• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192079
+
-

پیش به‌سوی نقطه پایان

لیگ‌های دوم و سوم اروپا امشب فینالیست‌های خود را می‌شناسند

امشب دور برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا هم برگزار می‌شود. در دور رفت یوونتوس در زمین خودش به‌زحمت و در هفتمین دقیقه تلف‌شده توانست از شکست خانگی مقابل سویا بگریزد. یووه حالا امشب در زمین پادشاه این رقابت‌ها باید دنبال راهی برای رسیدن به فینال باشد. در دیگر دیدار این مرحله نیز پای یک ایتالیایی در میان بود و آاس‌رم با مورینیو توانست یک بر صفر از سد بایرلورکوزن با مربیگری ژابی آلونسو بگذرد. در نیمه‌نهایی لیگ کنفرانس هم نام یک ایتالیایی دیده می‌شود؛ فیورنتینا که بازی رفت را در زمین خودش 2 بر یک به بازل سوئیس باخته و در آن سوی جدول وستهم که با دیوید مویز خطر سقوط به چمپیونشیپ انگلیس را حس می‌کند، بازی رفت را 2بر یک در زمین خودش از آلکمار هلند برده است.
  لورکوزن 4بازی پیاپی حریف رم نشده؛ 2‌باخت و 2‌تساوی. البته تیم آلمانی در سال2004 در نخستین رویارویی موفق به شکست نماینده فوتبال ایتالیا شده بود. آاس‌رم 2‌بازی آخر را در زمین حریفان آلمانی برده اما آمار این تیم در 15بازی در خاک این کشور اصلا خوب نیست؛ 2‌برد، یک‌تساوی و 12شکست. لورکوزن در 11باری که در مراحل حذفی لیگ‌های اروپایی بازی رفت را باخته، تنها 2‌بار موفق به صعود شده که یکی از آنها در همین فصل و پس از شکست در بازی رفت مقابل موناکو رقم خورده است. آاس‌رم با مورینیو در فصل قبل، لیگ کنفرانس را برده بود. رم 23بار از 25باری که در مراحل حذفی لیگ‌های اروپایی بازی رفت را برده، توانسته صعود کند. آنها فقط سال2007 مقابل منچستریونایتد و سال 2019 مقابل پورتو موفق به انجام چنین کاری نشدند.
  یووه و سویا 5بار با هم بازی کرده‌اند که سویا تنها یک‌بار به برتری رسیده، آن‌هم در خانه. 2‌بازی با نتیجه تساوی و 2‌بازی هم با پیروزی یوونتوس به پایان رسیده. یووه با اینکه هرگز فاتح لیگ قهرمانان اروپا نشده و 7‌بار در فینال‌ها شکست خورده، اما آمار خوبی در نیمه‌نهایی‌ها دارد. آنها در قرن حاضر تنها یک‌بار در نیمه‌نهایی حذف شدند که به فصل 14-2013 مقابل بنفیکا در لیگ اروپا برمی‌گردد که 2بر یک در مجموع شکست خوردند.
  یووه در خاک اسپانیا مشکل دارد. آنها در 17بار آخری که به این کشور سفر کرده‌اند، تنها 2‌بار به پیروزی رسیده‌اند که یکی از آنها پیروزی 3بر صفر با گل‌های کریستیانو رونالدو در فصل 17-2016 بوده؛ تنها باری که آنها در اسپانیا گلی دریافت نکردند. آنها 3‌بار در این کشور مساوی کرده و 12بار شکست خورده‌اند.
  سویا هرگز درحالی‌که بازی برگشت مراحل حذفی را در زمین خودش انجام داده، از دور رقابت‌ها حذف نشده است. 9بار چنین اتفاقی رخ داده. سویا در 27بازی آخر در سانچس پیسخوان، 24بار به پیروزی رسیده و تنها یک‌بار باخته است.
  سویا 4‌بار قهرمان این رقابت‌ها شده و این می‌تواند پنجمین قهرمانی آنها باشد.
  این اولین‌بار از سال2017 است که یووه در آستانه رسیدن به یک فینال اروپایی است. ماسیمو آلگری می‌تواند پس از بنیتس، یورگن کلوپ، دیگو سیمئونه و ژوزه مورینیو پنجمین مربی تاریخ باشد که به هر دو فینال اروپایی می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید