نتیجه جنگ‌های عراق، افغانستان و پاکستان کشته شده‌اند. در گزارش اخیر نیز تأیید شده که با گذشت زمان، آمار مرگ‌هایی که به‌طور غیرمستقیم با جنگ‌های پس از 11سپتامبر ارتباط دارند در حال افزایش است.
آمریکا پس از آنکه اعضای القاعده هواپیمای ربوده شده را به برج‌های دوقلو در نیویورک کوبیده و موجب کشته شدن حدود 3هزار آمریکایی شدند طرح خود موسوم به مبارزه با «تروریسم جهانی» را آغاز کرد. اکنون نیز گرچه واشنگتن به جنگ‌های بزرگ در افغانستان و عراق پایان داده، اما عملیات‌های نظامی این کشور با گروه‌های تروریستی همچون داعش در سراسر خاورمیانه و گروه «الشباب» در سومالی ادامه دارد. بحث بر سر حضور نظامی آمریکا در کشورهای دیگر در ماه‌های اخیر در این کشور به‌شدت بالا گرفته است.
وب‌سایت اینترسپت 2022در گزارشی با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور انسانی و مالی جنگ‌های آمریکا نوشته که تبعات جنگی که آمریکا در سال 2001در افغانستان آغاز کرد تا 20سال آینده ادامه خواهد یافت. این جنگ امروز به سراسر جهان ازجمله بورکینافاسو، عراق، لیبی، مالی، نیجر، پاکستان، سومالی، سوریه، تونس و یمن نیز کشیده شده است و 6هزار میلیارد دلار هزینه داشته است. جنگ‌های پس از 11سپتامبر 60میلیون نفر را آواره کرده و حداقل ۷.۶ میلیون کودک زیر 5سال را در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، یمن و سومالی دچار سوء‌تغذیه حاد کرده است. در این میان اما گروه‌های تروریستی جهان نه‌تنها کمتر نشده‌اند که تعداد آنها از زمان آغاز جنگ‌های پسا 11سپتامبر 2001از 32مورد به 69گروه رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید