• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191428
+
-

عمران‌خان تاوان سیاسی چه چیزی را می‌پردازد؟

فصل جدید سریال بحران سیاسی پاکستان با انتشار فیلمی از بازداشت «عمران‌خان» نخست‌وزیر سابق، درحالی‌که ده‌ها مأمور او را محاصره کرده‌اند از راه رسید. پس از ماه‌ها کش‌‌وقوس، تجمع و راهپیمایی اعتراضی، ستاره سابق کریکت و رهبر حزب اپوزیسیون «تحریک انصاف» در زمان حضور در دادگاهی در اسلام‌آباد که برای رسیدگی به اتهام فساد مالی او تشکیل شده بود، بازداشت شد؛‌ امری که می‌تواند آتش بحران فعلی این کشور را شعله‌ورتر کند به‌ویژه اینکه «خان» از حامیان دوآتشه‌ خود خواسته تا برای دفاع از پاکستان به خیابان‌ها بیایند. عمران‌خان در سال 2018 با شعار «پاکستان جدید» و وعده دولت رفاه توانست در انتخابات پیروز شود. او با گرفتن سکان رهبری پنجمین کشور پرجمعیت جهان، سیاست حمایت از فقرا را در دستور کار خود قرار داد؛ ‌امری که باعث شد تا مخالفانش او را «پوپولیست» بخوانند. اما واقعیت این است که دولت خان با وجود تبعات ویرانگر همه‌گیری کرونا، در مهار بیماری و پیامدهای اقتصادی آن در پاکستان عملکرد نسبتاً خوبی داشت. با این حال مشکلات دولت خان از جایی شروع شد که او تلاش کرد تا خواسته‌های خود را به هر قیمت که شده پیگیری کند، خواسته‌هایی چون کنترل 100 در صدی دولت، مبارزه با فساد و حفظ استقلال در سیاست خارجی.

صراحت لهجه عمران خان در سیاست خارجی
زمانی که خان در سیاست خارجی از مواضع دیرینه اسلام‌آباد فاصله گرفت، دامنه چالش‌هایش نیز به فراتر از مرزهای پاکستان رفت. او صراحتا ایده به رسمیت شناختن رژیم‌صهیونیستی را رد کرد و با این کار قدرت‌های منطقه‌ای را که قبلاً در برابر تل‌آویو عقب‌نشینی کرده بودند، عصبانی کرد. از سوی دیگر تمایل عمران‌خان به چین، روسیه و ترکیه و ایستادن او در برابر درخواست واشنگتن برای ایجاد پایگاه هوایی در پاکستان پس از خروج از افغانستان باعث شد تا دولت جو بایدن نیز به فهرست دشمنانش اضافه شود. عمران خان همچنین درخواست کشورهای اروپایی برای محکومیت حمله روسیه به اوکراین را نیز قویاً رد کرد.
حجم مخالفت‌های داخلی و خارجی با عمران خان به اوج خود رسیده بود که پارلمان به دولت رأی عدم‌اعتماد داد. در گام بعد احزابی که در 3دهه گذشته  مخالفان سرسخت یکدیگر بودند کنار هم قرار گرفتند و با جذب بازیگران سیاسی کوچک‌تر دولت جدیدی تشکیل دادند. خان اما مشروعیت این دولت را زیر سؤال برد.او خواستار برگزاری انتخاباتی عمومی است؛ درخواستی که دولت جدید «شهباز‌شریف» نخست‌وزیر فعلی، نشان داده قصد ندارد به آن تن دهد. اکنون فهرستی از اتهامات علیه عمران‌خان مطرح شده است، از توهین به قاضی گرفته تا فساد مالی؛ اتهاماتی که نخست‌وزیر سابق پاکستان قویا آنها را رد کرده و می‌گوید مخالفانش قصد دارند به هر روش ممکن از ترور گرفته تا بازداشت، او را از صحنه سیاست پاکستان خارج کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید