• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191744
+
-

فروش 70میلیاردی برای 3روز

45میلیارد فروش حضوری 25میلیارد فروش مجازی

گزارش
فروش 70میلیاردی برای 3روز

هلیا نصیری- روزنامه‌نگار

خیلی از ناشران و کتابفروشان شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب امسال معتقدند که نمایشگاه سی‌وچهارم نسبت به دوره‌های قبل از نظم اجرایی قابل‌قبولی برخوردار است؛ نمایشگاهی که قائم‌مقام و سخنگویش هر روز از آمار فروش کتاب‌ها در این دوره می‌گوید و فروش 3روز اول نمایشگاه در بخش حضوری و مجازی را 70میلیارد تومان عنوان می‌کند.

25میلیارد تومان سهم فروش مجازی
به‌گفته علی رمضانی، 3روز اول نمایشگاه 70میلیارد تومان فروش داشته که از این میزان ۴۵میلیارد تومان فروش حضوری و ۲۵میلیارد تومان هم فروش مجازی است. از این میزان رقمی معادل 18میلیارد تومان سهم ناشران و سهم کتابفروشی‌ها نیز مبلغ 7میلیارد تومان محاسبه شده است .رمضانی درباره میزان فروش حضوری ناشران در 3روز اول برگزاری نمایشگاه گفت: دستگاه‌های رسمی کارتخوان مستقر در غرفه‌ها 35میلیارد تومان فروش را ثبت‌ کرده‌اند؛ علاوه بر این، بخشی از فروش شامل کارت به کارت، فروش نقدی و ... است که با احتساب آنها فروش بخش حضوری مجموعاً به 45میلیارد تومان رسیده است.

کمیته ناشران متخلف
رمضانی درباره تخلف‌های انجام شده در این مدت از نمایشگاه تأکید کرد: در کمیته تخلفات یکی از ناشران که آثار بدون مجوز ارائه می‌کرد با توجه به اسناد و مدارک، متخلف شناخته شد و غرفه وی از شنبه به‌مدت 3روز تعطیل و از شرکت در نمایشگاه مجازی و استانی برای یک دوره محروم شد و در موردی دیگر به یک ناشر به‌علت عدم‌رعایت پوشش اسلامی تذکر داده و پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شد.

افزایش مخاطبان، کمبود جا و عذرخواهی سخنگو
افزایش مخاطبان نمایشگاه کتاب از یک‌سو و گسترده‌تر شدن بخش‌ها و حضور ناشران مختلف از سوی دیگر باعث شده که در مصلی شاهد ازدحام بیشتر در روزهای میانه برگزاری نمایشگاه کتاب باشیم؛ به همین دلیل سخنگوی نمایشگاه از کمبود فضای پارکینگ و همچنین برخی مشکلات تهویه مطبوع در سالن‌ها عذرخواهی کرد.

تخفیف‌های غیراستاندارد
رمضانی همچنین درباره فروش کتاب با تخفیف بالا توسط برخی سایت‌ها همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد: نمایشگاه بنای رقابت با مجموعه‌های فروش کتاب را ندارد؛ هرچند بسیاری از این مجموعه‌ها طبق قوانین اجازه ارائه تخفیف را ندارند و اقدام آنها با اعتراض ناشران همراه است. در هر صنفی ارائه تخفیف قانون و قاعده دارد و معتقدم که دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند .مجموعه نمایشگاه به واسطه اینکه باید دسترسی بهتری برای مردم فراهم کند، بخش مجازی را درنظر گرفته و میزان ارائه تخفیف برای بخش مجازی مثل بخش حضوری 10درصد است.

رسیدگی به تخلف‌های فروش مجازی
یکی از موضوعات هر سال در دوران برگزاری نمایشگاه، خرید در فضای مجازی است. علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره رسیدگی به تخلفات بخش مجازی نمایشگاه، گفت: در این زمینه بخش تخلفات کتابفروشان به آیین‌نامه نمایشگاه افزوده شده؛ البته گزارشی از تخلفات ارائه نشده است و درصورت وصول گزارش به این موضوع رسیدگی می‌شود، در حوزه مجازی ما ناشری داشتیم که سال گذشته آثار خود را دیر ارسال می‌کرد که موجب صدور رأی محرومیت برای او شد .به‌گفته وی، این موضوع به‌صورت مستمر توسط مرکز پاسخگویی نمایشگاه پیگیری می‌شود و اگر ناشر یا کتابفروشی در ثبت سفارش و ارسال کتاب دیرکرد داشته باشد، پنل او به‌مدت چند ساعت بسته می‌شود تا بتواند پاسخ درخواست‌های مردم را بدهد و بسته‌ها را آماده ارسال کند. در حوزه کتابفروشان نیز این موضوع پیگیری می‌شود.

220.000 کتاب خریداری شده
تا پایان ساعت کار سومین روز نمایشگاه تعداد 220هزار نسخه کتاب از سوی مخاطبان نمایشگاه در بخش‌های مختلف خریداری شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید