• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191292
+
-

خشک مثل کویر

حاصل 3سال سرمایه‌گذاری گل‌گهر روی امیر قلعه‌نویی چه بود؟ او چه چیزی به ارث گذاشت؟

خشک مثل کویر

بهروز رسایلی

شهریور99 با تصمیم مدیریت باشگاه گل‌گهر سیرجان، امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شد. قلعه‌نویی تقریبا 3فصل کامل روی نیمکت تیم سیرجانی نشست؛ باشگاهی متمول که گفته می‌شود قراردادهای بسیار گران‌قیمتی با کادرفنی و بازیکنان خود منعقد کرده است. به‌دلیل فقدان روایت رسمی از این اعداد، چاره‌ای جز مسکوت گذاشتن موضوع نداریم، اما روشن است که مجموعه ثروتمند گل‌گهر بیشترین امکانات مالی و سخت‌افزاری را در اختیار قلعه‌نویی قرار داد تا این مربی آنها را به سرمنزل مقصود برساند. پیش از آغاز سال جدید خورشیدی، قلعه‌نویی از گل‌گهر جدا شد و روی نیمکت تیم ملی نشست. پرسش اینجاست که آیا عملکرد امیر در این بازه زمانی طولانی، قابل‌قبول بوده است؟

   در چه شرایطی آمد؟
گل‌گهر در ابتدای فصل نوزدهم به لیگ برتر صعود کرد. هدایت این تیم را وینکو بگوویچ بر عهده داشت و مجموعه‌ای از بازیکنان معمولی و غالبا در حد لیگ یک در اختیار او قرار داشت. در نتیجه گل‌گهر 16هفته برای کسب نخستین پیروزی‌اش انتظار کشید. آنها در این بین مجید جلالی را جانشین بگوویچ کردند و نهایتا با بهبود عملکرد خود در هفته‌های پایانی، فصل را روی پله دهم به پایان بردند. ازجمله بازیکنان مهم گل‌گهر در لیگ نوزدهم می‌توان به یونس شاکری، احمد زنده‌روح، علیرضا ابراهیمی و در نیم‌فصل دوم گادوین منشا و احمد موسوی اشاره کرد. گل‌گهر با چنین ترکیبی و در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر روی پله دهم قرار گرفت و سپس با امیر قلعه‌نویی و البته انجام هزینه‌های چشمگیر دنبال محقق کردن رویاهایش رفت.

   چه کسانی را جذب کرد؟
امیر قلعه‌نویی در نخستین پنجره نقل‌وانتقالاتی‌اش پیش از آغاز لیگ بیستم نفراتی مثل آرمین سهرابیان، سعید صادقی، میلاد زکی‌پور و محسن کریمی را جذب کرد. او در زمستان همان فصل علی دشتی و فرشید باقری را هم از استقلال به جمع بازیکنان تیمش افزود. امیر در آغاز لیگ بیست‌ویکم نفراتی مثل محسن فروزان، شایان مصلح، محمدرضا خانزاده و مهدی تیکدری را به سیرجان برد. جالب است که فقط در مورد همین نفر آخر یعنی تیکدری، گفته می‌شود در آن زمان حدود 11میلیارد تومان خرج دریافت رضایتنامه او از تراکتور شد. در زمستان هم امین قاسمی‌نژاد و اریک باگناما گل‌گهری شدند. پیش از آغاز فصل جاری اما نفراتی همچون امیر شهیم، مهران درخشان‌مهر و وسلی گومز با نظر امیر قلعه‌نویی جذب سیرجان شدند. او در زمستان و در آخرین پنجره نقل‌وانتقالاتی‌اش هم محمدرضا حسینی را گل‌گهری کرد.

   چه چیزی به‌دست آورد؟
در لیگ بیستم قلعه‌نویی در نخستین فصل حضورش روی نیمکت گل‌گهر، این تیم را روی پله پنجم جدول قرار داد؛ با 22امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس قهرمان. گل‌گهر در این فصل 45امتیاز به‌دست آورد؛ به‌طور میانگین 1.5امتیاز از هر بازی. تیم سیرجانی در جام‌حذفی هم طی یک بازی جنجالی در نیمه‌نهایی به استقلال باخت و اوت شد. در لیگ بیست‌ویکم گل‌گهر یک پله صعود داشت و چهارم شد. آنها 17امتیاز کمتر از استقلال قهرمان کسب کردند. گل‌گهر در این فصل 51امتیاز به‌دست آورد؛ به‌طور میانگین 1.7امتیاز از هر بازی. در جام‌حذفی اما گل‌گهر در مرحله یک‌هشتم نهایی با نتیجه 3بر یک در برابر نساجی شکست خورد و اوت شد. در فصل جاری هم در شرایطی که قلعه‌نویی 7هفته پیش از پایان مسابقات از گل‌گهر جدا شد، این تیم با 45امتیاز از 28بازی (به‌طور میانگین 1.60) فعلا در رتبه ششم قرار گرفته است. در جام‌حذفی هم گل‌گهر با امیر قلعه‌نویی در یک‌هشتم نهایی فولاد 9نفره را برد و صعود کرد، اما در یک‌چهارم نهایی بدون این مربی در برابر پرسپولیس شکست خورد و حذف شد.

   چه چیزی به جا گذاشت؟
قلعه‌نویی با گل‌گهر جام نیاورد و سهمیه آسیایی هم کسب نکرد. او البته در فصل گذشته به کسر 7امتیاز از تیمش اعتراض داشت که حتی بدون آن هم تفاوت چندانی در سرنوشت گل‌گهر رقم نمی‌خورد. در چنین شرایطی، شاید مربیان با معرفی پدیده‌های جدید و جوانگرایی در تیم‌ها میراثی نیکو به جا بگذارند، اما دست امیر در این زمینه هم خالی است. او تیمی سالمند در سیرجان به جا گذاشته و البته دستیاری که فعلا از 6بازی، فقط یک پیروزی کسب کرده است. همین!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید