• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191418
+
-

شفاف‌سازی از 5پرونده قضایی

سخنگوی قوه قضاییه: پرونده ادعای واگذاری خودروهای شاسی‌بلند ازسوی دادستانی درحال رسیدگی است

قضایی
شفاف‌سازی از 5پرونده قضایی

سخنگوی دستگاه قضایی دیروز درحالی درجمع نمایندگان رسانه‌ها حضور یافت که شفاف‌سازی درباره پرونده‌های پر سروصدای دستگاه قضایی در هفته‌های اخیر، از مهم‌ترین محورهای نشست‌خبری مسعود ستایشی بود. از بررسی پرونده «حبیب اسیود»، تروریست اعدام شده در روزهای اخیر گرفته تا اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از آمران به معروف و رسیدگی به ادعای اخیر نماینده مجلس درباره دریافت بی‌ضابطه خودروهای شاسی‌بلند ازسوی برخی نمایندگان، موضوع‌هایی بود که سخنگوی قوه قضاییه به ارائه توضیح‌هایی درباره آنها پرداخت.

حمایت از  آمران به معروف
حمایت قاطع دستگاه قضایی از آمران به معروف یکی از رویکردهایی است که در دستورکار مسئولان این قوه قرار گرفته‌است و قاضی‌القضات نیز در نشست اخیر شورای‌عالی قوه قضاییه، با تأکید بر رسیدگی سریع و خارج از نوبت به پرونده‌های تعرض به آمران به معروف، به مسئولان قضایی مربوط دستور داد دراین زمینه اهتمام لازم و کافی داشته باشند.
برهمین اساس هم بود که سخنگوی قوه قضاییه در نشست‌ خبری دیروز خود بار دیگر تأکید کرد که ناحیه۳۸ دادسرای تهران به طور ویژه رسیدگی به جرایم اخلاقی را در دستور کار دارد وکسانی که به افراد مورد هدف تعرضی داشته باشند، براساس موازین قانونی درصورت احراز جرم، با آنها برخورد می‌شود و هیچ تخفیف و امتیازی داده نمی‌شود.

رسیدگی عادلانه به پرونده یک تروریست
اجرای حکم اعدام حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی «حرکه‌النضال» در روزهای اخیر با فضاسازی‌های گسترده‌ای ازسوی دولت‌های غربی و رسانه‌های معاند همراه شد؛ رویکردی که با دستورکار تطهیر تروریست‌ها پیگیری می‌شد. این درحالی‌است که سخنگوی دستگاه قضایی با اشاره به روند قضایی دقیق طی شده تا صدور حکم اعدام، تصریح کرد: اسیود یکی از مشهورترین جنایتکارانی بوده‌ که از کشتن مردم بی‌گناه و بی‌دفاع ایران پروایی نداشته‌ است. براساس مستندات موجود، این تروریست، که حمله تروریستی۳۱ شهریورماه سال۹۷ درجریان رژه روز ارتش تنها بخشی از جنایت‌های او به‌شمار می‌رود، مورد حمایت سرویس‌های اطلاعاتی غربی قرار داشته و از هدایت‌های مالی، سیاسی، امنیتی و تسلیحاتی آنان بهره‌مند بوده ‌است.

بررسی لایحه عفاف و حجاب در دولت
پس‌از اعلام روزهای اخیر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه مبنی بر ارسال لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» به دولت، آخرین وضعیت بررسی این لایحه، یکی از محورهای توضیحی سخنگوی دستگاه قضایی در نشست‌خبری دیروز بود. ستایشی گفت که این لایحه در ۹ماده در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه تهیه و پس‌از تصویب ریاست قوه قضاییه، به دولت ارسال شده‌است. اکنون این لایحه پیش‌نویس در کمیسیون حقوقی و قضایی دولت درحال بررسی است و پس‌از بررسی، تقدیم هیأت وزیران می‌شود. همچنین نظرات دستگاه‌هایی که در این موضوع دخیل هستند نیز برای گنجاندن در لایحه دریافت شده‌است. ستایشی اطلاع‌رسانی درباره جزئیات این لایحه را به پس‌از نهایی شدن آن در مجلس موکول کرد.

صیانت جدی از امنیت روانی جامعه
حفاظت از امنیت روانی جامعه، یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی است که قاضی‌القضات نیز بارها بر آن تأکید کرده‌است. این درحالی‌است که رهبرمعظم‌انقلاب نیز در دیدار سال‌گذشته مسئولان عالی قوه قضاییه با ایشان، بر لزوم صیانت بیش‌از پیش از امنیت روانی جامعه تأکید کردند. براین اساس سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدام‌های انجام شده دراین زمینه، به راه‌اندازی قرارگاه متولی پیگیری و اجرای منویات رهبرمعظم انقلاب و مطالبات ایشان از قوه قضاییه اشاره و تأکید کرد ازجمله مصادیق جدی صیانت از امنیت روانی مردم، تلاش دستگاه قضایی برای جلوگیری از مشوش‌سازی اذهان عمومی توسط صاحبان تریبون با استفاده از شایعات دروغ وکذب، هراس‌افکنی به واسطه آن در اذهان جامعه بدون ارائه مستند و نشر آن در جامعه است. دراین زمینه دادستان‌های سراسر کشور موظف شده‌اند با مخلان امنیت روانی مردم برخورد و مستندات ادعاهای منتشر شده ازسوی آنها را مطالبه کنند.

روند رسیدگی به پرونده شاسی‌بلندها
واکنش‌ها به ادعاهای احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس مبنی بر واگذاری بی‌ضابطه خودروهای شاسی‌بلند به تعدادی از نمایندگان مجلس به قصد تحت‌تأثیر قرار دادن استیضاح ‌وزیر سابق صمت، همچنان ادامه دارد و پس‌از رد صحت ادعاهای مطرح شده ازسوی کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان و همچنین حراست قوه قضاییه، اکنون نگاه‌ها به قوه قضاییه دوخته شده‌است که درباره این پرونده ارجاع‌شده اظهارنظر کند. اکنون اما سخنگوی عدلیه با اشاره به اینکه ادعاهای علیرضابیگی درحال بررسی است، عنوان کرد:« اظهارات وی با دقت کامل ازسوی یکی از معاونان دادستان کل کشور شنیده شده و موضوع در حال رسیدگی است و با توجه به اینکه این ادعا نیاز به استعلام از مبادی ذیربط دارد، بعد از بررسی‌ها بنا به‌نظر دادستان کل کشور، اقدام‌های بعدی انجام خواهد شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید