• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191745
+
-

ماجرای جانشین وزیر چیست؟

برخی کانال‌های خبری در فضای مجازی خبری را منتشر کرده‌اند که با حاشیه‌هایی همراه شد. این خبر را فردی که ادعا می‌شود فعال رسانه‌ای است اعلام می‌کند و محتوای خبر که هیچ مقام رسمی یا رسانه معتبری آن را تأیید نکرد، این بود: «تغییر وزیر ارشاد».

اما ماجرای این شایعات چیست؟
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک برنامه تحولی برای حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی خود را برای پیگیری امور در داخل وزارتخانه به‌عنوان جانشین خود، مأمور کرده است.
باید گفت که موضوع جانشینی، جایگاه جدید و تازه‌ای نیست و در ادوار قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با عنوان قائم‌مقام وجود داشته است. اطلاق کلمه جانشینی نیز بنا بر ابلاغیه سازمان امور استخدامی کشور است. در واقع در ادوار قبلی، به‌عنوان مثال، حسین انتظامی به‌عنوان جانشین عباس صالحی بوده است اما عنوان جایگاه سازمانی آنان قائم‌مقام بوده است. همانطور که عزت‌الله ضرغامی، قائم‌مقام علی لاریجانی، احمد مسجد جامعی، قائم‌مقام عطاءالله مهاجرانی و اصغر پورمحمدی، قائم‌مقام سیدمحمد حسینی بوده است.
نکته دیگر اینکه قرار است جانشین وزیر فرهنگ در موارد حساس و مهم، از طرف وزیر و با هماهنگی او اتخاذ موضع کند. این جانشینی یک امر کاملاً درون‌سازمانی، اداری و تشکیلاتی است و برای تسهیل انجام امور برنامه‌ تحولی وزیر فرهنگ اتخاذ شده است و هیچ بار سیاسی خاصی ندارد.
 البته درپی بازنشر شایعه رفتنی‌شدن وزیر ارشاد، احمد راستینه ،سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با رد شایعه جا به جایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد وظیفه نمایندگان مجلس و رویه طبیعی بر تذکر و پیگیری مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف است. کمیسیون فرهنگی وظیفه دارد درخصوص هر اتفاقی چه در صداوسیما، چه در وزارت ارشاد و نهادهای دیگر این موضوعات را مورد بررسی قرار دهد. اما راجع به خبر
 جا به جایی و هر نوع تغییر، باید بگویم این خبرها صحت ندارند و آنها را تکذیب می‌کنم.
محمدمهدی اسماعیلی، دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است. وی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ با ۱۸۱ رأی موافق و ۷۷ رأی مخالف و ۲۸ رأی ممتنع برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.
پس به‌نظر می‌رسد ماجرا در وزارت ارشاد تعیین جانشین بوده و تغییر وزیر فرهنگ کذب است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید