• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191883
+
-

خدمت‌رسانی با درهای باز واگن

اصل ماجرا
خدمت‌رسانی با درهای باز واگن

قطار با 1300مسافر به ایستگاه مترو جهاد رسید. گرچه هدوی یا سرفاصله حرکت قطارها در خط3 بهبود یافته و نهایتا این زمان به 3 تا 4دقیقه رسیده است اما به‌دلیل بالا بودن تعداد متقاضیان، سکو مملو از جمعیت است. مسافرانی که تلاش می‌کنند به هر نحوی خود را به داخل واگن برسانند. دقیقا در همین لحظه یکی از درهای واگن دچار نقص فنی شد و کلید باز و بسته آن عمل نکرد. راهبر و مسئولان ایستگاه مترو تصمیم گرفتند تا قطار با درهای باز، طبق پروتکل‌های پیش‌بینی شده به مسیر خود ادامه دهد. تصمیمی که عده‌ای آن‌ را با بی‌توجهی مدیریت شهری نسبت به امنیت مسافران گره زدند و با انتشار فیلمی از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی، بار دیگر برای تخریب مدیریت شهری خیز برداشتند اما اصل ماجرا چه بود؟ اکثر مردم برای فرار از بار ترافیک و توقف‌های طولانی مدت پشت چراغ راهنمایی و رانندگی، حمل‌ونقل ریلی را برای عبور و مرور انتخاب می‌کنند و روزانه هزاران نفر در خطوط هفت‌گانه مترو تهران جابه جا می‌شوند. ناوگانی که با کمبود 1500دستگاه واگن مواجه است و مدیریت شهری تلاش می‌کند تا با حداقل امکانات، بهترین و مطلوب ترین خدمات به مسافران ارائه شود. در این میان وجود نقص فنی در واگن‌ها گرچه وضعیت خدمت رسانی را تحت الشعاع قرار می‌دهد اما این نواقص اگر منجر به توقف واگن روی ریل و پیاده شدن مسافران در یک ایستگاه شود، می‌تواند بسیار اسفبار و با اعتراض مسافران همراه باشد. حادثه ایستگاه جهاد نمونه همین نقص است. درهای واگن بسته نشد؛ راهبر و مسئولان 2 انتخاب داشتند یا می‌بایست 1300مسافر را در ایستگاه پیاده می‌کردند یا با تدابیر خاصی اجازه می‌دادند قطار به مسیرش ادامه دهد. گزینه دوم انتخاب شد و مسئولان ایستگاه همراه با راهبر درهای اضطراری را نصب کردند. 2مأمور هم برای تامین امنیت مسافران داخل واگن و 2 طرف درهای اضطراری، مستقر شدند و راهبر قطار را به حرکت درآورد. در واقع با این تصمیم مسئولان اجازه ندادند خدمت رسانی متوقف شود. در ایستگاه آخر (آزادگان) قطار پس از پیاده شدن مسافران به پایانه اعزام می‌شود تا پس از رفع نقص فنی به چرخه خدمت‌رسانی بازگردد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید