• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191550
+
-

وضعیت قرمز

اعتصاب نویسندگان، هالیوود را دچار بحرانی جدی کرده است

سینمای‌جهان
وضعیت قرمز

«هالیوود در بحران»؛ این تیتر یک رسانه‌های سینمایی است که این روزها مدام خبرهای مرتبط با اعتصاب نویسندگان را منتشر می‌کنند.
اعضای انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) با اعلام اختلافات گسترده با استودیوهای فیلمسازی از چند روز پیش، نخستین اعتصاب سراسری خود را در ۱۵ سال اخیر آغاز کرده‌اند. این انجمن در یک سند طولانی پیشنهادهایی در راستای افزایش حق و حقوق نویسندگان در صنعت سینما و تلویزیون آمریکا مطرح کرد‌ که این پیشنهادها از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون آمریکا پذیرفته نشده است.آخرین اعتصاب نویسندگان در نوامبر ۲۰۰۷ آغاز شد و ۱۰۰ روز به طول انجامید و در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ به پایان رسید. این اعتصاب منجر به آثار ویرانگر در سراسر صنعت سینما و از دست دادن میلیاردها دلار شد.تاکنون بسیاری از برنامه‌های هفتگی تلویزیونی در آمریکا ازجمله برنامه‌های «جیمی‌ فالن»، «جیمی کیمل»، «استفن کولبرت» و... و همچنین ساخت فیلم «بلید» استودیو مارول‌در پی اعتصاب نویسندگان متوقف شده است.

مذاکره کارگردانان برای حل بحران
دیروز ورایتی خبر داد درحالی‌که نویسندگان همچنان خارج از استودیوهای بزرگ هالیوود در صف تظاهرات در حرکت هستند، تعدادی از اعضای انجمن کارگردان‌ها برای مذاکره پیرامون قراردادهای جدید با اتحاد تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون سر یک میز می‌نشینند.
اگر آنها بتوانند به یک توافق برسند می‌تواند به حل اعتصاب نویسندگان هم کمک کند. این همان اتفاقی است که ۱۵‌سال پیش هم رخ داد و وقتی انجمن نویسندگان در حال اعتصاب بود و کارگردان‌ها برای قراردادهای جدید وارد مذاکره شدند، با توجه به اعمال فشاری که به‌دلیل ‌ماه سوم اعتصاب بر صنعت فیلم وارد شده بود، توافق انجمن کارگردان‌ها به نقطه عطفی برای رسیدن به فرمول جدید بدل شد.
به گزارش مهر، انجمن نویسندگان نیز همان شرایط پذیرفته شده با انجمن کارگردان‌ها را در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان الگو پذیرفت و توافق برمبنای سطح برابری بین انجمن کارگردان‌ها، نویسندگان و بازیگران به‌دست آمد.
اما این بار این شرایط خیلی محتمل نیست و رهبران اتحادیه تهیه‌کنندگان در جلسه روز شنبه به نویسندگان گفته‌اند حتی اگر با کارگردان‌ها به توافق برسند نباید انتظار داشت نتیجه ۲۰۰۸ تکرار شود. انجمن بازیگران هم قرار است از ۷ ژوئن مذاکرات خود را برای قراردادهای جدید با اتحادیه تهیه‌کنندگان شروع کند.
البته امسال انجمن کارگردان‌ها هم که همیشه به رویکردهای تجاری‌داشتن و تحلیل اوضاع شهرت داشت و رویکرد جدی‌تر انجمن نویسندگان را نمی‌پذیرفت، از سنت‌های معمول خود دور شده و رئیس کمیته مذاکره این انجمن در همبستگی با رهبران اعتصاب نویسندگان روز ۳‌می ‌در صحنه ظاهر شد و از آنها حمایت کرد.
زمان قراردادهای قدیمی انجمن کارگردان‌ها و بازیگران هر‌دو در ۳۰ ژوئن به پایان می‌رسد و اگر اعتصاب کارگردان‌ها هم شروع شود تولید همه برنامه‌ها متوقف می‌شود و به نوبه ‌خود اهرم مقاومت نویسندگان را هم پرفشارتر می‌سازد.
انجمن کارگردان‌ها خواهان افزایش شدید دستمزدها برای مقابله با تورم افسارگسیخته است.افزایش استریم در سطح جهانی اکنون به نقطه اصلی مذاکرات بدل شده و ‌ماه پیش انجمن کارگردان‌ها در پیامی به اعضا با ارائه داده‌هایی نشان داد استودیوها برای رشد بیشتر دنبال به‌دست آوردن مشترکان خارجی هستند.


مکث
ورود بایدن به ماجرای اعتصاب

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از برنامه نمایش یک فیلم در کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا با رسیدن به یک راه‌حل خوب به پایان برسد.
به‌گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، «جو بایدن» در مورد اعتصاب جاری انجمن نویسندگان آمریکا پیش از نمایش اثر جدید دیزنی پلاس با عنوان «چینی متولد آمریکا» در کاخ سفید صحبت کرد و خواستار دستیابی به توافقی عادلانه در اسرع وقت شد.کاخ سفید پس از آنکه انجمن نویسندگان آمریکا از روز اول می‌ و در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات با اتحاد تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون، خواستار اعتصاب سراسری شده بود، واکنشی به این موضوع نشان نداده بود‌.رئیس‌جمهور آمریکا در این‌باره گفت: «صمیمانه امیدوارم که اعتصاب نویسندگان در هالیوود حل شود و نویسندگان به قرارداد عادلانه‌ای که شایسته آنهاست، در اسرع وقت برسند. این یک صنعت نمادین و معنادار آمریکایی است و ما به نویسندگان و همه دست‌اندرکاران در این حوزه برای روایت داستان‌های ملت‌ و داستان‌های همه نیاز داریم».


 

این خبر را به اشتراک بگذارید