 
                        بی اعتنایی 80 درصدی شهروندان به سلبریتیها
نظرسنجی همشهری درباره مرجعیت چهره های شاخصسلبریتیها در مقایسه با یک سال گذشته
 
                        روششناسی تحقیق
در این نظرسنجی، از روش پیمایش استفاده شده است. روش پیمایش، یکی از روشهای مناسب درخصوص جمعآوری دادههاست چرا که امکان تعمیم نتایج بهدست آمده به کل جامعه آماری را فراهم میکند.
آنچه پیمایش را از سایر روشهای پژوهش در علوم اجتماعی متمایز میکند، شیوه گردآوری دادهها و نحوه تحلیل دادههاست (دواس، 1384: 13). ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه محققساخته بوده که مشتمل بر 8سؤال بسته است.
جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش، تمامی افراد 18تا 44سال ساکن تهران است. طبق سرشماری سال 1395، تعداد این افراد در شهر تهران برابر است با 834/115/4نفر.
روش نمونهگیری
در این تحقیق، با توجه به ماهیت موضوع، از بین جمعیت ساکن در مناطق تهران22گانه تهران که دارای شماره تلفن ثابت و حاضر به پاسخگویی بودهاند، 776نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب و از آنها بهصورت تلفنی نظرسنجی به عمل آمده است.
حجم نمونه
براساس، محاسبات انجام شده در بخش قبل، .حجم نمونه در این نظرسنجی، متناسب با فرمول کوکران محاسبه، و 776نفر از مردم تهران که در سنین 18تا 44سال بودند تعیین شدهاند. این فرمول به شرح زیر است:
 یافتههای پژوهش؛
تفکیک جنسیت پاسخ دهندگان از میان 776نفر پاسخگو به پرسشنامه، به نسبت مساوی 50درصد  زن و 50درصد  مرد بودهاند.
 داشتن چهره شاخص (سلبریتی)
نتایج نشان می دهد 52 درصد پاسخگویان اعلام کردند  در زندگی شان چهره های شاخصی دارند  که فعالیت آنان را از طریق رسانهها پیگیری میکنند و 48 درصد از پاسخگویان نیز سلبریتی ندارند.
 میزان مشارکت پاسخگویان دربرنامهها، خیریهها، کمپینهای چهره
نتایج نشان میدهد از 402پاسخ دهندهای که دارای چهره شاخص هستند 42درصد  در برنامهها، خیریهها، کمپینهای سلبریتیها مشارکت نمیکنند.
 مشارکت 38درصد  از پاسخگویان نسبت به یک سال گذشته فرقی نکرده است و این مشارکت  برای 15درصد  کمتر و فقط برای 6درصد  بیشتر شده است.
 انتخاب راه خود یا راه سلبریتی مورد علاقه
از پاسخگویان پرسیده شد اگر بین دیدگاه شما و دیدگاه چهره شخص مورد علاقه برای انجام کاری اختلاف وجود داشت، شما راه خود را انتخاب میکنید یا راه آن چهره شاخص را.
 نتایج نشان میدهد 80درصد پاسخگویان راه خود را انتخاب میکنند و تنها 8درصد  راه چهره شاخص را بر نظر خود ترجیح میدهند.

 
 
						 
                     
                                         
                                         
                                        