• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192010
+
-

دروغ شاسی‌بلند از آغاز تا پایان

قوه قضاییه از تفهیم اتهام، دریافت آخرین دفاعیات و صدور قرار تامین کیفری برای علیرضا بیگی خبر داد

گزارش
دروغ شاسی‌بلند از آغاز تا پایان

گروه سیاسی

«تفهیم اتهام»، «دریافت آخرین دفاعیات» و «صدور قرار تامین کیفری» آخرین اخباری است که ازسوی قوه قضاییه درباره پرونده موسوم به «شاسی‌بلندها» منتشر شده‌است؛ پرونده‌ای که در روزهای اخیر به یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های مورد توجه افکارعمومی و رسانه‌ها تبدیل شد، اما اکنون بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد مدارک و مستندات متقنی در این‌باره وجود ندارد.در نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه جاری و در آستانه دومین استیضاح وزیر صمت در مجلس بود که احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس ادعا کرد در جریان منتفی شدن نخستین استیضاح رضا فاطمی‌امین در آبان‌ماه1401، حدود 70نماینده مجلس خودروهای شاسی‌بلند دریافت کرده‌اند؛ ادعایی که اگرچه مدارک و مستندات قابل‌قبولی نداشت، اما به‌سرعت به سرخط خبری رسانه‌های کشور تبدیل شد و جریان‌های معاند نیز با بهره‌برداری از این ادعاها، به شکل‌دهی فاز تازه‌ای از هجمه‌های تبلیغاتی علیه ساختارهای مختلف نظام جمهوری‌اسلامی پرداختند.طرح ادعاهای بدون‌سند ازسوی علیرضابیگی از همان ابتدا با واکنش‌های گسترده‌ای در مجلس مواجه شد و نمایندگان، متفق‌القول، خواستار ارائه اسناد و مدارک موجود دراین زمینه شدند؛ مدارکی که به‌گفته مسئولان مربوط در قوه‌قضاییه تاکنون ارائه نشده‌است و پرونده مستندات متقنی ندارد.

فضاسازی با ادعاهای بدون‌سند
پرونده موسوم به «شاسی‌بلندها» از جایی کلید خورد که در آستانه دومین استیضاح وزیر سابق صمت در نخستین روزهای‌ماه جاری، احمد علیرضابیگی، نماینده نزدیک به جریان احمدی‌نژاد، ادعا کرد در جریان استیضاح اول فاطمی‌امین، 70 تا 75نماینده مجلس خودروی شاسی‌بلند هدیه گرفته‌اند؛ ادعایی که به‌سرعت بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و افکارعمومی را تحت‌تأثیر قرار داد. طرح چنین ادعایی ازسوی علیرضابیگی واکنش گسترده بهارستان‌نشینان را به‌دنبال داشت و نمایندگان خواستار بررسی صحت و سقم ادعاها و برخورد با متخلفان یا دروغگویان شدند.


فرافکنی‌ها و مطالبه افکار عمومی

به‌دنبال انتشار گسترده ادعاهای علیرضابیگی، موج تازه‌ای از فضاسازی‌ها علیه مجلس یازدهم آغاز شد و برخی رسانه‌ها با فرافکنی در این زمینه و پیش از روشن شدن واقعیت ماجرا، فاز تازه‌ای از اتهام‌زنی به مجلس را آغاز کردند. در این میان اما طیف گسترده‌ای از نمایندگان مجلس، با موضع‌گیری درباره ادعاهای مطرح شده ازسوی این نماینده مجلس، خواستار رسیدگی به صحت و سقم چنین ادعاهایی شدند. ازسوی دیگر افکارعمومی هم که از این موضوع جریحه‌دار شده بود، خواستار روشن شدن هرچه سریع‌تر زوایای مختلف این موضوع شد؛ مطالبه‌ای که به‌سرعت در دستورکار بخش‌های مربوطه در مجلس و دیگر دستگاه‌های مسئول قرار گرفت.

اثبات دروغ بودن ادعاها در مجلس

بررسی ادعاهای مطرح شده به‌سرعت در دستورکار مجلس قرار گرفت و در نخستین‌ گام، حراست قوه مقننه ادعای واگذاری خودرو به نمایندگان را بررسی و کذب بودن آن را اعلام کرد. ازسوی دیگر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز با قید فوریت به این مسئله ورود کرد و به بررسی اتهام وارد شده ازسوی علیرضابیگی پرداخت. بررسی‌ها در این هیأت اما بار دیگر دروغ بودن ادعاهای مطرح شده ازسوی نماینده مدعی را مشخص کرد و سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد علیرضابیگی سند متقنی در اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده‌است.

اصرار بر یک ادعا
با وجود اینکه بررسی‌های انجام شده در قوه مقننه از دروغ بودن ادعاهای علیرضابیگی حکایت می‌کرد، اما او همچنان بر صحت ادعای خود اصرار داشت. در این میان ضدونقیض‌گویی‌های این نماینده بر ابهام‌های ماجرا می‌افزود. «انتشار فهرست بی‌نام»، «ارائه آمارهای مختلف از تعداد نمایندگان دریافت‌کننده خودرو»، «طرح ادعای دریافت خودرو ازسوی نمایندگان به‌واسطه بستگان» و... ازجمله مباحثی بود که هر روز در رسانه‌ها منتشر می‌شد و بازتاب وسیعی هم به‌همراه داشت؛ ادعاهایی که تاکنون با اسناد قابل‌قبولی همراه نشده‌ است.

تغییر ماهیت موضوع
تغییر ماهیت موضوع از «هدیه» به «دریافت بی‌ضابطه خودرو» یکی از موضوع‌هایی بود که بار دیگر دروغ بودن ادعای اولیه علیرضابیگی را به اثبات رساند. این درحالی بود که این نماینده در ابتدا با طرح موضوع «هدیه گرفتن تعدادی از نمایندگان» افکارعمومی جامعه را تحت‌تأثیر قرار داد، اما در ادامه و با بررسی‌های انجام شده و تکذیب ادعاهای مطرح شده، ماهیت موضوع به‌طورکلی تغییر کرد و به «دریافت بی‌ضابطه خودرو» تبدیل شد؛ موضوعی که صحت و سقم آن نیز با ابهام‌های جدی مواجه است و به‌گفته مقام‌های مربوطه، علیرضابیگی هنوز نتوانسته مدارک قابل استنادی در صحت ادعاهای خود ارائه کند.

نظر قوه قضاییه

علیرضابیگی طی هفته‌های اخیر در شرایطی بر صحت ادعاهای خود اصرار داشته که اکنون بررسی‌های قضایی نشان می‌دهد او نتوانسته مدارک محکمه‌پسندی دراین زمینه به قوه‌قضاییه ارائه دهد. برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر مسئولان بررسی‌کننده پرونده در دستگاه قضایی تأکید کردند براساس گزارشی که هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به دادستانی کل کشور ارسال کرده، مشخص شد ادعای این نماینده بدون اسناد و مدارک بوده‌است. در روزهای اخیر علیرضابیگی به دادسرای تهران احضار و پرونده وی به‌منظور بررسی و تحقیقات، به شعبه بازپرسی ارجاع داده شده بود.

همشهری و «دروغ شاسی‌بلندها»
روزنامه همشهری ازجمله رسانه‌هایی بود که در کوران جنجال‌ها درباره ادعای دریافت خودروهای شاسی‌بلند ازسوی تعدادی از نمایندگان، به‌دلیل تفکیک 2موضوع «دریافت رشوه و هدیه» و «دریافت بی‌ضابطه خودرو ازسوی تعدادی از نمایندگان» طی گزارشی با عنوان «دروغ شاسی‌بلندها» مورد هجمه گسترده‌ای در شبکه‌های ‌اجتماعی قرار گرفت. اکنون اما با مشخص شدن دروغ بودن ادعاهای علیرضابیگی درباره «خودروی شاسی‌بلند هدیه گرفتن تعدادی از نمایندگان مجلس»، زوایای پیدا و پنهان این موضوع بیش ‌از پیش مشخص شده‌ و صحت مواضع «همشهری» دراین زمینه به اثبات رسیده‌است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید