• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191500
+
-

در جست‌وجوی فینال

4تیم باقیمانده لیگ اروپا برای رسیدن به دیدار نهایی از امشب با هم رقابت می‌کنند

امشب دیدارهای نیمه‌نهایی لیگ اروپا هم برگزار می‌شود؛ جایی که 2‌تیم دیگر ایتالیایی هم در این رقابت‌ها علاوه بر لیگ قهرمانان حضور دارند. در لیگ قهرمانان از بین اینتر و میلان، یک تیم به فینال می‌رود. در لیگ اروپا شاید 2‌ایتالیایی به دیدار نهایی برسند. امشب آاس‌رم با لورکوزن بازی دارد و یوونتوس به مصاف سویا می‌رود.

ژابی آلونسو توانسته بایر لورکوزن را از قعر جدول بوندس‌لیگا تا رده ششم بالا بکشد و این تیم را تا نیمه‌نهایی لیگ اروپا ببرد. 21سال است لورکوزن به هیچ نیمه‌نهایی یا فینالی در اروپا نرسیده. حالا آلونسو گزینه مربیگری خیلی از تیم‌های بزرگ و کوچک اروپایی است اما خودش اعلام کرده صددرصد برای فصل آینده در این تیم می‌ماند. از آن طرف وضعیت مورینیو مشخص نیست. او پیشنهاد بازگشت به چلسی را رد کرده اما مذاکرات برای انتقال به پاری‌سن‌ژرمن در جریان است. درصورت جدایی مورینیو مربیانی مثل کونته، دی‌زربی، تیاگو موتا و آموریم گزینه‌های اصلی نیمکت رم هستند. آقای خاص فصل پیش توانست در نخستین سال حضورش در رم این تیم را به قهرمانی لیگ کنفرانس برساند. او می‌خواهد با یک جام اروپایی دیگر برای خودش و رم این باشگاه را به مقصد فرانسه ترک کند.
    رم و بایر لورکوزن 4‌بار در اروپا با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که هر کدام یک‌برد و 2‌تساوی کسب کرده‌اند. هر دو تیم حداقل یک‌بار در هر بازی به گل رسیده‌اند؛ با مجموع 19‌گل و میانگین 4.8‌گل در هر بازی. پیش‌بینی پرگل‌بودن این دیدار اما سخت است چون یک طرف مورینیو با افکار تدافعی‌اش حضور دارد.
    رم آخرین‌بار در نوامبر2015 در یک ‌بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا میزبان بایر لورکوزن شد؛ زمانی که مربی آنها رودی گارسیا و راجر اشمیت بود. در آن بازی جالوروسی با گل‌های محمد صلاح، ادین ژکو و پیانیچ 3 بر 2 پیروز شد.
    بایرلورکوزن پس از جام یوفا 88-1987 (قهرمان)، جام یوفا
95-1994 (حذف) و لیگ قهرمانان اروپا 02-2001 (نایب قهرمان) برای چهارمین‌بار به نیمه نهایی یک رقابت بزرگ اروپایی رسیده است. رم برای سومین فصل متوالی به نیمه‌نهایی بزرگ اروپا رسیده است؛ آنها در فصل 21-2020 توسط منچستریونایتد حذف شدند و فصل پیش لسترسیتی را در این مرحله از لیگ کنفرانس از پیش رو برداشتند.
    با احتساب فینال‌ها، رم از 10‌بازی از 11‌بازی حذفی مهم اروپایی خود، ازجمله هر 7‌بازی اخیر متوالی، به سلامت عبور کرده و راهی مرحله بعد شده است.

یوونتوس با آلگری از لحاظ سبک بازی صدای همه را درآورده. اما این تیم اگر با کسر 9‌ امتیاز روبه‌رو نشود، همچنان شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده را دارد و همینطور فرصت قهرمانی در لیگ اروپا و کسب سهمیه مستقیم به لیگ قهرمانان را خواهد داشت. حریف آنها یعنی سویا که پادشاه لیگ اروپا محسوب می‌شود، 6بار قهرمان این رقابت‌ها شده اما این فصل وضع خوبی در لالیگا ندارد. لوپتگی در میانه فصل اخراج شد و به ولوز رفت. با این‌حال حرف لیگ اروپا که می‌شود، آنها همچنان مدعی هستند. آنها در دور قبلی روی اشتباهات مالاسیا، مگوایر و دخه‌آ توانستند منچستریونایتد را از پیش‌رو بردارند.
    یوونتوس و سویا 4‌بار در اروپا به مصاف یکدیگر رفته‌اند که همگی در لیگ قهرمانان بین فصل‌های  2015-16 و 17-2016 بوده است. یوونتوس در 2‌دیدار از 4‌مسابقه پیروز شده و یک تساوی و یک باخت هم داده. آنها در خانه یک‌بار مساوی کرده و یک‌بار حریف را برده‌اند.
    یوونتوس در 2بازی اخیر خانگی خود مقابل تیم‌های اسپانیایی در رقابت‌های اروپایی شکست خورده و در هر 2بازی موفق به گلزنی نشده است. آنها در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 21-2020 از بارسلونا شکست خوردند و فصل گذشته در مرحله یک‌هشتم نهایی همان رقابت‌ها به ویارئال باختند.
    سویا در هر 6‌بازی اخیر خود مقابل باشگاه‌های ایتالیایی در لیگ اروپا پیروز شده و تمام بردهای این تیم در مرحله حذفی این رقابت‌ها به‌دست آمده. آخرین حریف ایتالیایی آنها اینترمیلان بوده که در فینال 20-2019 مقابل این تیم تسلیم شده است.
    یوونتوس از هر 2نیمه نهایی اخیر خود در لیگ قهرمانان صعود کرده بود‌. آنها رئال‌مادرید را در فصل 2014-15 و موناکو را در فصل 17 - 2016 حذف کردند. اما پیش از آن در آخرین نیمه نهایی لیگ اروپا در فصل 14-2013 توسط بنفیکا حذف شدند.
    سویا بیش از هر تیم دیگری به نیمه نهایی لیگ اروپا رسیده است(5). در واقع، آنها هر بار که به مرحله نیمه‌نهایی راه‌یافته‌اند (2013-14، 2014-15، 2015-16 و 2019-20) به فینال هم رفته و جام را بالای سر برده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید