• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191863
+
-

تکمیل ناتمام‌ها

همشهری وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام پایتخت را بررسی می‌کند

گزارش
تکمیل ناتمام‌ها

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

پروژه‌های شهری دائما در حال اجرا هستند و بعضی از آنها که در سال‌های قبل متوقف شده بودند، حالا دوباره به جریان افتاده و تعدادی نیز به مرحله بهره‌برداری رسیده اند. علیرضا زاکانی در دومین نشست خبری خود در این باره اظهار کرد: مشکلات مالی نباید مانع از برنامه‌های عمرانی شود. او شرح داد که در مدیریت شهری قبلی، به‌دلیل انباشته‌شدن 50هزار میلیارد بدهی و کاهش درآمد‌ها، فعالیت‌های عمرانی رها شده بود، اما در این دوره، پروژه‌های نیمه‌کاره دوباره از سرگرفته شده است. امسال یک‌هفتم از بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران به معاونت فنی و عمرانی اختصاص داده شده است تا به برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های عمرانی منتهی شود. سال گذشته اتمام پروژه‌های محلی در دستور کار شهرداری قرار گرفت و ۱۳۴ پروژه محلی که پیشرفت فیزیکی بالایی داشتند و سال‌ها متوقف مانده بودند، تکمیل شدند. در این میان پروژه‌هایی مشاهده می‌شد که از ۶‌ ماه تا ۱۰‌سال متوقف شده بودند که قیمت امروز آنها به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ اما اجرای پروژه‌های عمرانی به‌سادگی طراحی یک نقشه سازه‌ای و ساخت آن با استفاده از ماشین‌آلات نیست. هر طرح عمرانی که هدف آن بهبود شرایط زندگی شهروندان در شهر و رفع مشکلات موجود باشد، باید با توجه به وجود صد‌ها عامل بررسی شود.

طرح‌های بزرگ
پروژه‌های شهری، طرح‌هایی بحث برانگیز هستند که اجرای آنها به چندین عامل بستگی دارد؛ اگر یکی از این عوامل هم در نظر گرفته نشود، ممکن است به سرعت خود را نشان دهد و مشکلاتی چندین برابر مشکلات اولیه، بروز کند. باید مراقب هزینه‌ها بود؛ زیرا بخش ساختمانی هر پروژه به‌شدت هزینه بر است و معمولا درآمد خاصی ایجاد نمی‌کند. از طرف دیگر شهر‌ها به‌صورت سامانه‌های پیچیده عمل می‌کنند و هر تغییری ممکن است اثرات مثبت و منفی بر بخش‌های دیگر داشته باشد که یک نمونه آن گره‌های ترافیکی است. در شبکه بزرگراهی تهران می‌توان این نمونه‌ها را یافت. بزرگراه شهید‌بروجردی، تکمیل‌کننده بخشی از شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) نیز  به‌ شمار می‌آید که امکان دسترسی از ‌آن را به آزادراه تهران- ساوه و مناطق جنوبی تهران ممکن می‌کند.  جنبه دیگر پروژه‌های شهری هم به ساکنان شهر و نیاز‌های آنها  برمی‌گردد که کاربران نهایی هر طرحی هستند؛ در سال‌های اخیر ملاحظات محیط‌زیستی نیز به دیگر جنبه‌های پروژه‌های شهری افزوده شده است. این نکات که در ابتدا تنها در کشور‌های توسعه یافته ای چون برخی از کشور‌های قاره اروپا مطرح می‌شد، به سرعت در جهان گسترش پیدا کرد و اکنون در بسیاری از شهر‌های جهان به‌صورت بخش مهمی از همه طرح‌ها درآمده است. از این نمونه می‌توان تونل‌های هدایت آب‌‌های سطحی و همچنین طرح‌های تصفیه فاضلاب در تهران را نام برد. تهران از نظر سازه‌های زیرساختی تقریبا درحال عبور از میانسالی است و پل‌هایی که قبل از انقلاب اسلامی ساخته شده‌اند، اکنون نیاز به مقاوم‌سازی‌ دارند. مدتی قبل اخباری از جمع‌آوری بعضی از این پل‌ها مانند پل حافظ مطرح شده بود اما به‌گفته عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران موضوع کارکرد این پل در خیابان حافظ و هزینه‌های نگهداری آن در حال بررسی بیشتر است. طرح برچیدن این پل در شورای ترافیک تهران تأیید شده و تحقیقات بیشتر مربوط به آن در معاونت ترافیک در حال انجام است؛ نکات پیچیده‌ای که بار‌ها باید محاسبه و ارزیابی شوند.

نکته
طرح‌هایی برای آینده شهر


50 میلیارد تومان
سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران: «نقشه‌های تونل متوسلیان طراحی شده است و ساخت آن ۵۰‌میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که این از توان شهرداری خارج است. اگر بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، این پروژه آغاز می‌شود. البته 2شرکت خارجی برای ساخت این تونل اعلام آمادگی کرده‌اند،  در هر حال این پروژه زمان‌بر است، اما با احداث این تونل ۲درصد کاهش ترافیک شبکه در حالت کند و بحرانی را خواهیم داشت و سبب می‌شود که شاهد کاهش زمان سفر باشیم.» این تونل از شمال میدان سپاه تا جنوب تقاطع بعثت امتداد دارد و با احتساب رمپ‌ها طول پروژه ۱۰ هزار متر است.


72درصد
هادی حق بین؛ مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران:  پروژه ساخت سازه در کنار گود برج میلاد برای ایمن‌سازی‌ این گود به پیشرفت ۷۲ درصدی رسیده و در 2 فاز در حال انجام است. این پروژه در سنوات گذشته به‌دلیل اختلاف بین شهرداری و سرمایه‌گذار، متوقف شد. جداره گود نیاز به این داشت که مدام پایش شود و همیشه این ‌نگرانی وجود داشت که حرکت گود باعث آسیب به مرکز همایش‌های برج شود. از این جهت در دوره مدیریت جدید یک توجه ویژه به موضوع گودهای پرخطر به‌ویژه میلاد شد.

2 پل
سیدمهدی صباغ، شهردار منطقه یک: «از زمان آغاز پروژه تقاطع پل‌های 10‌گانه در تقاطع اتوبان ارتش و امام علی(ع) تاکنون ساخت ۸پل انجام شده و ۲پل آن حدود ۶سال بود که فراموش شده بود. پس از هماهنگی با معاونت فنی و عمران شهرداری تهران، پل‌هایB۹ وB ۱۰ روی اتوبان ارتش پیگیری و احداث خواهند شد. این پل‌ها درواقع دوربرگردان استاندارد غرب به غرب است و دسترسی‌های شهرک‌های محلاتی، قائم، لاله و کوثر را ایجاد می‌کند. احداث پلB۹ شروع شده و بحث شمع‌گذاری‌ها و اجرای پروژه در حال انجام است و بلافاصله بعد از آن ساخت پل B۱۰ آغاز می‌شود»






 

این خبر را به اشتراک بگذارید